رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز، از اتمام عملیات مرمت حمام تاریخی حاج صالح این شهرستان خبر داد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، صلاح نصرالهی رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز اظهار داشت: عملیات مرمتی این بنای تاریخی با ارزش از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و به دلیل کافی نبودن اعتبارات تخصیصی در هر فصل کاری بخشی از این بنای تاریخی مرمت شده است.

او افزود: خوشبختانه در سال جاری با تخصیص اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی از محل اعتبارات استانی، آخرین فصل مرمتی این بنای با ارزش انجام شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده در این فصل مرمتی می‌توان به رفع رطوبت بخشی از دیوار اضلاع غربی و شمالی، بازسازی دیوار سنگی بخش تون حمام، اصلاح ناودانی‌ها و تعویض نورگیر‌های آسیب‌دیده پشت‌بام، بازسازی اندود بخش‌های آسیب‌دیده دیوار‌های داخلی، عایق‌بندی و ایزولاسیون بخش‌های آسیب‌دیده پشت‌بام بنا اشاره کرد.

نصرالهی گفت: حمام حاج صالح از جمله بنا‌های تاریخی شاخص شهر سقز است که در خیابان فخررازی، مابین دو مجموعه بازار و کاروانسرای تاریخی این شهر قرار دارد.

او  با بیان این‌که دیوار‌های داخلی حمام با نقوش آهک‌بری شامل نقوش هندسی، نباتی، اسلیمی و اساطیری تزئین شده است، یادآور شد: این بنا در زمینی به مساحت ۹۰۰ متر مربع، تمام ویژگی‌ها و بخش‌های یک حمام قدیمی و سنتی شامل بینه، حمام گرم، خزینه، خلوتی، هشتی‌ها و دالان‌های ارتباطی را در خود دارد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز عنوان کرد: هدف اصلی انجام این فصل مرمتی، آماده سازی این بنای تاریخی برای تبدیل به موزه شهر یا موزه مردم‌شناسی سقز بوده و در همین راستا رایزنی‌هایی با مدیران ارشد استانی و شهرستانی برای تامین اعتبار لازم به منظور تجهیز و راه‌اندازی این موزه انجام شده است.

نصرالهی اظهار کرد: بنای تاریخی حمام حاج صالح، متعلق به دوره قاجاریه بوده و به شماره ۲۸۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.