مقاله علمی و کاربردی کارشناس ارشد مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران در زمینه صنعت نفت و حفاری در سایت و نشریه تخصصی معتبر بین المللی منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حسن باقری، یکی از کارشناسان ارشد اداره نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: با همکاری یکی از اساتید دانشگاه موفق به تهیه و انتشار مقاله علمی و کاربردی در صنعت نفت و حفاری در سایت و نشریه تخصصی معتبر بین المللی شدم.

او افزود: این مقاله تحت عنوان " تخمین تراوایی شکستگی‌ها با استفاده از نمودار‌های متداول چاه و شاخص زون جریانی" آذرماه امسال در سایت و مرجع معتبر مقالات الزویر (Elsevier) و ژورنال تخصصی نفت (Petroleum Research) منتشر شده است.

باقری با بیان اینکه این مقاله پیرامون مباحث کاربردی در مطالعات مخزن و حفاری چاه‌های نفت و گاز است، اظهار داشت: در مقاله حاضر به بررسی یکی از چالش‌های مهم در مطالعات مخازن پرداخته شده و با نگاه به ارتباط دانشگاه و صنعت با همکاری یکی از اساتید دانشگاه صنعتی سهند تبریز به رشته تحریر درامده است.

کارشناس ارشد پتروفیزیک که دارای بیش از ۲۰ عنوان مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی و کنفرانس‌های ملی و بین المللی است و نویسنده کتاب "ارزیابی پتروفیزیکی مخازن هیدروکربوری" نیز است، بیان کرد: کارگروه‌های پژوهشی اداره نمودارگیری (Well Logging) با حمایت مدیریت خدمات ویژه سعی در مطالعه و پژوهش در زمینه‌های مختلف مطالعات مخزن (پتروفیزیک، ژئوفیزیک، ژئومکانیک و ...) و برطرف کردن موانع و چالش‌های موجود در صنعت را دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: در این مقاله، به یکی از چالشی‌ترین و مهمترین پارامتر‌های مخازن هیدروکربوری به ویژه مخازن کربناته پرداخته شده است.

باقری با بیش از ۸ سال سابقه کار در زمینه مطالعات مرتبط با پتروفیزیک در ۲ مدیریت خدمات ویژه و پروژه‌های حفاری گفت: تراوایی شکستگی‌های مخزن از جمله پارامتر‌های حیاتی مخزن است که به طور مستقیم با میزان تولید از مخزن ارتباط دارد و محاسبه این پارامتر تنها با استفاده از آنالیز‌های آزمایشگاهی مغزه‌های حفاری و یا استفاده از نمودار‌های پیشرفته حفاری (نمودار‌های تصویرگر) را دارد که بسیار هزینه بر است، درنتیجه با ارائه یک الگوریتم ریاضی و استفاده از نمودار‌های متداول چاه با هزینه بسیار کمتر این پارامتر مهم مخزن در توالی چاه قابل محاسبه است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.