مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد آژانس خواهان احیای ظرفیت نظارتی و بازرسی‌های مورد نیاز این نهاد در ایران و احیای دوربین‌ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری خود در «وین» اعلام کرد رایزنی‌ها با مقامات ایران بی‌نتیجه بود به این مفهوم که ما نتوانستیم به نتیجه برسیم من برای یافتن راه‌حل متوقف نمی‌شوم و ادامه می‌دهم.

وی گفت: «این طور باید توصیف کنم که رایزنی‌ها و مذاکرات در ایران بی‌نتیجه بود به این مفهوم که ما نتوانستیم مسائل را به پایان و نتیجه برسانیم. من تلاش‌ها برای رسیدن به تفاهم را رها نخواهم کرد، اما در خصوص موضوعاتی که دیروز درباره آن بحث کردیم، نتوانستیم به نتیجه برسیم.»

رافائل گروسی سپس به خبرنگار رویترز توضیح داد: «دیروز مذاکرات را به پایان رساندیم. همچنان در حال مذاکره هستیم. موضوعات همچنان باقی است. ما دائماً مذاکره می‌کنیم، ولی دیروز به نتیجه و توافق نرسیدیم. علی‌رغم تمام تلاش‌هایم، نتوانستیم دیروز به نتیجه برسیم».

وی افزود: «خواهان احیای ظرفیت نظارت و بازرسی‌های مورد نیاز آژانس و احیای دوربین‌های آژانس، سرویس و تعمیر تجهیزات آژانس هستم.»

مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤال خبرنگار «پرس تی‌وی» در ارتباط با تفاوت در لحن اظهارات مدیرکل آژانس در کنفرانس خبری تهران و بیانیه‌ای که پس از آن صادر شد، گفت: «مذاکرات با مقام‌های ایرانی) سازنده و صحیح و حرفه‌ای بود. این یک مسئله است، اما ما نتوانستیم به توافق برسیم. ما باید به توافق برسیم و باید این کار را انجام بدهیم.»

وی با تأکید بر اینکه همچنان باید گفتگو با مقام‌های ایران را ادامه دهد، افزود: «امیدوارم که مذاکرات با مقام‌های ایران ادامه داشته باشد و حداقل آن این است که من تلاش در این زمینه را متوقف نخواهم کرد و این بسیار حائز اهمیت است.»

ساعتی قبل نیز خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مستقر در وین، به نقل از گروسی گزارش داد که مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی در تهران در خصوص موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه بوده است.

آژانس از زمان اجرای برجام به طور مرتب هر سه ماه یک بار از روند اجرای برجام و تعهدات مرتبط با فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران، گزارشی ارائه می‌کند و در گزارش ماه گذشته این نهاد اعلام شد که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران صورت نگرفته است.

دولت ایران در راستای اجرای طرح راهبردی کاهش تحریم‌ها و بر اساس متن توافق برجام، سطح تعهدات خود در قالب فعالیت‌های هسته‌ای را به صورت تدریجی کاهش داده است. این کاهش تعهدات شامل محدودیت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم می‌شود. مقامات کشورمان بار‌ها تاکید کرده‌اند که در صورت بازگشت همه طرف‌ها از جمله آمریکا به متن توافق، تهران هم نظارت سابق بازرسان آژانس را که در «برنامه جامع اقدام مشترک» پیش‌بینی شده، خواهد پذیرفت.

در حال حاضر شش دور مذاکره میان طرف‌های برجامی در وین و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران انجام شده که با کارشکنی آمریکا در رفع تحریم‌ها هنوز مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است و دور آتی این مذاکرات قرار است ۸ آذرماه در وین برگزار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نورمحمد
۲۱:۱۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
دیپلمات های ما باید هر بار به محض دیدن گروسی بهش بگن گزارش تاسیسات هسته ای اسرائیل کو آژانس وظیفه شناس؟ و با این کار به گروسی گوشزد کنند که تو برخلاف ادعاهایی که داری وظیفه شناس نیستی صرفا یک کار سیاسی رو دنبال می کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
تحریما رو وردارین تا در همه جا رو روتون واز کنیم
آخرین اخبار