سندروم شوگرن چیست و راه های مراقبت از بیمار مبتلا به این سندرم چگونه است؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، خشک شدن دهان و چشم، از علائمی است که افراد مختلف، خصوصا بانوان میانسال، نباید به سادگی از کنار آن عبور کنند؛ این موارد اگر گذرا نبود می‌تواند نشانه‌هایی از ابتلا به سندروم "شوگرن" باشد و برای پی بردن به آن حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

یک متخصص تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: سندروم "شوگرن" یک بیماری التهابی خودایمنی مزمن است که بر غدد برون ریز، به ویژه بزاق و غدد اشکی تأثیر گذارشته و منجر به خشکی دهان و خشکی چشم (سندروم شوگرن اولیه) شده یا به صورت ثانویه در نتیجه اختلال روماتیسمی قبلی (اغلب روماتیسم مفصلی یا لوپوس منتشر) ظاهر می‌شود.

مهسا موذن ادامه داد: این بیماری اغلب زنان میانسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نسبت ابتلای زن به مرد برای این بیماری ۹ به ۱ است.

او گفت: نشانه‌های معمول دهانی شامل تشنگی، احساس سوزش در مخاط دهان، التهاب زبان و لب ها، ترک خوردگی گوشه لب ها، مشکل در جویدن و بلعیدن، پوسیدگی شدید یا پیشرونده دندان، عفونت‌های دهانی و ناراحتی دهانی شبانه است.

موذن افزود: بیماران ممکن است از اختلالات خارج غده‌ای که بر پوست، ریه، کلیه، عصب، بافت همبند و سیستم‌های هضم تأثیر می‌گذارند، رنج ببرند. اختلال در احساس بویایی و چشایی از دیگر عوارض احتمالی در بیماران مبتلا به سندروم شوگرن است.

این دکترای تخصصی تغذیه گفت: نخستین هدف از مدیریت رژیم غذایی برای مبتلایان به سندروم شوگرن، کمک به آن‌ها در تسکین علائم دهانی و کاهش ناراحتی در خوردن ناشی از مشکل جویدن و بلع است.

او افزود: اغلب بیماران مبتلا به سندروم شوگرن عادت‌های غذایی خود را به صورت آزمون و خطا برای مقابله با علائم دهانی تغییر می‌دهند، به ویژه برای بهبود گاز زدن میوه ها، سبزی‌ها و گوشت ها؛ بهبود جویدن با تهیه غذا‌های نرم‌تر به صورت سوپ، آبگوشت، گوشت و سبزی‌های ترد و پخته شده و بهبود بلع با مرطوب کردن غذا‌ها با سس، آب گوشت، ماست یا سس سالاد.

موذن بیان کرد: از طرفی غذا‌هایی که علائم دهانی را بدتر می‌کنند عبارتند از: مرکبات، غذا‌های محرک، داغ یا تند و الکل که باید محدود شوند.

او گفت: سوء تغذیه یا کاهش وزن در بیماران مبتلا به سندروم شوگرن شایع نیست. با این حال، کمبود ریزمغذی‌های متعددی رایج است. این موارد شامل کمبود ویتامین D، ویتامین B ۶، ویتامین B ۱۲، فولات و آهن است که به آسانی با مشاوره تعذیه‌ای مناسب یا مکمل یاری اصلاح می‌شوند.

این دکترای تخصصی تغذیه گفت: همچنین کمبود یک ماده مغذی منفرد در سندروم شوگرن می‌تواند با سایر بیماری‌ها همانند سطوح پایین ویتامین D با نوروپاتی و لنفوم مرتبط باشد.

موذن گفت: افزون بر این، مطالعات اولیه نشان می‌دهد که اثرات مفید مکمل یاری با پروبیوتیک‌ها در بیماران روماتیسم مفصلی، ممکن است برای بیماران مبتلا به سندروم شوگرن و سایر شرایط خود ایمنی نیز مفید واقع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار