اجرای نخستین طرح زراعت چوب استان اصفهان با استفاده از پساب با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان حسینعلی نریمانی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان  با تاکید بر اینکه طرح ۲۰۰ هکتاری زراعت چوب کاشان به عنوان بزرگترین طرح زراعت چوب استان اصفهان در حال اجراست گفت: این طرح با ۴۲ میلیارد تومان هزینه مالک یک شرکت بخش خصوصی و در مجموع کاشت ۲۵۰ هزار اصله درخت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به کاشت هزار و ۱۱۱ اصله درخت در هر هکتار بزرگترین طرح زراعت چوب استان اصفهان در کاشان افزود: هزینه‌های طرح یک به ۲ و درآمد ۲ برابری است بطوریکه با وزن گرفتن حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ کیلوگرمی هر درخت در موقع برداشت از پنج تا هفت سال، هر کیلوگرم درخت در برهه کنونی حدود سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تومان خریدار دارد.

افزایش صنایع سبز و رفع مخاطرات زیست محیطی

به گفته نریمانی بهبود کیفیت هوا و کاهش ذرات گرد و غبار، احیای جنگل، افزایش تولید و اشتغال موثر و افزایش تولید صنایع سبز در تامین صنایع چوبی کشور از مزایا و کارکرد اجرای طرح ۲۰۰ هکتاری زراعت چوب در کاشان است.

مهدی شریفی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی اجرای طرح زراعت چوب و افتتاح آن تا دهه فجر را یادآورشد و گفت: علاوه بر واگذاری زمین و نهال از سوی منابع طبیعی مجری طرح حتی تسهیلات نیز به بهره‌بردار با زمان سررسید اقساط بعد از به ثمر رسیدن و فروش درخت اعطا می‌شود.

تولید ۲.۵ تن اکسیژن با هر هکتار جنگل‌کاری

شریفی نوع نهال کاشتنی در طرح زراعت چوب را با توجه به اقلیم هر منطقه و در مورد کاشان بیشتر اکالیپتوس دانست و افزود: هر هکتار درختکاری (جنگل‌کاری) از ورود ۶۰ تُن گرد و غبار جلوگیری،۲.۵ تُن اکسیژن تولید و اکسیژن ۱۰ ساله یک نفر را تامین می‌کند.

اجرای طرح بدون دریافت هیچگونه تسهیلات دولتی و اشتغالزایی بالا

مرتضی زمانی نصرآبادی مجری بزرگترین طرح زراعت چوب استان اصفهان در کاشان گفت: مخاطرات زیست محیطی و بهداشتی تهدیدآمیز شهرستان بویژه استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب کاشان که در گذشته کشاورزان با وجود آلودگی پرمخاطره آن برای محصولات کشاورزی استفاده می‌کردند و جلوگیری از ورود ریزگرد‌ها به داخل شهر با توجه به واقع شدن مکان طرح در مرز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل از دیگر مزایای اجرای طرح است.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح تاکنون هیچگونه تسهیلات دولتی دریافت نکرده است افزود: میزان آب برداشتی برای اجرای طرح با استفاده از پساب ۳۰ لیتر بر ثانیه است.

وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی است اظهار کرد: ۳۳ نفر ایجاد اشتغال مستقیم، بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم و ۲ هزار نفر روز اشتغال کارگر فصلی بز رگترین طرح زراعت چوب استان اصفهان در کاشان است.

این کارآفرین کاشانی خاطرنشان کرد: استخر ذخیره آب نیز با گنجایش ۵۰ هزار متر مکعب برای اجرای طرح در حال ساخت است.
مساحت عرصه‌های منابع طبیعی کاشان ۳۷۵ هزار هکتار است که ۷۵ درصد وسعت این شهرستان را شامل می‌شود.

شهرستان کاشان ۱۸۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی و ۱۷۸ هزار هکتار مرتع قشلاقی دارد.
کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.