یکی از کارشناسان ارشد اداره نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری موفق به تهیه و انتشار مقاله علمی و کاربردی در یک سایت و نشریه تخصصی معتبر بین المللی شد.

  احسان لرکی کارشناسان ارشد اداره نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: مقاله علمی و کاربردی در صنعت حفاری تحت عنوان «تشخیص مخزن گازی بر اساس تحلیل فرکانسی رد لرزه‌ها در نمودار VSP» در آبان ماه امسال در سایت و مرجع معتبر مقالات اِلزویر (ELSEVIER) و همچنین ژورنال تخصصی نفت (Petroleum Research) منتشر شد.

او با بیان اینکه این مقاله پیرامون مباحث کاربردی در حفاری چاه‌های اکتشافی است، افزود: مقاله تشخیص مخزن گازی بر اساس تحلیل فرکانسی رد لرزه‌ها در نمودار VSP یک کار گروهی و مشترک با همکاری یکی از اساتید و یک دانش آموخته دانشگاه صنعت نفت و دو نفر از کارشناسان ملی حفاری تهیه و به رشته تحریر درآمده است.

لرکی بیان داشت: نمودار VSP یکی از نقاط قوت شرکت ملی حفاری است که به دلیل ابعاد گسترده داده‌های لرزه‌ای درون چاهی تا کنون به آن پرداخته نشده بود، و محتوای این مقاله افق‌های فنی و علمی جدیدتری از کار برد این نمودار ارزشمند برای کارفرما‌ها و محققان ترسیم می‌کند تا انگیزه و مجال توجه بیشتر به این ابزار درآمدزا، در بازار رقابتی فراهم گردد.

این محقق دانشگاهی و صنعتی ادامه داد: تمرکز بیشتر کارفرما‌ها تا بحال بر روی محور محاسبه مدل سرعتی در داده‌های لرزه‌ای سطحی بوده و به تحلیل محتوای داده‌های لرزه‌ای درون چاهی نگاه کمرنگ تری داشتند.

او گفت: در این مقاله تلاش شده است ابعاد پنهان داده‌های لرزه ای، به کمک تبدیلات ریاضیاتی پیشرفته در محیط نرم افزار (MATLAB)، برای شناسایی مخازن گازی بکارگیری می‌شود و در تحلیل نتایج این تحقیق، همخوانی بسیار بالایی با نتایج واقعی بدست آمده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.