مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : یکی از مشکلات موجود استفاده از نمک در نان است که میزان آن قابل قبول نیست البته پیگیر هستیم با استفاده از شیوه‌ای میزان استفاده از نمک در نان را کاهش دهیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شهریار مستوفی مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : طی پارسال در کارگروه صیانت از حقوق مردم سندی راهبردی در خصوص سلامت و ارتقای کیفی نان در استان با مشارکت همه دستگاه‌های متولی از مزرعه تا سفره اعم از جهاد کشاورزی، شرکت غله و خدمات بازرگانی، صنعت و معدن، معاونت بهداشتی، معاونت غذا و دارو، سازمان فنی و حرفه ای، اتحادیه نانوایی‌ها و اتحادیه کارخانه‌جات آرد و نان تعریف شد که نقشه راه و مبنای حرکت در سال ۱۴۰۰ باشد.

او گفت : بر مبنای سند راهبردی نان درصدد هستیم تا حدودی وضعیت کیفی نان را از نظر شاخص‌های سلامت، ظاهری و تغذیه‌ای ارتقا دهیم که این سند تدوین و وظایف دستگاه‌ها در آن تعریف شده است.

مستوفی افزود: در این سند هفت راهبرد تعریف شده که از جمله آن می‌توان به ارتقای وضعیت تولید، خرید و نگهداری در سیستم حمل و نقل گندم، ارتقای وضعیت فنی- بهداشتی کارخانه جات آرد و نان و محصولات آنها، انجام پروژه‌های تحقیقاتی به منظور ارتقا و بروز رسانی فناوری مناسب در تولید و نگهداری، تبیین و بازنگری قوانین، ضوابط و استاندارد‌های مرتبط با آرد و نان، ارتقای سطح آگاهی و آموزش مردم، تبیین برنامه‌های تشویقی و حمایتی در تولید انواع آرد و نان اشاره کرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: با تعریف سند راهبردی نان به منظور برنامه ریزی بهتر، یک نظرسنجی در سطح استان انجام شد و هماهنگی‌های لازم با متخصصین آمار انجام گرفت که انتخاب نمونه‌ها براساس میزان جمعیت شهرستان‌های مختلف باشد، البته این نظرسنجی در همه استان انجام گرفت و حدود چهار هزار نفر در آن شرکت کردند.

او ادامه داد: شاخص‌هایی برای انجام نظرسنجی مذکور از جمله طعم و مزه نان، کیفیت، بو و عطر، وزن و اندازه، شرایط نانوایی، رعایت سلامتی و بهداشت نان، میزان نمک و روش‌های پخت نان در نظر گرفته شد.

مستوفی گفت: براساس نظرات مردم حدود ۵۳ درصد نظر متوسطی نسبت به وضعیت نان استان داشتند، ۲۴ درصد در باره شاخص‌های مطرح شده نظر مثبتی ارایه کردند و حدود ۲۳ درصد هم وضعیت نان را ضعیف ارزیابی کردند.

او گفت: در بحث سلامت نان شاخص‌های کیفی، تغذیه‌ای و بهداشتی نان حایز اهمیت است که شاخص‌های تغذیه‌ای شامل املاح، پروتئین‌ها و ویتامین‌های موجود در نان است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.