رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نبود مهارت میان فارغ التحصیلان دانشگاهی برای اشتغال گفت: ۷۵ الی ۸۵ درصد جویندگان کار مهارت ندارند.
او افزود: اشکال اساسی درصد اعلام شده این است که تعریف دقیقی از مهارت ارائه نمیشود؛ چرا که مهارتها شامل سخت و نرم و کاری و اجتماعی هستند که برای زندگی ضروری است، اما نسبت به آنها بی توجه هستیم.
مهدی تصریح کرد: همه افراد جامعه به دانشگاه وارد نشده اند و دارای تحصیلات دیپلم یا کمتر از آن هستند و به همین علت شاید مهارت زیادی نداشته باشند، همچنین بازار کار و اشتغال در کشور دچار مشکل است وگرنه در صورتی که نیاز به نیروی انسانی باشد جویندگان کار و کارآفرینان به سرعت میتوانند خلاء مهارتهای کلیدی سخت و نرم را جبران کنند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: جامعه یه راحتی میتواند کمبود نیروی انسانی را با آموزش مهارتهای لازم جبران کند، داوطلبان برخی از رشتههای قدیمی در کارخانجات و کشاورزی و خدمات را میتوان مهارت داد به شرط اینکه انگیزه و امید را در آنها ارتقا دهیم و اشتغال را برایشان ایجاد کنیم.
مهدی گفت: آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی باید نسبت به جایگاه خود در اولویت دولت و وزارت نیرو باشند، در حال حاضر بودجه و امکانات لازم به این آموزشها بسیار کم است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور اضافه کرد: باید آموزش مهارت و امکان کاربست دانش در عمل برای برنامههای درسی در سایر حوزههای آموزش عالی مدنظر مسئولان و رهبران دانشگاهی قرار بگیرد. برخی از رشتهها هیچ مهارتی به دانشجو آموزش نمیدهد و این موضوع یک نوع خسارت ملی است که باعث هدر رفت نیروی انسانی و استعدادهای آنها خواهد شد.
مهدی گفت: آموزش عالی در زمینه مهارت دانشجویان عملکرد خوبی نداشته و باید با بروز رسانی برنامههای درسی و مسلح کردن دانشجویان به تجهیزات و مهارت و استاندارد در اولویت دانشگاهها باشد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: باید بخش خصوصی و دولت در زمینه تولید و خدمات سرمایه گذاری کند، در غیر اینصورت هیچ شغلی بدون آن امکان پذیر نخواهد بود که محرک و زمینه ساز مهارت آموزی جویندگان کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهها باشد.
مهدی بیان کرد: تعادل بین عرضه و تقاضا افراد را مجبور به انجام کار میکند و تا زمانی که این موضوع اجرایی نشود افراد به هیچ عنوان برای مهارت آموزی آماده نمیشوند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: سرمایه گذاری بخش دولت و خصوصی بر ایجاد انگیزه و زمینه جهت مهارت آموزی افراد در دانشگاهها و آموزش و پرورش و خارج از آن بسیار تعیین کننده است که دانشگاهها و آموزش عالی باید برنامههای درسی را متناسب با نیازهای صنعت و جامعه تدوین کنند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/