رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: براساس آخرین آمار، نرخ رشد جمعیت در سروآباد منفی ۲.۸ درصد است و باید جاذبه‌های جذب جمعیت به سمت این شهرستان هدایت و از رشد آن در هورامان ممانعت شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، بهرام نصراللهی زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان روز سه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی با موضوع بررسی و تصویب طرح هادی شهر هورامان اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های متولی، باید برای کمک به رشد جمعیت در سروآباد، زیرساخت‌ها و جاذبه‌های حذب جمعیت فراهم کنند تا شاهد کمتر شدن جمعیت در این شهرستان نباشیم.

او نرخ رشد جمعیت شهر هورامان را هشت دهم درصد اعلام کرد و افزود: نباید اجازه دهیم به واسطه جهانی شدن هورامان، سیل جمعیت به سمت این شهر روانه شود چرا که نایسر دیگری شکل خواهد گرفت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مختلف در بحث ثبت جهانی هورامان با سه آیتم بازنگری در نرخ رشد پیشنهادی جمعیت هورامان، نیازسنجی اراضی مورد نیاز برای ساخت مسکن براساس جمعیت پیش بینی شده و احصا و تفکیک ضوابط معماری و شهرسازی و مدیریت فرهنگی بر مبنای مطالعات منظر جهانی هورامان در نطر گرفته شده است.

نصرالهی‌زاده خواستار همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه میراث فرهنگی و بنیاد مسکن برای رعایت الزامات و ضوابط اجرای امور عمرانی و فرهنگی در هورامان شد و افزود: پیشنهاد می‌کنم اداره کل میراث فرهنگی طی ۲ سه روز نظرات و دیدگاه‌های دستگاه‌های مختلف را برای اجرای آیتم‌های ابلاغ شده ثبت جهانی هورامان که قابلیت اجرایی دارد، را تببین و اعلام کند.

او با بیان اینکه تمام اقدامات ساخت مسکن باید بر مبنای سند آمایش ابلاغ شده دولت باشد، ادامه داد: این مهم باید در شهر هورامان نیز مد نظر قرار گیرد تا به طبیعت، فرهنگ و ساختار اجتماعی این شهر آسیبی وارد نشود.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان هم بر لزوم توجه به آینده نگری در بحث اجرای آیتم‌های ابلاغ شده در شهر هورامان در راستای جهانی شدن این شهر تاکید کرد.

شهرام ملکی با اشاره به اینکه باید رشد و جاذبه جمعیت در هورامان تحت کنترل باشد، افزود: نیاز است با برنامه ریزی صحیح و با همکاری همه دستگاه ها، برنامه‌های موجود برای حفظ جهانی شدن هورامان و تبدیل آن به منطقه‌ای گردشگری اقدام کرد تا آسیبی به بخش‌های مختلف این شهر وارد نشود.

در این جلسه مصوب شد که تونل اتصال روستای دزلی به هورامان از مصوبات قبلی و ردیف بودجه خارج شود تا به طبیعت منطقه آسیب نرسد.

«منظر فرهنگی هورامان» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.