رییس دامپزشکی ایرانشهر گفت: بیش‌از ۵۰۰ قلاده سگ در این شهرستان از سوی کارشناسان دامپزشکی علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

بیش‌از ۵٠٠ قلاده سگ علیه هاری در ایرانشهر واکسینه شدندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،فرامرز هاشمزهی رییس دامپزشکی ایرانشهر با بیان اینکه واکسیناسیون سگ‌های اهلی از اولویت‌های مهم دامپزشکی به شمار می‌رود، اظهارداشت: حیوانات گوشت‌خوار اهلی، وحشی و خفاش‌ها مخزن اصلی ویروس مسبب هاری هستند که می‌توانند بیماری را به سایر پستانداران از جمله انسان و دام‌های اهلی منتقل کنند.

او افزود: ویروس هاری در بزاق حیوان آلوده موجود است و انتقال آن با گزش و ایجاد خراش در اثر حمله حیوان آلوده میسر می‌شود.

رییس دامپزشکی ایرانشهر گفت: این بیماری در صورت بروز علائم بالینی غیرقابل درمان بوده و به مرگ مبتلایان منتهی می‌شود، بنابراین رعایت اصول پیشگیری و واکسیناسیون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

او بیان کرد: تغییر رفتار حیوان، فلجی حلق و حنجره و ریزش بزاق، ترس از نور و آب از مهمترین علائم این بیماری است.

هاشمزهی اظهار داشت: دامی که در اثر حمله حیوان آلوده مورد گزش یا خراش قرار گیرد حداکثر ۱۰ روز پس از شروع علائم بیماری تلف می‌شود.

او ادامه داد: توصیه می‌شود دام‌هایی که احتمال آلوده شدن آن‌ها به ویروس هاری در اثر حمله سایر حیوانات وجود دارد بسته به نظر دامپزشک حذف یا قرنطینه شوند.

رییس دامپزشکی ایرانشهر با اشاره به اینکه مقدار زیادی از حیوان گزیدگی در منطقه رخ می‌دهد، اما این به این معنا نیست که تمامی حیوان‌هایی که گزش را انجام می‌دهند هار هستند، تاکید کرد: تزریق این واکسن به منظور پیشگیری از بروز بیماری امری ضروری است.

انتهای پیام/گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار