۱۲ ربیع الاول به روایت اهل تسنن و ۱۷ ربیع الاول به روایت اهل تشیع موسوم به ولادت رسول اکرم (صلوات الله علیه) است که هفته وحدت نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، درست است بین عقاید و رسوم اهل تسنن و اهل تشیع اختلاف زیاد است، اما اشتراکات زیادی بین آن‌ها است، از خدای واحد و دین مشترک گرفته تا همین یک هفته اختلاف روایت که تبدیل شده است به هفته‌ای برای تجدید وحدت بین دو مذهب یک دین.

در همین خصوص سید مهدی واعظ سخنران و مشاوره خانواده می‌گوید: هفته وحدت در واقع بهانه‌ای است برای تجدید وحدت بین دو مذهب سنی و شیعه، هر چند در طول سال نیز این وحدت وجود دارد، اما در این هفته وحدت با یادآوری اشتراکات رمز وحدت تجدید میشود.

هفته وحدت

او می‌افزاید: اختلاف همیشه هست. اما باید دقت کرد  خدا یکی است، پیغمبر یکی است، به تعبیری مقصد یکی است؛ فقط راه متفاوت است. حتی مذهب شیعه هم فِرَق متفاوت است و این امر درست است، چون هر کسی فکر میکند در نتیجه تفکر‌ها با هم متفاوت است.


بیشتر بخوانید


سخنران ادامه می‌دهد: رمز وحدت تاکید بر اشتراکات است. دست مایه‌های وحدت در قرآن وجود دارد که اگر فِرَق، مذاهب و حتی ادیان مختلف به آن توجه کنند اختلاف‌ها کمرنگ می شود.

واعظ موسوی بیان می‌کند: یک نمونه از  دست مایه‌های وحدت در قرآن آیه ۶۴ سوره آل عمران است که خداوند در این آیه خطاب به پیامبر اسلام میگوید " قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ‌

بگو: اى اهل‌کتاب! به سوى سخنى بیایید که میان ما و شما مشترک است.

وحدت شیعه و سنی

جز آنکه خداوند را نپرستیم وچیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را بجاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) سرباز زدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمان و تسلیم خدائیم. "

او تصریح می‌کند: نمونه دیگر آیه ۴۶ سوره عنکبوت است که در آن ذکر شده " وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْکِتابِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَ قُولُوا آمَنَّا بِالَّذِی أُنْزِلَ إِلَیْنا وَ أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ وَ إِلهُنا وَ إِلهُکُمْ واحِدٌ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ

و با اهل کتاب جز با بهترین شیوه مجادله نکنید، مگر ستمگران از آنان، و (به آنان) بگویید: ما به آنچه (از سوى خدا) بر ما و شما نازل شده ایمان داریم، و خداى ما و خداى شما یکى است و ما تسلیم او هستیم. "


بیشتر بخوانید


این سخنران تاکید می‌کند: و خداوند در سوره حجرات آیه ۱۳ چتر عظیمی را باز می‌کند که تمام عالم زیر اون چتر قرار میگیرند " یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ

هفته وحدت مبارک

اى مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامى‌ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست، همانا خدا داناى خبیر است. " این به این معنی است که قوم، فرقه، مذهب و دینی برتری وجود ندارد و همه مردم یکی هستند و با تقوا سنجیده خواهند شد.

واعظ موسوی اظهار می‌کند: تازه این نمونه‌های قرآن برای ادیان مختلف و اهل کتاب است چه برسد به اهل تسنن و اهل تشیع که هر دو از یک دین مشترک اند.

او می‌افزاید: اهل تشیع و تسنن با هم برابر و برادرند. برای نشان دادن این برادری باید نماز جماعت مشترک برگزار شود، به عیادت مریضان یکدیگر بروند و بدون توهین به مقدسات و گفتن ناسزا در کنار هم زندگی کنند.

این سخنران ادامه می‌دهد:  همانطور که خداوند تبارک و تعالی در سوره انعام آیه ۱۰۸ می‌فرماید " وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُون

شهید گمنام

و به (معبود) کسانى که غیر خدا را مى‌خوانند ناسزا نگویید که آنان نیز از روى جهل و دشمنى به خداوند ناسزا مى‌گویند. ما این گونه عمل هر امّتى را برایشان جلوه دادیم. سپس بازگشت آنان به‌سوى پروردگارشان است، پس خداوند آنان را به آنچه مى‌کردند خبر مى‌دهد. " نباید به مقدسات یکدیگر توهین کنیم.

فاطمه یک مسلمان شیعه می گوید: من دوستان اهل تسنن زیاد دارم و رابطه   من با آن ها خوب است به نظر من بها دادن به اختلاف ها باعث می شود تا دشمنان از ما مسلمانان برای نابودی دین اسلام کمک کنند و برادری ما را به هم بزنند.

امیر حسین یک جوان اهل سنت می‌گوید: اینکه مشاهده می‌کنیم در کشور‌های همسایه جنگ و درگیری وجود دارند، از نبود اتحاد و همدلی نشات می‌گیرد.

او می‌افزاید: اقوام مختلف در این کشور‌ها با هم اتفاق نظر ندارند و سعی می‌کنند تا یکدیگر را از صحنه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خارج کنند.

وحدت اسلامی

این جوان ادامه می‌دهد: هفته وحدت تنها فرصتی برای نمایش اتحاد همیشگی و ناگسستنی شیعه و سنی نیست و همدلی اقوام ایرانی مانند فارس، کرد، بلوچ، لر، آذری، عرب، بختیاری، کرمانج، ترکمن و گیلکی را نشان می‌دهد.

مولوی توکلی امام جمعه اهل سنت تایباد می‌گوید: مسئله وحدت یک کلید واژه مهم در اسلام است، خداوند در قرآن میفرماید " وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ‌

و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید ونعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که دشمنان یکدیگر بودید، پس خداوند میان دلهایتان الفت انداخت ودر سایه نعمت او برادران یکدیگر شدید، و بر لب پرتگاهى از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. این گونه خداوند آیات خود را براى شما بیان مى‌کند، شاید هدایت شوید.

او می‌افزاید: آمریکا و بلاد کفر به دنبال اسلام ستیزی هستند و علت تفرقه افکنی بین مسلمانان همین است مسلمانان را به جان هم می‌اندازند و کاری می کنند تا آن‌ها خودشان همدیگر را نابود سازند و نمونه‌هایی از آن را می تواند در سوریه، لبنان و یمن مشاهده کرد.

  امام جمعه اهل سنت تایباد ادامه می‌دهد: ما مسلمانان باید بیدار و هشیار باشیم همانطور که درکتاب قرآن و سنت پیامبر توصیه به وحدت شده است عمل به قرآن یکی از مهم‌ترین اصل مسلمانی است، اگر امت اسلام متحد شوند برکفر پیروز خواهند شد.

مردم شیعه و سنی

 او تصریح می‌کند: این وظیفه ما مسلمانان است که جلوی تفرقه هارا بگیریم و وحدت را سرلوحه کار خود قرار دهیم  چرا که همه ما باهم برابر و برادر هستیم.


جنگ بر سر اعتقادات متفاوت، در مسیر مشترک

نتیجه بزرگنمایی اختلاف‌ها، جنگ‌های داخلی افغانستان و عراق است که دشمنان مسلمانان با ریشه دواندن در این اختلاف‌ها باعث می‌شوند تا یک عده مسلمان متعصب به جان هم بیفتند ، این در حالی است که در خراسان رضوی تعداد زیادی اهل تسنن و اهل تشیع در کنار هم زندگی می‌کنند و به جای شمردن اختلاف‌ها؛ اشتراکات را برای محکم‌تر کردن وحدت یاد آور می‌شوند.

گزارشگر: رزا اروند

انتهای پیام//ر.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.