رئیس گروه تثبیت فرسایش توده‌ای و زمین لغزش سازمان جنگل ها کشور گفت: به علت برداشت بی‌رویه آب در چهارمحال و بختیاری، این استان‌ با بحران فرونشست زمین مواجه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  بهمن اکبری رئیس گروه تثبیت فرسایش توده‌ای و زمین لغزش سازمان جنگل، مراتع و آبخیزداری کشور در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با میانگین متوسط بارش ۶۰۰ میلی متر، به دلیل برداشت بی‌رویه آب با بحران فرونشست زمین مواجه است.

او با بیان اینکه هم‌اکنون دشت خانمیرزا با ۴۰ متر افت آب‌های زیرزمینی دچار فرونشست شده است اظهار داشت: دشت‌های چهارمحال و بختیاری، دشت‌های میان کوهی هستند و ضخامت آبرفت‌ها و ذخیره آب زیرزمینی در این استان زیاد نیست.

رئیس گروه تثبیت فرسایش توده‌ای و زمین لغزش سازمان جنگل، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: هم اکنون این استان سالانه  با بیش از ۱۸ سانتی متر فرونشست زمین در  شرایط بحرانی قرار گرفته و اجرای فعالیت‌های تغذیه مصنوعی آب، پخش سیلاب و اجرای طرح‌های آبخیزداری با همکاری وزارت نیرو و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این دشت‌ها ضروری است.


بیشتر بخوانید


اکبری به اجرای طرح پخش سیلاب در دشت خانمیرزا از سال گذشته اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح و همچنین مدیریت منابع آب و برداشت کمتر از چاه‌ها میزان فرونشست زمین در این دشت مهار خواهد شد.

او افزود: هم اکنون سفره‌های آب زیرزمینی ۵۰ درصد دشت‌های کشور بیلان منفی دارد و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی این دشت‌ها راهکاری برای مقابله با فرونشست و مهار آن است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار