رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی پلیس فارس گفت: هولیگانیسم شهری یا همان اوباشگری، قلدری و ... یکی از مسائل مهم اجتماعی محسوب می‌شود که بر میزان احساس امنیت در مردم تاثیرگذار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سرهنگ دکتر ایوب آقارحیم با بیان اینکه حضور "اراذل و اوباش" که با ارتکاب فعالیت‌های مجرمانه به قوانین و مقررات توجهی نمی‌کنند و سعی در قدرت نمایی در محل سکونت و جامعه دارند، بر شاخص احساس امنیت تاثیرگذارست، گفت: شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، از سویی باعث افزایش رفاه آحاد جامعه و از سوی دیگر موجب پیچیده‌تر شدن ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر و بروز ناامنی در شهر‌ها به ویژه کلان شهر‌ها شده است.

او افزود: پدیده اراذل و اوباش در جامعه از آن دسته آسیب‌هایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود می‌آورد که این امر با زمینه سازی برای ایجاد رعب و وحشت و تنش‌های بعدی، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر می‌کند. خشونت و پرخاشگری در جوامع امروزی به خاطر خیلی از مسایل در حال افزایش است. اوباشگری نمونه‌ای از این افزایش خشونت‌ها در جامعه معاصر می‌باشد. طوری که فرد اوباشگر برای رسیدن به اهداف خود تمام هنجار‌ها و ارزش‌های جامعه را به طور آشکارا زیر پا می‌گذارد.

 آقارحیم بیان کرد: در سال‌های گذشته هر چند که طرح‌های ضربتی فراوانی برای جمع آوری اوباش محله‌های مختلف اجرا شده است، اما آزاد بودن برخی از مجرمان و مزاحمت‌های گاه و بیگاه این افراد در برخی از محله‌ها موجب شده مردم از اوباشگری وحشت کنند. قشر‌های نوجوان و جوان به خاطر شرایط خاص سنی بیشتر از دیگر قشر‌های جامعه ممکن است تحت تاثیر رفتار، گفتار و منش اوباش گری قرار گیرند و آنان را به عنوان گروه مرجع خود برگزینند.

او با بیان اینکه گروه‌های سنی جوانان و نوجوانان علاقه دارند از رفتار افراد مختلف الگو برداری کنند، گفت: سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود اینست که با توجه به اینکه خشونت و حس برتری جویی بین برخی از افراد جامعه، در گذشته‌های دور وجود داشته، اما چرا در شرایط کنونی و در حالی که جامعه و تمام شهروندان آن در سایه قوانین اجتماعی و قضایی زندگی می‌کنند باز گروهی از افراد به تقلید از برخی مجرمان به حرکت‌هایی خلاف قانون و هنجار‌های اجتماعی دست می‌زنند؟ و اینکه آیا طرح‌های اجرا شده از سوی پلیس در این حوزه توانسته یا می‌تواند در ارتقاء احساس امنیت شهروندان نقش داشته باشد؟ 

این مقام انتظامی اضافه کرد: اطلاعات به دست آمده از پژوهش انجام شده توسط اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی پلیس فارس حاکی از آن است که عوامل تاثیر گذار بر گرایش جوانان به خرده فرهنگ خشونت گرا (اراذل و اوباش) در حوزه اجتماعی (عوامل محیطی، بیکاری، همسالان، ناکامی تحصیل، اشتغال، درآمد و...)؛ در حوزه روانشناختی ویژگی‌های شخصیتی (شخصیت قدرت طلب و شخصیت ضد اجتماعی) است و آنچه در حوزه اجتماعی بیشترین تاثیر را داشته بیکاری جوانان است چرا که از دیدگاه جامعه‌شناسان و روان‌شناسان بیکاری یکی از ریشه‌های مهم بزهکاری و کج‌روی افراد یک جامعه است.

 آقارحیم گفت: بیکاری موجب می‌شود که افراد بیکار جذب مراکز و اماکن تجمع افراد بزهکار شده، به تدریج، به دامان انواع کج‌روی‌های اجتماعی کشیده شوند. علاوه بر این، بیکاری زمینه ساز بسیاری از انحرافات محسوب می‌شود، همچنین پدیده اراذل و اوباش محصول سال‌ها بیکاری، فقر مالی و معنوی و ضعف درتربیت صحیح اجتماعی، ضعف آموزش مهارت‌های زندگی و ... است.

او گفت: نتایج این تحقیق نیز حاکی از آن است که حدود (۸۷ درصد) از افراد مورد مطالعه نابرابری در رسیدن به موقعیت‌های مالی و بیکاری را عامل گرایش به خرده فرهنگ خشونت گرا دانسته اند. البته شرایط محیطی و مکانی نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در حوزه اجتماعی است که دارای اهمیت ویژه‌ای در گرایش افراد به خرده فرهنگ خشونت گرا است.

آقارحیم اضافه کرد: از منظر جامعه شناسان، زیست گاه فردی و محل زیست فرد یعنی همان خانه و محله (کوچه و خیابان) یعنی تعامل رفتار افراد با شرایط حاکم در محل زندگی آن‌ها «محل زندگی به معنای کلی یعنی آن شرایط و جو حاکم در محل زندگی افراد مانند کوچه، خیابان، فعالیت‌های اجتماعی، حضور پلیس، روشنایی ساختمان ها، فضای سبز و عوامل اجتماعی و طبیعی خارج از بدن انسان و...» در رفتار مجرمانه آن‌ها موثر است به نحوی که حدود (۹۴ درصد) از افراد مورد مطالعه از امکانات رفاهی و تفریحی محروم بوده و حدود (۸۴درصد) از آن‌ها اعلام کرده اند که در محله و منطقه کم برخوردار زندگی می‌کنند.

او گفت: از جمله مسائل بررسی شده در این پژوهش بحث برخورد پلیس و تاثیر آن بر گرایش افراد به خرده فرهنگ خشونت گرا بوده، از آنجائیکه مجرم، حسابگرانه دست به ارتکاب جرم می‌زند. او با محاسبه دقیق هزینه‌های جرم و منافع آن تصمیم به رفتار مجرمانه می‌گیرد؛ لذا اگر شرایط اجتماعی، هزینه تمام‌شده ارتکاب جرم را افزایش دهد، به‌گونه‌ای که جرم منفعتی برای مجرم نداشته باشد، انگیزه‌های ارتکاب جرم کاهش یافته و خطر وقوع جرم کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی پلیس فارس، گفت: فرصت در وقوع جرم نقش اساسی دارد وپلیس باید فرصت ارتکاب جرم را از مجرم گرفته یا کاهش دهد. راه حل مقابله با افراد اراذل و اوباش برخورد سخت‌تر پلیس است. نتایج تحقیق همچنین حاکی از آن است که حدود (۸۸ درصد) از افراد مورد مطالعه فعالیت‌های پلیس را در بالا بردن هزینه جرم پیرامون اراذل و اوباش موفق دانسته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.