کشور‌های جهان در نشست آب و هوایی گلاسکو توافق کردند سطح انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کشور‌های حاضر در نشست جهانی تغییرات آب و هوایی در گلاسگو، توافقنامه‌ای امضا کردند که میزان استفاده از زغال سنگ را بعنوان عامل اصلی گرمایش کره زمین، کاهش دهند.

با این حال، مخالفت برخی کشور‌های حاضر از جمله هند سبب شد شرکت کنندگان، درباره ممنوعیت استفاده از ذغال سنگ به توافق نرسند. همچنین کشور‌های صنعتی متعهد شدند برای تسریع در کاهش تولید آلاینده‌ها به کشور‌های در حال توسعه کمک کنند و از دولت‌ها خواسته شد یارانه سوخت‌های فسیلی را حذف کنند.

در سوی مقابل، فعالان محیط زیست توافق گلاسگو را مایوس کننده توصیف و تاکید کردند اجرای کامل آن هم نمی‌تواند گرمای کره زمین را تا ۱.۵ درجه سانتیگراد مورد نظر کارشناسان حفظ کند، تعهدی که شش سال قبل در نشست پاریس حاصل شد.

نمایندگان کشور‌های فقیر و در حال توسعه نیز از تعهدات اندک کشور‌های توسعه یافته برای کمک به آن‌ها در این زمینه به شدت ابراز نارضایتی کردند. طرفداران محیط زیست هم همزمان با برپایی تظاهرات، کشور‌های صنعتی از جمله انگلیس را متهم کردند که حاضر نیستند متناسب با سهم خود در تولید آلاینده‌ها برای کاهش ان گام بردارند.

به گفته فعالان محیط زیست ۸۰ درصد گاز‌های گلخانه‌ای را کشور‌های صنعتی تولید می‌کنند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم بیانیه پایانی این نشست را گامی مثبت و رو به جلو، ولی ناکافی دانست و گفت: با تداوم روند کنونی جهان به سوی وضعیت اضطراری می‌رود.

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که شرکت کنندگان در اجلاس آب و هوای COP۲۶ در گلاسکو نتوانستند بر سر تعدادی از اهداف مهم آب و هوایی به توافق برسند.

وی افزود: نتیجه اجلاس یک مصالحه است، منعکس کننده منافع، تناقضات و وضعیت اراده سیاسی در جهان امروز است. این یک گام مهم است، اما کافی نیست. 

گوترش تاکید کرد: زمان آن رسیده که به حالت اضطراری برویم. ما باید به یارانه سوخت‌های فسیلی پایان دهیم، زغال سنگ را به تدریج کنار بگذاریم، کربن را قیمت گذاری کنیم و از جوامع آسیب پذیر در برابر تاثیرات تغییرات آب و هوایی محافظت کنیم.  ما در این کنفرانس به این اهداف نرسیدیم زیرا موانعی پیش روی خود داریم.

نماینده ایران نیز با حمایت از حذف نشدن یارانه سوخت فسیلی بر ضرورت لغو تحریم‌ها علیه ایران به منظور دستیابی به فناوری روز کاهش آلایند‌ه‌ها و بهره مندی از اعتبارات در نظر گرفته شده به منظور کمک و سرمایه گذاری در طرح‌های کاهش تغییرات اقلیمی و کاهش گرمایش زمین تاکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
فعلا کشورای جهان اول باید فقط از انرژی هسنه ای برق تولید کنن تا زمین کمتر آلوده بشه و در مرحله بعد بقیه کشورا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
کشورای جهان اول حق ندارن برای تولید برق از نفت و ذغال سنگ استفاده کنن ولو هزینه برقشون دو برابر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
بهترین راه کاهش آلودگی نیروگاههای هسته ایه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۰۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
هر از چند وقت یه بار دور هم جمع می شوند و یه چندتا قطع نامه و تعهد نامه آب دوغ خیاری کشکی فی مابین هم تنظیم و ثبت و امضا می کنند بعد که اومدن بیرون از بس کلاف سر در گم هزار نخ در هم پیچ و طاب خورده است از هر لحاظ همه موقعیتهاشون در هم تنیده شده که دباره هر کدامشون میروند به کشورهای خودشون شتر دیدی ندیدی فقط هر از چند وقت یک بار می روند دورهمی سفر توریستی انجام می دهند و بی خاصیت اجرایی عملیاتی بر می گردند کشوراشون همش شبیه یه شو سیرک مسخره است اگر نه این همه آلودگی هوا و ترافیک خودرویی و موتورسیکلتی در کلان شهرهای کل جهان نداشتیم !!! هر وقت دیدیم که به صورت کاربردی طرح هایی موثری در کلان شهر ها برای رفع آلودگی هوا و ترافیک صورت پذیرفت و رفتید در خیابانهای کلان شهرهاتون متوجه شدید آسمان آبی را تا کیلومترها بر روی شهرتان می بینید و هوای فرح بخش و روح افزا با تنفسی عمیق و دلنشین را تجربه می کنید و آلودگیهای سر و صدا و ترافیک خودرویی ندارید بدانید که این جلسات دور همی محیط زیستی هوای سالم و محیط زیست سالم کار ساز بوده اگر مشاهد نکردین اینچونین وضعیت استاندارد خوب جهانی را بدانی که این جلسات همش کشکیه . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار