در نشستی مشورتی در تبریز طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور بررسی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،جلالی دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: سرفصل‌های کلی این طرح شامل شناسایی ساختاری و حقوقی نهادها، دستگاه‌ها، عناصر فعال مردمی و امکانات سخت و نرم فرهنگی، شناسایی ارتباطات، تحلیل ساختار‌ها و آسیب‌شناسی وضع موجود، اهداف و ارزش‌های بنیادین حاکم بر بازسازی ساختار، تقسیم‌بندی موضوعات و کارکردی حوزه فرهنگ و رسانه کشور، ترسیم وضع مطلوب در هر یک از حوزه‌های فرهنگ و رسانه، اولویت‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور، راهبرد‌های کلان و اقدامات ملی برای بازسازی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای است.

اوافزود: پرهیز حداکثری از تصدی‌گری و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی عناصر ذی‌ربط، تاکید و رویکرد مشارکتی در فرایند تهیه طرح، توجه به اسناد بالادستی حوزه فرهنگ و رسانه کشور، توجه همگام به تمامی ابعاد گفتمان سازی و فراگیری پروژه و عدم انتساب آن به یک نهاد یا جریان جزو اصول حاکم بر تهیه این طرح است.

او در تشریح مسیر‌های پیشنهاد شده برای تدوین این طرح از سوی نخبگان افزود: فرصت محوری، مبنا محوری، نهاد محوری، مساله محوری، تحول محوری، راهبرد محوری، عامل محوری، آسیب‌شناسی عدم کارآمدی سند‌های نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نقشه جامع علمی و ارائه راهکار به‌منظور رفع آسیب‌ها و تقویت فرصت‌ها از جمله مسیر‌های پیشنهاد شده است.

دستیار ویژه‌ی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: مشارکت مدیران، نخبگان، کنشگران و مردم در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی از طریق سامانه css.namafar.ir انجام شده است که شامل اقداماتی مانند برچسب گذاری محتوا‌ها بر اساس جنس موضوع و مرحله، تحلیل آماری، تهیه سند تفصیلی پشتیبان، تهیه سند خلاصه راهبردی و اعمال نظرات در متن پیش‌نویس مصوبات هستند و تاکنون ۳۷۷ محتوای دریافتی داشته‌ایم که از این تعداد ۱۵۱ طرح ساختارمند هستند.

جلالی  با بیان اینکه تاکنون در گزاره‌های استخراج‌شده هیچ گزاره‌ای در دفاع از ساختار کنونی ارائه نشده‌است، افزود: بیش‌از ۳۵ درصد راهکار‌های ارائه‌شده بدون تغییر ساختاری قابلیت اجرایی دارد و همچنین بخش قابل‌توجهی از گزاره‌ها به یکپارچه‌سازی و راهبری امور فرهنگی ذیل یک مرجع واحد تاکید دارند.

او یادآور شد: یکی دیگر از اهداف ما در این طرح، فعال‌سازی جریان مشارکت در کشور است که شامل فعال‌سازی ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استان‌ها، ارائه و پیگیری از ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، برنامه‌ریزی جلسات استانی با فعالین فرهنگی و نخبگان استانی، برنامه‌ریزی جلسات با مسئولین رسانه‌ها، آماده‌سازی مدل حمایت از مطالعات و پژوهش‌های دانشگاهی، هماهنگی با پژوهشکده سیاست‌گذاری و فعال‌سازی ظرفیت فعالین رسانه‌ای استان‌ها جهت اخذ نظرات فرهیختگان استانی بوده‌است.

او از فعالان فرهنگی و رسانه استان‌ها خواست تا در توسعه و تعمیق طرح کلان معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور مشارکت داشته باشند.

در این نشست تعدادی از فعالان عرصه فرهنگ، رسانه و تربیت استان به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و نقطه نظرات خود پیرامون وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان پرداختند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.