مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: در هفت ماه امسال ۷۲۵ تخلفات حریم در حوزه راه‌ها شناسایی شد که ۱۵۶ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم راه‌های استان رفع تصرف شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علیرضا سیاهپور گفت: در هفت ماهه امسال ۷۲۵ تخلفات حریم در حوزه راه‌ها شناسایی شد که ۵۵ مورد تعداد دسترسی‌های تجمیع شده، ۳۴۰ مورد توقف و اخطار ساخت صادر و ۱۵۶ مورد دیگر نیز با هماهنگی و اخذ دستور قضایی قلع و قمع شده است.

او با اشاره به ثبت و صدور ۷۱۵ مورد مجوزات ساخت و ساز و حفاری (در قالب سامانه ثبت و صدور مجوز) در هفت ماه گذشته راه و حریم آن را سرمایه ارزشمند ملی دانست و افزود: راهداران برای حفاظت و صیانت از این مهم با همه توان شبانه‌روزی تلاش کرده و با متخلفان با قاطعیت برخورد می‌کنند.

سیاهپور با اشاره به اینکه استان فارس با ۳۶ شهرستان، دارای ۱۵۱۱ بزرگراه، ۲۱۰۹ راه اصلی، ۲۷۰۶ راه فرعی، ۶۵۵۱ راه روستایی آسفالته، ۸۶۷ راه روستایی شوسه و ۳۶۲۷ راه روستایی خاکی دارد، ادامه داد: تعداد ۴۳۰ دستگاه انواع ماشین آلات سبک و نیمه سنگین و سنگین با ۷۰۰ نفر نیروی راهدار خدمات‌رسانی را به کاربران جاده‌ای انجام می‌دهند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس بیان کرد: در حال حاضر اداره کل راهداری برای حفاظت و نگهداری از راه‌های استان نیازمند ۵۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

سیاهپور یادآور شد که هزینه نگهداری راه‌ها درصدی از ارزش روز آن‌ها است اگر ۴ درصد این ضریب را در نظر بگیریم حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، بطور مثال در حوزه راهداری استان فارس برای تجدید خط کشی راه‌ها بطور استاندارد اگر سالی یکبار خط کشی شود مبلغ ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر روکش و علائم و تجهیزات ایمنی و هزینه ماشین آلات را جمع بندی کنیم.

او اظهار کرد: از ابتدای امسال عملیات احداث حدود ۲۰ کیلومتر راه روستایی در شهرستان‌های رستم، داراب، اقلید و ممسنی به اتمام و بهره برداری رسیده است.

سیاهپور با بیان اینکه در سفر رئیس جمهوری به استان فارس تنها به جهت رفع نقاط حادثه خیز یکصد میلیارد تومان اختصاص داده شده است، گفت: برای سایر موضوعات که همگی مربوط به احداث و در حوزه راه و شهرسازی و شرکت ساخت است.

این مقام مسئول ضمن تشریح عمده‌ترین مشکلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تصریح کرد: اعتبارات سالاانه رشد بسیار اندکی داشته است چرا که هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم تصادفات برای مدیران بایست آشکار شود تا ارزش سرمایه گذاری ایمنی راه مشخص شود.

او در ادامه، گفت: علی‌رغم کمبود‌ها هزینه‌های واحد تمام شده فعالیت‌های راهداری طی چند سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. همچنین حجم آسیب‌های وارده بر راه‌ها و نیاز‌های نگهداری و ایمن سازی شبکه راه‌ها بدلیل عدم اقدام به موقع ناشی از کاهش منابع اعتباری افزایش یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس خاطرنشان کرد: برای احداث و آسفالت کردن هر کیلومتر راه روستایی بطور متوسط ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز‌مند است.

سیاهپور با اذعان اینکه فارس دارای ۵۴ گردنه پرخطر بطول ۷۷۷ کیلومتر برفگیر در سطح جاده‌های استان دارد، تصریح کرد: طول کل راه‌های استان ۲۱۰۲۵ کیلومتر، انواع راه که خدمات رسانی به ۳۰ شهرستان استان با طول ۱۷۳۷۱ کیلومتر راه با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس و ۶ شهرستان جنوبی استان با طول ۳۶۵۴ کیلومتر راه با اداره کل راه و شهرسازی لارستان است.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار