مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: در فصول سرد سال، با اطمینان از عملکرد بهینۀ وسایل گازسوز، مراقب قاتل خاموش باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضا میرزایی با هشدار درخصوص احتمال گازگرفتگی در فصول سرد سال، از شهروندان خواست بررسی وسایل گازسوز توسط سرویس‌کار مجاز و اطمینان از تهویۀ کافی فضای ساختمان‌ها را مورد توجه قرار دهند.

او با اشاره به اینکه با فرارسیدن فصل سرما متأسفانه به‌دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در وسایل گرمایشی، هرساله تعدادی از هموطنان دچار گازگرفتگی می‌شوند و فوت می‌کنند، بر رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از گازگرفتگی تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان کرد: گازگرفتگی، ازجمله حوادثی است که معمولاً در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز ازجمله بخاری و آبگرمکن و به‌دلیل نبود تهویۀ کافی در فضای بسته، رخ می‌دهد.

میرزایی با بیان اینکه دودکش‌های بخاری قبل از روشن کردن باید مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: هر وسیلۀ گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد، مجزا و مجهز به کلاهک باشد.

او افزود: بنابراین، از شهروندان می‌خواهیم همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز را بازرسی و از ثبات آن اطمینان حاصل کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان همچنین بر لزوم رعایت استفاده از دودکش با کلاهک استاندارد تأکید کرد و گفت: مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گاز‌های خطرناک و مسموم‌کننده می‌شود و برگشتن چنین گاز‌هایی به داخل فضای زندگی، باعث گازگرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان خواهد شد.

میرزایی افزود: استنشاق مقدار کمی از گاز منواکسید کربن، برای انسان کُشنده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ادامه داد: دودکش‌های وسایل گازسوز در محل عبور از شیشه‌های پنجره، نباید مستقیماً با شیشه در تماس باشند؛ زیرا در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و شل شدن و افتادن دودکش وجود دارد.

میرزایی بیان کرد: قطر لوله خروجی بخاری باید بزرگتر و یا مساوی خروجی بخاری باشد و در صورتی که دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده، باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد.

او تأکید کرد: شهروندان باید هرچندوقت یک‌بار کلاهک دودکش‌های وسایل گازسوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد، آن را در محل خود نصب کنند.

میرزایی ادامه داد: کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران، برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیلۀ گازسوز نیز مؤثر است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان تأکید کرد: باید از فشردن بیش از اندازۀ کلاهک که باعث تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گاز‌های دودکش می‌شود نیز، خودداری کرد.

او با اشاره به اینکه انتهای دودکش‌های توکار باید حداقل یک متر از سطح پشت‌بام بالاتر باشد، افزود: هر وسیلۀ گازسوز باید دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای تخلیۀ گاز‌های حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هرگونه نقص، نارسایی و رعایت نکردن استاندارد‌ها در این مورد حادثه‌ساز است.

میرزایی بیان کرد: شهروندان باید از ساخت، خرید و اجارۀ خانه‌هایی که فاقد دودکش مناسب در داخل دیوار هستند، خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، به شهروندان توصیه کرد از نصب آبگرمکن و بخاری بدون دودکش در فضا‌های بسته مثل حمام جداً خودداری کنند.

میرزایی ادامه داد: شهروندان باید از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب خودداری کنند و به این نکته توجه داشته باشند که شعله بخاری حتماً باید آبی بسوزد و از داغ بودن لوله دودکش بخاری اطمینان حاصل کنند.

او با اشاره به اینکه دودکش‌ها باید دارای شیب مثبت باشند، افزود: منظور این است که جهت دودکش رو به بالا باشد و به سمت پایین نباشد؛ زیرا خطرناک است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان توصیه کرد: حتی‌الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری شود؛ زیرا زانو، کارایی دودکش را کاهش می‌دهد.

میرزایی ادامه داد: شهروندان از لوله‌های «آکاردونی» نیز به‌عنوان لوله بخاری استفاده نکنند؛ زیرا مقاومت این لوله‌ها به مرور زمان از دست می‌رود و در آن‌ها افتادگی ایجاد می‌شود.

او افزود: ایجاد شیب منفی در لوله، منجر به برگشت گاز‌های ناشی از احتراق به فضای مسکونی خانه می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، خواب‌آلودگی، سردرد، خستگی، سرگیجه، بی‌قراری، حالت تهوع، بی‌حالی، کبودی بدن، رنگ‌پریدگی و کاهش دید را از علائم گازگرفتگی دانست و گفت: شهروندان در صورت مواجهه با گازگرفتگی، سریعاً با اورژانس تماس بگیرند و در و پنجره‌ها را باز کنند تا هرچه سریعتر هوای محیط عوض شود.

میرزایی تاکید کرد: فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید سریعاً در محیط باز قرار گیرد.

او از شهروندان خواست از روشن کردن زغال، اجاق‌گاز و پیک‌نیک در محیط‌های بسته ازقبیل منازل، خودرو‌ها و یا چادر‌های مسافرتی، جداً خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان افزود: متأسفانه تعداد زیادی از هموطنان در سال‌های گذشته به‌دلیل استفاده از زغال روشن و یا پیک‌نیک، دچار مسمومیت شدند و جان خود را از دست دادند.

میرزایی همچنین یکی دیگر از عوامل وقوع حوادث گازگرفتگی را روشن کردن خودرو در گاراژ و پارکینگ منازل دانست و گفت: برخی رانندگان در هنگام صبح، برای اینکه موتور خودرو را گرم کنند، خودروی خود را درفضای بسته مثل پارکینک ساختمان‌ها روشن می‌کنند و به مدت طولانی در این حالت باقی می‌گذارند.

او افزود: در این حالت انتشار دود خودرو در فضای ساختمان و خانه، سبب بروز گازگرفتگی و حتی مرگ افراد می‌شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: آتش نشانی ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار