دبیر انجمن پسته کشور گفت: عمده مشکل محصول استراتژیک ومهم پسته درایران، کنارکشیدن صادرکنندگان خوشنام ازصادرات است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رضایی دبیر انجمن پسته کشور گفت: هم اکنون تولید پسته ایران ۲۰۰ هزار تن است، اما بزرگ‌ترین مانع کار در حوزه صادرات است.

او افزود: این شیوه بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی توسط صادرکننده، مانع بزرگی برای صادرات این محصول است.

رضایی بیان کرد:این مساله به چالشی بزرگ تبدیل شده است که صادرکننده‌های خوشنام ما دارند کار را رها می‌کنند.

او تاکید کرد: چند جلسه درتهران با معاون بانک مرکزی داشتیم و کار‌ها به سمت خوبی پیش می‌رود، به زودی نیز سندیکای صادرکنندگان خوشنام ایران را با تلاش‌های پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس راه اندازی می‌کنیم.

دبیرانجمن پسته کشور گفت: بزرگ‌ترین مانع تولید ماده ۲۷ و ۲۸ قانون است که معروف به قانون توزیع عادلانه آب است، باغ دار ۲۰ درصد آب مصرفی اش را تلف می‌کند به این دلیل که یک درخت سبز را روی زمینش نگه دارد صرفا به این دلیل که مالکیت وی بر زمین استمرار یابد.

رضایی با اشاره به اینکه حل این معضل کمک بزرگی به مدیریت مصرف آب کشاورزی است بیان کرد: اعتباراتی که بلاعوض بوده وبه جهاد کشاورزی برای بحث آبیاری نوین وقطره‌ای اختصاص داده می‌شد، امسال تنها ۸ میلیارد تومان بود درحالی که سال ۹۸ این تسهیلات ۱۱۰ میلیاردتومان بود.

دبیرانجمن پسته کشور افزود: دولت باید در بحث آب که در این درجه از اهمیت قرار دارد فداکاری کرده وضمن ارائه میزان بیشترتسهیلات بلاعوض به حل بحران‌های سد راه کشاورزی کمک کند.

او اظهار کرد: کشاورزی ما خوشبختانه در چند سال اخیر به سمت علمی شدن پیش می‌رود که بسیار عالی است تنها معضلی که بار‌ها تذکر دادیم درمورد کود باید دقت کنند ثبت مواد کودی روی برچسب کالا‌ها باشد والا استفاده نکنند.

اوتصریح کرد: علی رغم تاثیر حضور مسئول فنی در باغات پسته، شاید استفاده از این افراد در مزارع وباغات به ۲۰ درصد نرسد چرا که سیستم باغات پسته اغلب خرده مالکی است والا درحوزه باغات بزرگ مسئول فنی حضور دارد.

رضایی بیان کرد: عمده مالکی از علم روز استفاده کرده وتولید در باغات بزرگ پسته چندین برابر شده است، اما خرده مالکی ما درباغات خود در لاک مشکلات فرو رفته است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.