معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست کردستان گفت:گونه‌هایی که در محدوده تکاملی خود پراکنش دارند در واقع بومی محسوب می‌شوند و در گستره‌ها و مناطقی هستند که سیر تکاملی تاریخی آن‌ها در آن مناطق طی شده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، شهاب محمدی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت:در محدوده‌های پراکنش گونه‌های بومی، اغلب انسان دخالتی نداشته است و این گونه‌ها میتوانند دامنه پراکنش کوچک یا وسیعی داشته و یا گاهاً گستره‌های یک یا چند کشور را اشغال نمایند.

او افزود: گونه‌ای مانند خرس قهوه‌ای که در بیشتر نقاط کشور و خیلی از قاره‌ها پراکنش داشته و بومی آن کشور‌ها هم محسوب می‌شود در استان کردستان هم وجود دارد و جزء گونه‌های بومی استان محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد:تاکنون از ۱۹۴ گونه پستاندار شناسایی شده در کشور بیش از ۳۱ گونه و از ۵۲۱ گونه پرنده شناسایی شده در کشور حدود ۲۸۰ گونه و از ۲۰۶ گونه خزنده شناسایی شده در کشور ۲۳ گونه و از ۲۰ گونه دوزیست شناسایی شده در کشور ۶ گونه و از ۱۷۴ گونه ماهی ۱۵ گونه بومی استان کردستان است؛ همچنین از میان گیاهان تاکنون بیش از ۱۷۵۰ گونه گیاه بومی در استان کردستان شناسایی گردیده است.

محمدی افزود: در دانش زیست شناسی حفاظت گونه‌های اندمیک و بومی در اولویت برنامه‌های حفاظتی قرار دارد و در استان کردستان برای حفظ وحراست از گونه‌های بومی تاکنون پنج منطقه حفاظت شده و شش منطقه شکار ممنوع ایجاد شده و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان قرار گرفته اند. کل وبز، قوچ ومیش ارمنی، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، کبک، کبک چیل، عقاب طلایی جزء گونه‌های بومی استان محسوب می‌شوند.

او در پایان ضمن ابراز تأسف که عوامل متعددی همچون تخریب و از دست رفتن زیستگاه‌های طبیعی، تغییر در ساختار زیست بومها، حضور گونه‌های مهاجم و بیگانه، بهره برداری بی رویه، آلودگی‌ها و تغییرات اقلیمی گونه‌های بومی را تهدید می‌کنند تأکید کرد: ضروری است برای مقابله با هرکدام از این عوامل تمهیدات لازم اتخاذ شود و مشارکت جدی همگانی بویژه مسئولان، متخصصان، سمن‌ها و فعالان زیست محیطی در دستور کار قرارگیرد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: محیط زیست ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.