تاکید اجلاس آب و هوایی گلاسکو به کمک مالی کشور‌های ثروتمند

پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس آب و هوایی گلاسکو بر کمک مالی کشور‌های ثروتمند به منظور مقابله با چالش‌های آب و هوایی تاکید دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، پیش نویس بیانیه اجلاس آب و هوایی گلاسکو (COP۲۶) بر حمایت مالی از کشور‌های توسعه یافته به صندوق آب و هوا تاکید دارد.

با از افزایش نگرانی‌ها درباره ناکافی بودن منابع مالی صندوق آب و هوا، این صندوق از کشور‌های توسعه یافته خواست که به منظور سازگاری و واکنش مناسب به بدتر شدن تاثیر تغییرات آب و هوایی، کمک‌های مالی خود به این صندوق را افزایش دهند.

پس از ۱۰ روز بحث و گفتگو، متنی از سوی ریاست این اجلاس منتشر شد که بر اهداف بلند مدت جهانی برای نگه داشتن افزایش میانگین دمای جهانی به زیر ۲ درجه سانتیگراد تاکید می‌کند. این متن همچنین تاکید می‌کند که تغییرات آب و هوایی بسیار کمتر از ۱.۵ درجه سانتیگراد خواهد بود.

پیش نویس توافقنامه اجلاس آب و هوایی گلاسکو همچنین از کشور‌ها دعوت می‌کند تا فرصت‌های بیشتری را برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای غیردی‌اکسید کربنی در نظر بگیرند، کشور‌ها را به سرعت بخشیدن به حذف زغال‌سنگ و یارانه‌های سوخت‌های فسیلی فرا می‌خواند و بر اهمیت اجرای راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت و اکوسیستم تأکید می‌کند.

۱۲ سال پیش در اجلاس آب و هوایی کپنهاگ، کشور‌های ثروتمند متعهد شدند تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشور‌های کمتر توسعه یافته اختصاص دهند تا به آن‌ها کمک کنند که با تغییرات آب و هوایی کنار بیایند، اما این وعده هنوز محقق نشده است.

اجلاس آب و هوایی امسال که از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر در گلاسکو برگزار می‌شود، به عنوان آخرین فرصت جهان برای دستیابی به تعهدات معنادار برای تحقق اهداف تعیین شده در توافقنامه ۲۰۱۵ پاریس در خصوص کاهش انتشار گاز‌های گلخانه ای، خنثی سازی کربن، گرمایش جهانی و تامین مالی آب و هوا در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار