مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش و تفتان گفت: حدود ۳۰ درصد از مصدومان حیوان گزیدگی را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و منطقه پشتکوه شهرستان خاش یکی از کانون‌های اصلی هاری حیوانی است.

دکتر رضا کرد  مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش و تفتان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بیان کرد: ۷۸ درصد از سگ گزیدگی‌ها توسط سگ‌های خانگی و دارای صاحب اتفاق می‌افتد که متاسفانه صاحبان آن‌ها کنترل و مهاری روی سگ‌هایشان ندارند.

وی بیان کرد: براساس قانون صاحبان سگ‌ها باید اقدام به واکسیناسیون و قلاده گذاری و مهار آن‌ها کرده و پاسخگوی هرگونه گزش و جراحت وارده به مردم باشند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش و تفتان اظهار داشت: اهمیت واکسیناسیون و قلاده گذاری سگ‌های صاحبدار، ولی رهاشده از کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب (ولگرد) کمتر نیست.

وی ادامه داد: مداخلات جدی توسط شهرداری، بخشداری، دهیاری، دامپزشکی و سایر ارگان‌های دست اندرکار در امر شناسایی سگ‌های صاحبدار، قلاده گذاری، واکسیناسیون آنها، کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب، جمع آوری مستمر زباله‌ها به ویژه در حاشیه شهر و جاده‌های منتهی به روستا‌ها صورت گیرد.

وی گفت: از شهروندان عزیز انتظار داریم برای پیشگیری از مرگ ۱۰۰ درصدی ناشی از هاری نسبت به شستشوی زخم و مراجعه به واحد‌های بهداشتی و درمانی برای واکسیناسیون رایگان پس از هرگونه خراش یا گزش ایجاد شده توسط حیوانات و وحوش اقدام کنند.

کرد بااشاره به رایگان بودن واکسن هاری افزود:هزینه واکسیناسیون کامل و تزریق سرم علیه هاری به هر فرد مصدوم ناشی از حیوان گزیدگی حدود ۳۰ میلیون تومان بدون احتساب هزینه شستشو و پانسمان زخم است که وزارت بهداشت به صورت رایگان به مردم ارائه می‌کند و فقط انتظار دارد فرد آسیب دیده از حیوان گزیدگی فورا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و واکسن را به صورت رایگان دریافت کند.

کمپین ایمن‌سازی علیه سرخک و سرخجه در خاش شکل گرفت

مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش و تفتان سیستان و بلوچستان با تأکید بر ضرورت اجرای عملیات واکسیناسیون تکمیلی سرخک، سرخجه و اوریون از تشکیل کمپین واکسیناسیون و ایمن سازی علیه این بیماری خبر داد.

کرد افزود: با توجه به پراکندگی جمعیت، پایین بودن نسبی سطح آگاهی خانواده ها، شیوع گسترده بیماری سرخک در افغانستان و پاکستان و تردد و تبادل جمعیتی بالا با این کشور‌ها و کشف و شناسایی مواردی از این بیماری در اکثر شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان از شهروندان عزیز تقاضا داریم با کمپین واکسیناسیون سرخک و سرخجه همکاری کرده و هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون تکمیلی کودکان ۹ ماه تا ۷ سال اقدام کنند تا از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری شود.

وی بیان کرد: سرخک سرایت پذیری و کشندگی بالاتری دارد به همین سبب والدین عزیز باید واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی (واکسن MMR) انجام داده و به تاخیر نیندازند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش ادامه داد: افزایش حساسیت در گروه‌های مختلف جامعه با استفاده از ظرفیت تریبون‌های نماز جمعه و جماعات، بخشداران، دهیاران، داوطلبان سلامت در زمینه اهمیت ایمن‌سازی جمعیت و اجرای عملیات واکسیناسیون سرخک مورد توجه است.

رییس مرکز بهداشت خاش و تفتان نیز با تأکید بر این مطلب که هر کودک مبتلا به سرخک در طول دوره سرایت پذیری بیماری می‌تواند ۱۸ نفر را مبتلا کند، گفت: سرخک یک عفونت ویروسی بسیار مسری دوران کودکی است که می‌تواند عوارض شدیدی همچون ذات الریه، عفونت گوش و مغز و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

علی نقی زاده بیان کرد: زیرساخت ضعیف بهداشتی، گزارش طغیان‌های متعدد سرخک در کشور‌های همسایه شرقی، تبادلات بالای جمعیتی و به دنبال آن شناسایی مواردی از این بیماری در اکثر شهرستان‌های استان، بر اهمیت اجرای یک نوبت واکسیناسیون تکمیلی سرخک در تمامی کودکان ایرانی و غیرایرانی ۹ ماه تا ۷ سال (متولدین ۱۳۹۲/۷/۱ لغایت ۱۳۹۹/۱۱/۱) در جنوب شرق کشور که از امروز هشتم لغایت ۲۰ آبان ماه به صورت فعال و خانه به خانه در روستا و غیرفعال در شهر و حتی در جمعیت عشایر انجام خواهد شد می‌افزاید.

همسایگی با کشور‌های افغانستان و پاکستان و ضعیف عمل کردن این کشور‌ها در زمینه‌های بهداشتی و واکسیناسیون گروه‌های سنی سبب شیوع بیماری سرخک در این کشور‌ها شده که تبادلات جمعیتی با این کشور سبب شناسایی مواردی از این بیماری در کشور و بیشتر موارد نیز در استان سیستان و بلوچستان شده، بنابراین باید با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان حداکثر تلاش برای اجرای مطلوب با پوشش ۱۰۰درصدی کمپین واکسیناسیون سرخک انجام شود که هیچ کودکی از دریافت واکسن محروم نماند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.