رئیس مرکز کاشت حلزون کرمانشاه گفت : تاکنون ۳۰ عمل جراحی کاشت حلزون در بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه با موفقیت انجام شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علیرضا رضایی فوق تخصص گوش، حلق و بینی و رئیس مرکز کاشت حلزون کرمانشاه گفت : مرکز کاشت حلزون شنوایی در بیمارستان امام‌خمینی (ره) کرمانشاه در دی ماه ۹۸ موفق به کسب مجوز شده و تا کنون ۳۰ عمل جراحی کاشت حلزون در این مرکز انجام شده است و ۵ نفر هم در نوبت جراحی قرار دارند.

او گفت : هم اکنون ۲۸ نفر در حال تشکیل و تکمیل پرونده هستند که ۱۶ نفر از آن‌ها به شکل قطعی در انتظار پروتز جراحی می‌باشند.

 رضایی افزود: پروتز کاشت حلزون، ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار گرفته و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا کم‌شنوای عمیق را فراهم می‌کند.

او افزود: حلزون تنها شکلی از مداخلات پزشکی است که می‌تواند به واسطه تحریک الکتریکی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق باز گرداند.

رئیس مرکز کاشت حلزون کرمانشاه گفت: هزینه عمل جراحی کاشت حلزون ۱۱هزار یورو است که این مبلغ توسط هیئت امنا پرداخت می‌شود و تنها مبلغ اندکی حدود ۹ میلیون تومان توسط خانواده‌ها برای هزینه‌های بعدی پرداخت می‌شود.

 رضایی با بیان اینکه توانبخشی برای کودک قبل از کاشت و بعد از کاشت صورت می‌گیرد، افزود: قبل از کاشت فرد با سمعک توسط تیم توانبخشی متشکل از گفتاردرمان، کاردرمان، روانپزشک، متخصص مغز و اعصاب و... مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: درصورتی که کودک کاندید جراحی کاشت حلزون باشد فرآیند درخواست که شناسه و تقاضای پروتز است برای او انجام می‌شود که این فرایند از ۶ ماه تا یکسال و گاهاً بیشتر طول می‌کشد و هرچه قدر این زمان کوتاهتر شود در نهایت کارآمدی و عملکرد در بچه‌ها بهتر می‌شود.

رئیس مرکز کاشت حلزون کرمانشاه گفت: اگر کودکی در بدو تولد به ما برسد درصورتی که کاهش شنوایی شدید و عمیق داشته باشد و نتواند از سمعک توانبخشی معمولی استفاده کند برای کاشت حلزون ثبت نام می‌شود، همچنین ناشنوایان و بیماران بزرگسال دارای کاهش شدید شنوایی که بعد از سن زبان آموزی دچار مشکل کاهش شنوایی شده باشند، می‌توانند کاندید برای جراحی پروتز حلزون گوش باشند.

 رضایی با اشاره به وجود دو بخش مهم اینترنال و اکسترنال در پروتز کاشت حلزون گوش افزود: بخش اینترنال در واقع همان بخشی است که توسط تیم جراحی در اتاق عمل کار گذاشته می‌شود و بخش اکسترنال یا بیرونی دستگاهی است که توسط تیم ادیولوژیست بر روی گوش بیمار قرار داده می‌شود که دارای ۲۰ برنامه است تا کودک بتواند به صدا‌ها و اصوات محیطی واکنش‌های متفاوتی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه حدود۱۰۰ جلسه و گاهاً بیشتر نیاز است که کودک بتواند توانبخشی مورد نیاز را دریافت کند، گفت: انجام تمام برنامه‌های دستگاه اهمیت دارد، در واقع ۷۰ درصد کار همان برنامه‌های بعد از کاشت است که شامل گفتاردرمانی، کاردرمانی و ... است که ممکن است ۲ تا ۳ سال طول بکشد تا کودک به رشد و گفتار معمولی مورد انتظار برسد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.