زعفران دارای خواص دارویی بی شماری است و از آن به عنوان یک ادویه طلایی نام برده می‌شود، البته خواص زعفران برای سلامت بدن و درمان و زیبایی هم بسیار فوق العاده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،زعفران از زمان‌های بسیار قدیم در مقاصد دارویی و آشپزی استفاده می‌شود و با تحقیقات علمی این مزایا نیز به اثبات رسیده است، خواص طلای سرخ ایران زمین برای درمان و زیبایی به قدری است که لقب طلای سرخ را به خود گرفته است.

زعفران در سراسر دنیا به عنوان گران‌ترین و پرطرفدارترین ادویه شناخته می‌شود. این ادویه از دیرباز همواره در غذاهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته است. زعفران نه‌تنها عطر و طعمی دلچسب به غذاها می‌دهد، بلکه خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد. نکته قابل توجه اینجاست که زعفران در تمدن‌های گذشته، علاوه بر مصرف غذایی، به علت خواص و مزایای خود، مصرفی دارویی نیز داشته است. شاید شنیده باشید که زعفران جزو معدود خوراکی‌هایی است که خاصیت شادی آور دارد. اما علاوه‌بر این خاصیت مهم، خواص بی شمار دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان افسردگی، تقویت پوست  و ... اشاره کرد. در ادامه، بیشتر با خواس زعفران برای بدن آشنا می‌شویم.

تقویت خلق و خو
زعفران به دلیل ترکیبات فعالی که دارد اثرات زیادی در سیستم غدد درون ریز ما دارد. این ادویه با تاثیر بسیار مفید در تحریک ترشح هورمون‌های خاصی که باعث خوشحالی ما می‌شود باعث بهبود روحیه کلی ما خواهد شد.

عملکرد سالم اعصاب

اگر عملکرد عصبی سالم داشته باشید، از بسیاری از بیماری‌های ناشی از عملکرد ضعیف سیستم عصبی مانند مشکلات کنترل مثانه، از بین رفتن عملکرد عضلات و ... جلوگیری می‌شود. مصرف زعفران باعث بهبود سلامت عصبی شما می‌شود. دلیل این امر این است که این ادویه حاوی مقادیر زیادی ویتامین ب، به خصوص ویتامین ۶ ب است. ویتامین ۶ ب به سیستم عصبی ما کمک می‌کند تا عملکرد یکنواختی داشته باشد.

تقویت کننده عالی برای تقویت پوست

زعفران علاوه بر بهبود سلامت کلی پوست، در واقع یک ماده تقویت کننده عالی برای پوست نیز به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید به دور از جوش‌های سرسیاه و منافذ پوست مسدود شده باشید، اجزای آنتی اکسیدان موجود در زعفران، گزینه بسیار مناسبی است. در صورتی که از قبل دارای جوش‌های سرسیاه بوده یا منافذ مسدود شده بوده اید، استفاده از زعفران به عنوان ماسک صورت می‌تواند یک لایه بردار عالی برای مقابله با آن باشد. زعفران همچنین رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و گردش خون در اطراف صورت شما را بهبود می‌بخشد که البته این امر باعث می‌شود صورت شما نسبت به گذشته محکم‌تر به نظر برسد.

بهبود افسردگی

مطالعات ثابت کرده که زعفران اثر ضد افسردگی را به بدن می‌بخشد. این اثر ضد افسردگی زعفران توسط ترکیبات فعال مانند کروسین و کائمپرفرول تأمین می‌شود.

بهبود عملکرد ریه

ریه ارگان اصلی دستگاه تنفسی انسان است و زعفران تأثیر بالقوه‌ای در محافظت از سلول‌های ریه و بافت آن از چندین عفونت و بیماری دیگر مانند برونشیت دارد. از زعفران در حالت تنگی نفس نیز استفاده می‌شود.

اگر  چه خوردن زعفران خواص بسیار زیاد و مفیدی دارد  اما خوردن بیش از حد آن نیز ممکن است عوارضی رابه دنبال داشته باشد.

 استفاده بیش از حد از زعفران می‌تواند باعث اضطراب، خواب آلودگی، ناراحتی معده و حتی واکنش آلرژیک شود. افرادی که از اختلال دوقطبی رنج می‌برند، باید از مصرف زعفران خودداری کنند، زیرا این امر می‌تواند نوسان خلقی را در مادر باردار و شیرده را تقویت کند. زعفران همچنین ممکن است با برخی از دارو‌ها مانند وارفارین یا دارو‌های فشار خون تداخل داشته باشد که قبل از شروع استفاده از زعفران باید با پزشک در میان گذاشته شود.

انتهای پیام/م

برچسب ها: خواص درمانی ، زعفران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
توروخدا اینا چیه میزارید؟
واقعا که