کویر شهداد سرزمینی جهانی با جاذبه‌های تاریخی بکر و دست نخورده؛ این روز‌ها در انتظار پاسخی روشن از جانب مسئولین نشسته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در ۴۰ کیلومتری شهداد کرمان بیابانی قرار دارد به نام کویر لوت؛ سرزمینی که عنوان گرم‌ترین نقطه کره‌ی زمین را به خود اختصاص داده است، بیابانی با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بکر و دست نخورده فراوان که هرساله هزاران گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند.

این بیابان افتخار این را داشت که درسال ۹۵ آثار و جاذبه‌های تاریخی خود را همچون نبکا، رود شور، گندم بریان، ریگ یلان، دریاچه نمک، تپه‌های شنی که راه رفتن در آن انرژی و آرامش خاصی را به گردشگران تزریق می‌کند و آسمانی پر از ستاره که شب‌ها همچون نگین می‌درخشند و بر جذابیت خود می‌افزاید را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کند.

کویر شهداد در انتظار پاسخ از مسئولین

کویر لوت این روز‌ها حال خوبی ندارد

اخیرا اخباری به گفته فرماندار بم مبنی براینکه شهرستان بم بخشی از کویر لوت شهداد یعنی ریگ یلان را به خود اختصاص داده و وسعت این شهرستان را دوبرابر کرده است در فضای مجازی منتشر شد، که مورد اعتراض شدید مردم شهداد قرار گرفت.

کویر لوت سرزمینی با تمامی شگفتی‌ها که سال هاست جاذبه‌های گردشگری خود را همچون فرزندانش در شناسنامه خود ثبت کرده است، حالا خبر بخشیدن فرزندش به شهری دیگر برای او بسیار نگران کننده است و در غم از دست دادن آن نالان است.

کویر شهداد در انتظار پاسخ از مسئولین

اما شنیدن این خبر برای مردم شهداد نیز بسیار تعجب انگیز و نگران کننده بود و باعث شد هر فردی نظر و اعتراض خود را به گونه‌ای در فضای مجازی به اشتراک بگذارد.

عباس تقی زاده مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان و اهل شهداد در حساب توییتر خود اینگونه نوشت: به گفته فرماندار بم با الحاق دارستان و بخشی از کویر لوت که ریگ یلان درآن واقع شده، وسعت این شهرستان بیش از دوبرابر شده است، اما طبق نقشه، بم به لوت شهداد راه ندارد.

کویر شهداد در انتظار پاسخ از مسئولین

او در ادامه از نمایندگان کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خواست تا نسبت به این موضوع پیگیری کنند و به مردم اطلاع دهند، زیرا که دانستن طبق حقوق شهروندی حق مردم است.

سعید مومن زاده یکی دیگر از شهروندان شهدادی نیز در این رابطه گفت: اولین خواسته مردم شهداد توضیح فرماندار شهرستان بم است در ادامه‌ی جلسه شورای اداری که اعلام کردند وسعت شهرستان بم دو برابر شد؛ این موقعیت تقسیم کویر لوت به چه شکل صورت گرفته است؟

کویر شهداد در انتظار پاسخ از مسئولین

او در ادامه با اشاره به اینکه مردم شهداد حاضر نیستند مقداری از شهداد کاسته شود افزود: از مسئولین مربوطه از محل تقسیمات کشوری درخواست داریم تا نسبت به این موضوع پیگیری و توضیح دهند تا بیش از این شک و شبهه‌ای برای مردم شهداد پیش نیاد.

محمد حسین شعبانی یکی دیگر از شهروندان شهدادی با ابراز نگرانی نسبت به این خبر بیان کرد: دانستن این موضوع حق طبیعی مردم شهداد است و ما منتظر جوابی روشن از جانب مسئولین مربوطه هستیم.

اما برای پیگیری این موضوع به سراغ مسئولین شهداد هم رفتیم که متاسفانه آن‌ها نیز اطلاعی نداشتند.

رضا اعتماد بخشدار شهداد نسبت به این موضوع گفت: از این خبر اطلاعی نداشتم و با کاسته شدن بخشی از کویر شهداد نیز مخالف هستم.

معین افضلی مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت استان کرمان در خصوص اعطای ریگ یلان به شهرستان بم ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: هیچ گونه استعلامی در این زمینه از ما صورت نگرفته است و بحث تقسیمات سیاسی نیز در حوزه وظایف میراث فرهنگی قرار ندارد.

کویر شهداد در انتظار پاسخ از مسئولین

او با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی نیز دراین زمینه صورت گرفت، اما اطلاعات جامعی دریافت نکردیم تصریح کرد: منتظریم برای طرح‌های گردشگری به پایگاه میراث فرهنگی طرح ارائه نمایندِ.

افضلی در پایان هم چنین افزود: هرگونه طرح گردشگری مستلزم اخذ مجوز از پایگاه میراث جهانی بیابان لوت است.

ریگ یلان یکی از جاذبه‌های گردشگری کویرلوت است که سالیان سال در همسایگی شهداد قرار دارد و با مردم این بخش رابطه‌ی دوستی خاصی برقرار کرده است، حالا خبر بخشیدن گوشه‌ای از وجود کویر به شهری دیگر برای مردم این منطقه غم سنگینی به همراه آورده است و آن‌ها بی صبرانه منتظر پاسخی روشن از جانب مسئولین هستند و امید دارند با پیگیر‌های نمایندگان در مجلس شورای اسلامی ریگ یلان را همچون فرزندی به آغوش کویر برگردانند تا شاید اندکی این غم از دوش آن‌ها برداشته شود.

گزارش از زهرا پورحسینی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
ممنونم از خبرنگار عزیز ودلسوز سرکار خانم زهرا پورحسینی که با پشتکار زیاد و گزارش باعث حمایت از شهداد و مردمش میشود...مسئولین محترم شهداد باسلام و احترام...خواهشمندیم بخشیده شدن کویر را نادیده نگیرید این مبحث بزرگیست که اینده و پیشرفت شهداد را از ب خطر میندازد.... هرزمانی ماهی رو از اب بگیرید تازه ست...بداد کویر و اثار باستانی برسید...این حق مردمان مظلوم شهداد است...شهداد با کویر زنده است...اجازه ندهید از وسعت کویر کم شود...این حق رو ب کسی ندهید.....ب امید ان روز...متشکرم...
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی برسرامد
۱۷:۲۶ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
سلام ریگ یلان واثارباستانی شهرشهداد تخریب میشوند توسط افراد سود جو
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۱۴:۳۳ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
بسیار عالی.. امیدواریم همان طور که گفتید به زودی ریگ یلان در آغوش کویر برگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
خدا قوت عزيزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
با تشکر ار خبرنگار عزیز و دلسوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
خسته نباشید مطالب جالب بودن