به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاهها در هفتهای که گذشت با اخبار متعددی مانند «تغییر مهم آزمون دکتری ۱۴۰۱ برای قبول شدگان روزانه ۱۴۰۰»، «نبود آموزشهای کیفی باعث خروج نخبگان از کشور میشود»، «طرح توسعه دانشگاه تهران باید از بن بست فعلی خارج شود»، «تغییر رشته بیشتر دانشجویان به علت بی توجهی به علاقه است»، «مهلت ثبت نام آزمون دکتری نیمه متمرکز ۱۴۰۱ تمدید شد»، «آخرین وضعیت اسکان دانشجویان در خوابگاههای علامه»، «۸۵ درصد جویندگان کار مهارت ندارند» همراه بود.
تغییر مهم آزمون دکتری ۱۴۰۱ برای قبول شدگان روزانه ۱۴۰۰
به نقل از سازمان سنجش ثبت نام در آزمون دکتری تابع شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام در این آزمون است.
آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دورههای روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در روز جمعه ۶ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.
ثبت نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمهمتمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ از دوشنبه اول آذرماه آغاز شده است و داوطلبان تا دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰ فرصت دارند در این آزمون شرکت کنند.
امسال برای اولین بار شرایط شرکت دانشجویان انصرافی در دوره روزانه دکتری تغییر کرده است.
با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۹۵۰ تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۹ پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ میتوانند در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ ثبت نام و شرکت کنند.
این متقاضیان و همچنین دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه مقطع دکتری سالهای قبل، در صورت تمایل به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای آزمون باید تا پایان مهلت مقرر ثبتنام آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ از تحصیل انصراف قطعی بدهند و در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل در زمان مقرر، در صورت قبولی در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ قبولی آنان در آزمون لغو خواهد شد.
هزینه ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی ۲ میلیون و ۸۵ هزار ریال (۲۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان) است که پرداخت آن به صورت اینترنتی انجام میگیرد و متقاضیان لازم است به وسیله کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است با مراجعه به سایت سازمان سنجش آن را به منظور شرکت در آزمون یک مجموعه امتحانی خریداری کنند.
در مراحل مختلف فرآیند آزمون خدماتی از طریق ارسال پیام کوتاه به متقاضیان ارائه میشود و متقاضیانی که تمایل به استفاده از خدمات پیام کوتاه دارند با انتخاب گزینه مربوطه میتوانند مبلغ ۱۲ هزار ریال (یک هزار و ۲۰۰ تومان) به عنوان هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه پرداخت کنند.
بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون ورودی مقطع دکتری نیمهمتمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ امسال در ۱۲ مجموعه امتحانی با تغییراتی مواجه هستیم.
نبود آموزشهای کیفی باعث خروج نخبگان از کشور میشود
عباس احمدی مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه ریزیهای مناسب آموزش عالی برای نگهداشتن نخبگان ایرانی در کشور اظهار کرد: مسئولان باید برای نگهداشتن نخبگان در ایران شرایطی را فراهم سازند تا آنها بتوانند زندگی متوسطی را با درآمد خوب داشته باشند.
او افزود: اگر پیش نیاز اصلی نیاز نخبگان در ایران آماده شود آنها میتوانند در کشور بمانند و بعد از ادامه تحصیل مجدد به ایران بازگردند و همینجا زندگی خود را داشته باشند؛ بنابراین باید زمینه ماندن آنها را ایجاد کنیم.
احمدی تصریح کرد: آموزش عالی در زمینه مهاجرت نخبگان هیچ نقطه ضعفی ندارد و وظیفه نظام آموزشی تربیت دانشجویان است تا بتواند آنها را به سطح سواد و دانش مطلوبی برساند تا بتوانند بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار مناسب شوند و اشتغال باید برایشان ایجاد شود.
مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشکلی در زمینه اشتغال و سواد ندارند و این موضوع در دانشگاههای کشور، متفاوت است.
احمدی گفت: اگر دانشگاهها و کشورها و صنعتهای دیگر سطح آموزش کشور مبدا را نپسندند به هیچ عنوان از آنجا دانشجو نمیگیرند، اینکه فارغ التحصیل یک دانشگاه معتبر میتواند به صنعت کشور دیگری برای اشتغال برود یعنی سواد و دانش پیشرفتهای دارد و اگر هم در ایران بماند هیچ مشکلی برای اشتغال نخواهد داشت و گفتنی است که هم اکنون به صورت روزانه درخواستهای زیادی از صنایع مختلف برای اشتغال دانشجویان ایرانی داریم.
مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: کشورهایی که کیفیت و آموزش لازم را برای دانشجویان خود نداشته باشند و آنها نتوانند مهارت لازم را در صنایع مختلف همان کشور داشته باشند با مشکل خروج نخبگان خود از کشور مواجه خواهند شد.
احمدی تاکید کرد: نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حال حاضر برای هیچ مقطعی مشخص نیست و در آینده تصمیم گیری خواهد شد.
طرح توسعه دانشگاه تهران باید از بن بست فعلی خارج شود
محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: طرح توسعه دانشگاه تهران باید از این بنبست فعلی خارج شود. لازم است در زمینه طرح توسعه دانشگاه، هم در حوزه اختیارات داخلیمان و هم در تعامل با دستگاههای دیگر یک مقدار فعالتر ظاهر شویم.
وی افزود: رقم قابل توجهی صرف هزینههای تعمیر و تجهیز واحدهایی شده است که در جریان طرح توسعه دانشگاه خریداری شدهاند. در صورتی که اگر این همه هزینه صورت گرفته برای تعمیرات، برای ساخت واحد جدید صورت میگرفت، نتیجه بهتری حاصل میشد. البته این فرآیندی هم که طی شده است با توجه به نیاز دانشگاه به توسعه فضای فیزیکی از یک طرف و شرایط مالی دانشگاه از طرف دیگر بوده است.
رئیس دانشگاه تهران از کوچکسازی ستاد دانشگاه و واگذاری بخشی از اختیارات ستاد به صف دانشگاه به عنوان یکی از برنامههای کلیدی دوره جدید مدیریتی دانشگاه تهران نام برد و گفت: واگذاری اختیارات ستاد به صف در دانشگاه تهران باید به جریان بیفتد و سرعت بگیرد.
مقیمی افزود: در برخی برهههای زمانی، دامنه اختیارات صف در دانشگاه تهران کاهش داده شده است. در برنامه داریم تا در اولین جلسهای که در قالب هیأت منتخب دانشگاه با حضور کمیسیونهای مختلف شکل میدهیم، با مرور مجموعه کارکردهای دانشگاه و بر اساس جنس فعالیتها، به بررسی اختیاراتی که میتوانند به صف تفویض شوند، بپردازیم.
وی یکی از وظایف ستاد دانشگاه را تعامل با محیط بیرونی، جذب امکانات و به جریان انداختن رویکردهای نو در داخل بدنه دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: در برخی موارد، آنقدر ستاد دانشگاه درگیر حوزه اجرا شده است که در آن موارد اصلاً مجری و ناظر یکی شدهاند.
رئیس دانشگاه تهران افزود: نه تنها واگذاری برخی از اختیارات ستاد دانشگاه به صف را پیگیر هستیم، بلکه این اتفاق لازم است در سطوح دیگر هم عملیاتی شود. به عنوان مثال، گاهی برخی اختیارات آنقدر در حوزه رئیس دانشکده یا هیئت رئیسه دانشکدهها متمرکز میشوند که غفلت از ظرفیت گروههای تخصصی را رقم میزنند.
مقیمی در بخش دیگر سخنانش درباره ضرورت تحول دیجیتال در دانشگاه، اظهار کرد: اگر در گذشته، بحث توجه به فناوریها و کالاهای دیجیتال به مانند یک کالای لوکس و برای ارتقای نمایش بیرونی، مورد توجه سازمانها بود، اما امروز پرداختن به این بحث به یک امر اجتنابناپذیر تبدیل شده است. چراکه کوچکترین اختلال در حوزه فناوری اطلاعات، تمام کارکردهای دانشگاه را در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و … با مشکل مواجه میکند.
وی با تاکید اینکه لازم است یکایک مأموریتهای دانشگاه تهران دارای پیوست فناوری اطلاعات باشند، به برنامه دانشگاه برای اصلاح ساختار در این حوزه اشاره کرد و افزود: معاونتهای اداریومالی و طرحوبرنامه دانشگاه در حال بررسی اصلاح ساختار و ارتقای مرکز فناوری دیجیتالی دانشگاه به معاونت فناوری اطلاعات هستند. همچنین ساختار این معاونت طوری طراحی میشود که یک نوع رابطه ارگانیک بین این معاونت با بخشهای مختلف دانشگاه محقق شود.
مقیمی در حوزه مأموریتهای حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز گفت: گاهی اینطور گمان میشود که معاونت فرهنگی فقط مربوط به امور فرهنگی دانشجویان است. این درحالیست که دانشگاه دارای دو رکن دیگر یعنی اعضای هیأت علمی و کارکنان نیز است؛ بنابراین نیاز است این معاونت به ارتقا و بسط فعالیتهای متنوع فرهنگی در بدنه اعضای هیأت علمی و کارکنان نیز نگاه ویژه داشته باشد و از طریق این معاونت، تصویر واضحتر و مثبتتری از دانشگاه در جامعه ارائه داده شود.
رئیس دانشگاه تهران همچنین از مأموریت ویژه محولشده به معاونت پژوهشی دانشگاه تهران جهت تعریف چند پروژه کلان در سطوح ملی و بینالمللی خبر داد.
تغییر رشته بیشتر دانشجویان به علت بی توجهی به علاقه است
مهلا دشتی مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر رشته دانشجویان پس از قبولی در دانشگاه اظهار کرد: سالانه تعداد زیادی از دانشجویان پس از قبولی در دانشگاههای کشور به خصوص دانشگاههای دولتی معتبر مانند شریف، امیرکبیر، تهران و ... تغییر رشته میدهند.
او افزود: خیلی از دانشجویان در دو سال اول مقطع کارشناسی متوجه میشوند که برای رشته تحصیلی خود ساخته نشده اند و به همین علت تغییر رشته میدهند و دچار سوالهایی در راستای رسالت فردی، اهداف شخصی و رسالت زندگی خود خواهند شد.
دشتی تصریح کرد: تعداد زیاد دانشجویانی که تغییر رشته میدهند به علت توجه به فاکتورهای دیگر مانند منزلت اجتماعی، داشتن شغلی مناسب به منظور تمجید و تشویق دیگران و ... وارد رشتهای میشوند که به آن علاقه ندارند و به همین علت آن فاکتورها، فاکتورهای لازم برای موفقیت در مسیر شغلی و تحصیلیشان نبوده است.
مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران گفت: ارتباط دانشگاه با جامعه نباید قطع باشد، یعنی دانش آموزی که در دوران دبیرستان تحصیل میکند باید اطلاعات لازم را در جهت رشته تحصیلی خود از دانشگاه دریافت کند و به صحبت کردن با خیلی از استادان بپردازد تا فرصتها و علاقه مندی هایش را دریابد و به اینصورت بتواند متناسب با استعدادهایش انتخاب رشته کند تا بعد از ورود به دانشگاه تصمیم به تغییر رشته یا انصراف نگیرد.
دشتی ادامه داد: دنیای امروزی با عنوان خلاقیت شناخته میشود و دیگر نباید در آن ثابت ماند، بلکه باید به سمت و سوی مشاغل زیادی رفت و با توجه به این مسئله، دانش آموزان باید در مدارس برای توسعه مهارتهای فردی خود بحث خلاقیت را آموزش ببینند.
او اضافه کرد: شاید خیلیها بگویند که خلاقیت باید در وجود انسانها باشد، ولی خلاقیت در ساخت مسیر شغلی و تحصیلی نیازمند آموزش است، مهارتهای فردی زیادی وجود دارد که افراد آن را بلد نیستند، اما در صورت فراگیری آن میتوانند در رشته تحصیلی خود نوآوری و خلاقیتهایی را ایجاد کنند.
مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران تاکید کرد: برخی از این مهارتها نیازمند اندکی وقت گذاشتن و بازتاب خوب گرفتن از آن است. همچنین، ایجاد فرصتهایی مناسب برای تجربه اشتغال موضوعی است که داوطلبان باید به آن توجه کنند شاید خیلی ایده آل به نظر میآید، ولی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی، دولت و مردم باید با کمک یکدیگر فرصت تجربه را برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کنند.
دشتی گفت: اگر فاصله تجربه مشاغل و استعدادهای دانش آموزان با یکدیگر کم شوند و آنها بتوانند تناسبی میان آن دو برقرار کنند؛ بنابراین افراد در بهترین جایگاه خود قرار خواهند گرفت.
مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: خانوادهها و والدین و جامعه نباید تاکید بر شغل خاصی از فرزندان خود داشته باشند، همان اندازهای که جامعه ما به پزشک و مهندسان عالی رتبه نیاز دارد به همان اندازه هم به مدیر توانمند و بازاریاب فروش و منشی توانمند و ... نیازمند است.
دشتی اظهار کرد: باید بتوانیم تناسب مناسبی میان سطح جایگاه هرکدام از مشاغل کشور در ذهن والدین و جامعه ایجاد کنیم، گاهی اوقات تنها بر اساس جایگاه شغلی به انتخاب رشته اقدام میکنیم که در اینصورت دیگر حال خوبی از اتفاقات زندگی نخواهیم داشت.
مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران گفت: فراهم کردن تجارب اشتغال از کودکی تا دانشجویی و توسعه مهارتهای فردی و بین فردی در دانش آموزان و دانشجویان، توسعه مهارتهای نرم و آموزش آنها و آموزش خلاقیت و ساخت مسیر شغلی باید موررسی قرار بگیرد تا داوطلبان در بهترین جایگاه خود قرار بگیرند و به فاصله دانشگاهها با جامعه کم شود تا آنها بتوانند با داخل دانشگاه ارتباطات موثرتری داشته باشند.
مهلت ثبت نام آزمون دکتری نیمه متمرکز ۱۴۰۱ تمدید شد
فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پیرو اطلاعیه مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ به اطلاع متقاضیان آزمون دکتری نیمه متمرکز ۱۴۰۱ میرساند، به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از افرادی که تا امروز هشتم آذر برای ثبتنام اقدام نکرده اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا روز جمعه مورخ دوازدهم آذر نسبت به ثبتنام و یا ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.
او افزود: متقاضیان ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبتنام و اطلاعیههای صادر شده و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، به درگاه اطلاع رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به ثبتنام در آزمون مذکور اقدام کنند.
زرین آمیزی تصریح کرد: ضمناً آن دسته از متقاضیانی که قبلاً نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند، میتوانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود اقدام کنند.
سخنگوی سازمان سنجش ادامه داد: تا به امروز ۸۰ هزار و ۸۳۲ داوطلب در آزمون دکتری نیمه متمرکز ۱۴۰۱ ثبت نام کرده اند.
آخرین وضعیت اسکان دانشجویان در خوابگاههای علامه
عباس نداف زاده مدیر امور دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بازگشایی خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی تنها برای دانشجویان دکتری ورودی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ است.
او افزود: کلاسهای دانشجویان دکتری دانشگاه علامه طباطبایی در ترم جاری حضوری است، به همین علت تنها آنها میتوانند از خوابگاههای دانشگاه استفاده کنند.
نداف زاده تصریح کرد: ظرفیت خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی ۵۰ درصد نسبت سالهای گذشته است؛ چرا که ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت روی رعایت شیوه نامههای بهداشتی برای بازگشایی خوابگاهها تاکید جدی داشته اند.
مدیر امور دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر ۳۵۰ دانشجوی دکتری غیر بومی در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل میکنند که حدود ۶۰ نفر از آنها برای استقرار در خوابگاهها ثبت نام نکرده اند.
نداف زاده گفت: از سالهای گذشته برخی از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد برای انجام پایان نامه و رسالههای دکتری در خوابگاهها سکونت داشتند و تعداد آنها ۴۵۰ الی ۵۰۰ نفر است.
او با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی خوابگاه متاهلی ندارد، تاکید کرد: طرح تجمیعی خوابگاهها را در منطقه ۲۲ داریم که جایابی شده و شهرداری در حال بررسی آن است که این منطقه نزدیک دانشگاه بوده و به دو بخش دخترانه و پسرانه با ظرفیت هر کدام هزار نفر ساخته میشود که دارای امکانات ورزشی، سالن غذاخوری، سالنهای همایشی و ... است.
مدیر امور دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: ساخت خوابگاههای متاهلی در دستور کار مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی قرار دارد، اما با توجه به محدودیتهای مالی در تمامی دانشگاهها و ادارات دولتی باید گفت که خرید خوابگاه بسیار هزینه بر است و به همین علت ساخت آن امکان پذیر نیست، ولی در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم با کمک و حمایت نهادها و ارگانهای دیگر ساخت خوابگاههای متاهلی دانشگاه علامه طباطبایی را تحقق ببخشیم.
۸۵ درصد جویندگان کار مهارت ندارند
رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نبود مهارت میان فارغ التحصیلان دانشگاهی برای اشتغال گفت: ۷۵ الی ۸۵ درصد جویندگان کار مهارت ندارند.
او افزود: اشکال اساسی درصد اعلام شده این است که تعریف دقیقی از مهارت ارائه نمیشود؛ چرا که مهارتها شامل سخت و نرم و کاری و اجتماعی هستند که برای زندگی ضروری است، اما نسبت به آنها بی توجه هستیم.
مهدی تصریح کرد: همه افراد جامعه به دانشگاه وارد نشده اند و دارای تحصیلات دیپلم یا کمتر از آن هستند و به همین علت شاید مهارت زیادی نداشته باشند، همچنین بازار کار و اشتغال در کشور دچار مشکل است وگرنه در صورتی که نیاز به نیروی انسانی باشد جویندگان کار و کارآفرینان به سرعت میتوانند خلاء مهارتهای کلیدی سخت و نرم را جبران کنند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: جامعه یه راحتی میتواند کمبود نیروی انسانی را با آموزش مهارتهای لازم جبران کند، داوطلبان برخی از رشتههای قدیمی در کارخانجات و کشاورزی و خدمات را میتوان مهارت داد به شرط اینکه انگیزه و امید را در آنها ارتقا دهیم و اشتغال را برایشان ایجاد کنیم.
مهدی گفت: آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی باید نسبت به جایگاه خود در اولویت دولت و وزارت نیرو باشند، در حال حاضر بودجه و امکانات لازم به این آموزشها بسیار کم است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور اضافه کرد: باید آموزش مهارت و امکان کاربست دانش در عمل برای برنامههای درسی در سایر حوزههای آموزش عالی مدنظر مسئولان و رهبران دانشگاهی قرار بگیرد. برخی از رشتهها هیچ مهارتی به دانشجو آموزش نمیدهد و این موضوع یک نوع خسارت ملی است که باعث هدر رفت نیروی انسانی و استعدادهای آنها خواهد شد.
مهدی گفت: آموزش عالی در زمینه مهارت دانشجویان عملکرد خوبی نداشته و باید با بروز رسانی برنامههای درسی و مسلح کردن دانشجویان به تجهیزات و مهارت و استاندارد در اولویت دانشگاهها باشد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: باید بخش خصوصی و دولت در زمینه تولید و خدمات سرمایه گذاری کند، در غیر اینصورت هیچ شغلی بدون آن امکان پذیر نخواهد بود که محرک و زمینه ساز مهارت آموزی جویندگان کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهها باشد.
مهدی بیان کرد: تعادل بین عرضه و تقاضا افراد را مجبور به انجام کار میکند و تا زمانی که این موضوع اجرایی نشود افراد به هیچ عنوان برای مهارت آموزی آماده نمیشوند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: سرمایه گذاری بخش دولت و خصوصی بر ایجاد انگیزه و زمینه جهت مهارت آموزی افراد در دانشگاهها و آموزش و پرورش و خارج از آن بسیار تعیین کننده است که دانشگاهها و آموزش عالی باید برنامههای درسی را متناسب با نیازهای صنعت و جامعه تدوین کنند.
انتهای پیام/