افزایش جو زمین بر اثر تغییرات آب و هوایی

براساس تحقیقات دانشمندان، تغییرات آب‌ و هوایی و گازهای گلخانه‌ای باعث منبسط شدن لایه تروپوسفر و افزایش جو زمین می‌ شوند.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از livescience، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که جو زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است. اندازه گیری‌های هواشناسی که در نیمکره شمالی طی ۴۰ سال گذشته انجام شده، نشان می‌دهد که پایین‌ترین لایه جو زمین به نام تروپوسفر با سرعت تقریباً ۵۰ متر در هر دهه به سمت بالا منبسط می‌شود. بیل راندل، دانشمند مرکز ملی تحقیقات جوی در بولدر گفت: "تغییرات آب و هوایی، نشانه روشنی از دگرگونی ساختار جوی است". او همچنین ادامه داد:" نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، گاز‌های گلخانه‌ای جو ما را تغییر می‌دهند".

( تروپوسفر لایه‌ای از جو است که ما در آن زندگی می‌کنیم. این لایه از سطح دریا تا ارتفاع ۴.۳ مایل بالای قطب‌ها و ۱۲.۴ مایل بر فراز مناطق استوایی گسترش می‌یابد.)

براساس گزارش‌ها، در حالی که تروپوپوز بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۰ تقریباً ۱۶۴ فوت در هر دهه افزایش یافته بود، اما بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ به ۱۷۴ فوت در هر دهه افزایش یافته است. با در نظر گرفتن رویداد‌های طبیعی در منطقه مورد مطالعه  از جمله دو فوران آتشفشانی در دهه ۱۹۸۰ و گرم شدن دوره‌ای ال نینو در اقیانوس آرام در اواخر دهه ۱۹۹۰، محققان تخمین زدند که فعالیت‌های انسانی ۸۰ درصد از کل افزایش ارتفاع اتمسفر را تشکیل می‌دهد.

چرا جو زمین در حال گسترش است؟/جو زمین به دلیل  در حال گسترش است/افزایش جو زمین بر اثر تغییرات آب و هوایی

تغییرات اقلیمی تنها عاملی نیست که توسط انسان در افزایش تروپوپوز ایجاد شده است. استراتوسفر، لایه بالای تروپوسفر نیز به لطف انتشار گاز‌های مخرب لایه ازون در گذشته در حال کوچک شدن است. این گاز‌ها از طریق تخریب لایه ازون استراتوسفر، آن را کوچک کردند، اگرچه محدودیت‌های انتشار آنها در سال‌های اخیر باعث کاهش غلظت این گاز‌ها در اتمسفر شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار