رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: فرسایش آبی و بادی خاک مهمترین چالش بخش کشاورزی استان است که همه ساله حجم خسارت سنگینی بر این منطقه وارد می‌کند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  ،  از زاهدان ،  محمد علی نیکبخت رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در پنجمین همایش استانی روز جهانی خاک سیستان و بلوچستان گفت: امروز شرایطی است که همه مسولان باید به حفظ و تغذیه مطلوب خاک نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

وی گفت: به‌منظور گسترش فرهنگ حفظ خاک و تبیین اهمیت آن در تلاش هستیم تا با آموزش و ترویج، توجه همه بهره‌برداران را به این موضوع مهم معطوف کنیم.

وی گفت: این استان جزو ۶ استان کشور بوده که مطالعات مدیریت‌پذیر خاک آن در سطح ٢١٠٠ هکتار در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان کشت‌های خارج از فصل در جنوب استان را یکی از استعداد‌های درخشان منطقه برشمرد و اظهارداشت: باقیماندن بقایای پلاستیک‌ها در خاک یک تهدید جدی در منطقه جنوب استان است.

وی خواستار ایجاد ساختار مدیریت جامع حفظ خاک در تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و اختصاص یک ردیف اعتباری برای اجرای پروژه در راستای حفظ وغنی‌سازی خاک شد.

مسوول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این همایش چالش‌های مهم خاک کشاورزی را خشکسالی‌های پی درپی، چرای بی‌رویه دام در مراتع، توسعه شهرسازی، سد سازی‌های بی‌رویه و تغییرات دمایی برشمرد.

عبدالحسین سجادی گفت:برای تبیین ارزش خاک و حفظ و حراست از آن باید در قالب یک مدیریت صحیح و واحد، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار