سردار زهرایی گفت: سال اول طرح جامع محرومیت زدایی مردم پایه در حال سپری شدن است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  سردار زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در کارگروه بسیج سازندگی استان مرکزی گفت: ما در امتداد مردمی دستگاه‌های اجرایی در محرومیت زدایی کشور هستیم و متولی اصلی دولت است.

سردار زهرایی افزود: طرح جامع محرومیت زدایی مردم پایه در ۱۰ هزارو ۲۸۳ روستا و ۱۰۸۷ محله به مدت ۵ سال تعریف شده که سال اول در حال سپری شدن است و امسال ۶۸۰۰ پروژه از این جنس به مردم تحویل داده شده و در هفته بسیج ۲ هزارو ۵۵۳ پروژه محرومیت زدایی همزمان در کشور افتتاح شده است.

او اضافه کرد: در روستا‌ها اولویت با آب شرب کشاورزی، آب شرب روستایی، مسکن محرومین، کارگاه‌های زیرساخت اشتغال و جاده بین مزارع است و بر همین اساس به سراغ دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها برای انعقاد تفاهم نامه یا مبادله موافقت نامه رفتیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بیان کرد: حرکت ما هدفمند بوده و در سال نخست، موافقت ضمنی برای ۷ هزار روستا در آبرسانی انجام شده و شاید دو سال به طول انجامد تصریح کرد: جنس این پروژه‌ها مردمی و غیرانتفاعی است.

او ادامه داد: استان مرکزی یکی از استان‌هایی است که طرح جامع محرومیت زدایی را به خوبی با نقش آفرینی خیرین و مردم و ... به سرانجام رسانده و حدود ۴۰ کیلومتر کار احیای و مرمت قنات، ۱۰۰ کیلومتر کانال کشی، ۳۵ هزار مترمکعب استخر ذخیره آب و ... در سطح استان انجام شده است.

سردار زهرایی گفت: استان مرکزی در ساماندهی و هدایت جریان جهادی کشور جزو ۴ استان اول است و در اجرای پروژه‌های با اولویت نیز همین رتبه را در کشور دارد.

محرومیت تنها مربوط به بعد اقتصادی نیست

مخلص الائمه استاندار مرکزی هم در این جلسه گفت: ما چهره محرومیت را در نزدیکترین نقاط خودمان می‌بینیم و محرومیت تنها مربوط به بعد اقتصادی نیست، اما انچه که مهم است این است که فقر و محرومیت یکی از سه ضلع است که دو ضلعش فساد و ناکار امدی است.

مخلص الائمه افزود: با وجود این همه نهاد در امر محرومیت زدایی هنوز محرومیت در جامعه رخت بر نبسته و همواره با فقر دست و پنجه نرم میکنیم و از این سه ضلع اگر ناکارامدی حذف نشود مشکل ایجاد میشود و همین ناکار امدی باعث شده محرومیت زدایی بیشتر شده است و باعث شده است خیلی پیشرفت نکنیم.

او اضافه کرد: بسیج سازندگی محصول دوره نوین رشد و شکوفای بسیج است و امید‌واریم با نگاه توانمد سازی بتوانیم مسیر خود را در مسیر پیشرفت ادامه دهیم.


استاندار مرکزی بیان کرد: ما در استانداری مرکزی باید بتوانیم بیش از پیش کار کنیم و از موازنه کاری و جلوگیری کنیم و باید همه با هم همسو شوند و به همین منظور یک ستاد برای پروژه‌های محرومیت زدایی تشکیل خواهیم داد و همه دستگاه‌های اجرای باید عضوی در این ستاد داشته باشند و باید کسی که در این ستاد عضو میشود با یک نگاه عملی و اجرای و درست به مسائل داشته باشد.

او ادامه داد: سازمان بسیج سازندگی از سال ۷۹ با فرمان مقام معظم رهبری با هدف ساماندهی و جهت دهی و اثربخش شدن جریان کشور راه اندازی شد که ماهیت این کار تفکر خودجوش جهادگران در مناطق محروم است.

مخلص الائمه افزود: به منظور تربیت نسل گام دوم انقلاب و رویش‌های جدید انقلاب و برداشتن گام‌هایی برای تمدن و دین اسلامی نیاز به عرصه نقش افرینی جهادگران است و به همین سبب بسیج سازندگی بر حسب قانون موجود در مجلس خود را ملزم میداند که در محرومیت زدایی با نقشه راه مشخص و برنامه‌های جامع تعریف شده در تعامل با دولت عمل کند.

خدمات رسانی بیش از ۴۷۰ میلیارد تومان در بحث محرومیت زدایی استان مرکزی

سردار کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی هم گفت: در سطح استان طی ۵ سال اخیر بیش از ۴۷۰ میلیارد تومان در بحث محرومیت زدایی و خدمات رسانی در موضوعات عمرانی اقتصادی و خدماتی توسط بسیج سازندگی خدمات رسانی شده است.

سردار کریمی با اشاره به اینکه هزارو ۲۵۰ گروه جهادی در سطح استان مرکزی وجود دارد افزود: از این تعداد بیش از روزانه ۱۰۰ هزار نفر در سال خدمات رسانی می‌کنند و عمده فعالیت این افراد در بحث حوادث غیر مترقبه، کمک مومنانه و خدمات رسانی به محرومان جامعه است.

او اضافه کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی بیش از ۵۰ هزار نفر آموزش داده شده است و بالای ۱۰ هزار شغل ایجاد شده است و دو هزار و چهار صد شغل پایدار در طول سه سال انجام شده است و در کنار این خدمات مجموع ۲۱۰ میلیارد تومان مهر اقتصاد تسهیلات ارائه کرده است.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی بیان کرد: تا کنون ۷۱۰ صندوق قرض الحسنه بر پایه اشتغال شکل با محوریت مردم در استان مرکزی شکل گرفته که بالای ۵۰ میلیارد گردش مالی دارد.

او ادامه داد: در رابطه با محرومیت زدایی در چهار سال اخیر هزارو ۳۰۰ پروژه عمرانی شامل اجرای کانال استخر قنوات و راه‌های بین مزارع و مسکن و پل و راه‌های روستایی مدارس مساجد در دستور کار بوده است.

تجلیل از ۲۰۰ گروه جهادی اخرین برنامه در این مراسم بود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.