سهمیه در کنکور ابهام‌آمیزترین بحثی است که بر سر آن مناقشات بسیاری وجود دارد و سال‌هاست که روی آن اعتراضات زیادی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نحوه سهمیه‌بندی و امتیازدهی در بزرگ‌ترین آزمونی که خیلی‌ها هنوز معتقدند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده فرزندان‌شان دارد، سال‌هاست پیچیده و مبهم باقی مانده است درباره سهمیه‌بندی کنکور انتقاد‌های بسیاری مطرح بوده و حتی برخی آن را نوعی رانت‌خواری و تبعیض می‌دانند.

همه ساله موضوع سهمیه‌های دانشگاهی، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ذهن دانشجویان، خانواده‌های آن‌ها و کارشناسان آموزشی را به خود مشغول می‌کند.

 وقتی اسم سهمیه‌ها به گوش می‌رسد دلهره‌ای در وجود تمامی داوطلبان کنکوری نمایان می‌شود و آن‌ها با ترس و لرز برای قبولی در کنکور به صورت شبانه روزی درس می‌خوانند و تست می‌زنند تا یک وقت سهمیه داران باعث بر باد رفتن آرزو‌های آن‌ها نشوند، در مقابل برخی از دانش آموزانی هم که سهمیه دارند با خیالی آسوده روز‌ها و شب‌های سال کنکور خود را سپری می‌کنند و برای قبولی در دانشگاه چشمشان به همان شرایط ویژه است.

اما در آن سوی داستان بحثی دیگر درباره دانشجویان  مطرح است؛ موضوعی  مهم تخت عنوان سهمیه استاد زادگی که مستقیما به والدین دانشجویان ارتباط دارد.

  وقتی دانش آموزی با رتبه‌های نجومی در دانشگاه‌های استان‌ها قبول می‌شود، می‌تواند  از ویژگی هیئت علمی پدر یا مادر خود در دانشگاه استفاده کنند و خود را برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا ارشد و دکتری به دانشگاه‌های معتبر کشور برسانند.

یعنی، این افراد می‌توانند با توجه به اینکه پدر یا مادرشان عضو هیئت علمی دانشگاه هستند، محل تحصیل خود را بر فرض از دانشگاه اصفهان به تهران انتقال دهند یا اگر آن‌ها در دانشگاهی رشته پیراپزشکی یا دامپزشکی قبول شده اند و رتبه‌شان با نفر آخر رشته پزشکی دانشگاهی دیگر همخوانی داشته باشد، رشته‌ خود را تغییر دهند و پزشک شوند.

سهمیه، بحثی جدا ناپذیر از کنکور

باید گفت که مسئله سهمیه‌ها همیشه جزو جدایی‌ناپذیر از ماجرای قبولی در کنکور است و  آن‌هایی که به هر نحوی سهمیه دارند به صورت تمام و کمال از آن استفاده می‌کنند و کسانی هم که فارغ از این ماجرا هستند، می‌دانند که حتی اختلاف یک رقم در رتبه کنکور می‌تواند جای‌ آنها را به یک دانش‌آموز سهمیه‌ای بدهد.

موضوع ژن‌های خوب در ایران جزو مناقشات و مسائل همیشگی کشور بوده  است؛ به صورتی که برخی از فرزندان اعضای هیئت علمی و استادان می‌توانند بدون اندکی تلاش برای قبولی در دانشگاه از سهمیه‌های پدر یا مادر خود استفاده کنند و برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کشور آماده شوند.

فقط کافی است که استادزاده باشید تا با درخواست پدر یا مادرتان که از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور هستند، محل قبولی خود را از دور افتاده‌ترین شهرها به دانشگاه‌های معتبر  انتقال دهید و خیال خود را به واقعیت تبدیل کنید و اینجاست که استادزاده‌ها هم همانند آقازاده‌ها ژن‌های خوب این سرزمین محسوب خواهند شد.

تفویض اختیار درباره نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی تحت عنوان مصوبه «تفویض اختیار در خصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی» بنا به پیشنهاد مورخ ۲۵/۳/۱۳۹۲ وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و ابلاغ شد که  هرگونه اختیارات مربوط به تصمیم گیری درخصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که در آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی پذیرفته می‌شوند، به وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفویض می‌شود.

رانت علمی استاد زادگی در ایران/ وقتی ژن‌های برتر در دانشگاه‌های معتبر کشور تحصیل می‌کنند

تنها بحث انتقال فرزندان هیئت علمی مطرح است، نه تغییر رشته!

جواد محمدی دبیر هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رانت خواری اعضای هیئت علمی اظهار کرد: انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی از دانشگاه به دانشگاه تشکیلاتی برای آن‌ها به شمار می‌آید و  اعضای هیئت علمی باید حمایت شوند تا کمکی به رشد و بالندگی کشور داشته باشند و وزارت خانه‌ها در این زمینه تلاش کرده اند تا فرزندانشان بتوانند مستقل شوند و این موضوع کمکی به ماندن اعضای هیئت علمی در کشور است.

محمدی تصریح کرد: مقایسه حقوق اعضای هیئت علمی ایران با کشور‌های دیگر نشان از تفاوت زیاد بین آن‌ها دارد؛ لذا برای تشویق اعضای هیئت علمی برای پیشرفت کشور و ماندن در ایران چنین ضابطه‌ای وجود دارد؛ این قانون دارای درصد امتیازاتی است و فردی که در رشته‌ای درس می‌خواند نمی‌تواند در زمان انتقال رشته دیگری را انتخاب کنند تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت علمی برای انتقال به دانشگاه‌های دیگر در سال گذشته منتفی شد و هم اکنون تنها بحث جا به جایی و انتقال فرزندان آن‌ها مطرح است که این موضوع از سهمیه داوطلبان کنکوری سازمان سنجش هم کم نخواهد شد.

محمدی افزود : برای مثال دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنکور ۱۴۰۰ به پذیرش ۱۵۰ دانشجو اقدام می‌کند و اگر فرزند عضو هیئت علمی این دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پزشکی خواند، می‌تواند به دانشگاه علوم پزشکی تهران انتقال یابد که در اینصورت یک نفر به آن رقم ۱۵۰ نفر اضافه خواهد شد حتی اگر فردی در اصفهان هم عضو هیئت علمی باشد و فرزند او در تهران درس بخواند خیلی راحت می‌تواند او را از تهران با اصفهان برای همان رشته منتقل کند؛ بنابراین این موضوع دو طرفه است.

محمدی با بیان اینکه انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی از دانشگاه به دانشگاه باعث کاسته شدن سهمیه مصوب دانشگاه‌ها نمی‌شود، تاکید کرد: این موضوع تشکیلاتی برای اعضای هیئت علمی است تا آن‌ها تشویق شوند و در کشور بمانند تا برای رشد و بالندگی کشور تلاش کنند.

رانت علمی استاد زادگی در ایران/ وقتی ژن‌های برتر در دانشگاه‌های معتبر کشور تحصیل می‌کنند

این موضوع که افراد برای تامین منافع مالی خود تلاش کنند، اصلا بحث غیر معمولی نیست، اما برای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها پسندیده نیست که از رانت استفاده کنند، گفتنی است که این موضوع نه تنها برای نظام آموزش عالی کشور ضرر و زیان به همراه خواهد داشت، بلکه خواسته یا ناخواسته زبان دانشگاهیان و اعضای هیئت علمی را در نقد و رد دیگر ساختار‌های معیوب و فاسد تضعیف می‌کند. یک علت بی‌تاثیری انتقاد‌ها همین‌هاست.  بسیاری از استادان محترمی که به ساختار رانتی کشور اعتراض می‌کنند، تاکنون به این امتیاز غیرموجه نپرداخته‌اند و آن را مسکوت می‌گذارند. متاسفانه باید گفت رانت شاخ و دم ندارد، همین امتیاز یک رانت مهم است آن هم از انواع رانت‌های موذی و زیان‌آور!

گزارش از نادیا عابد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرزاد
۱۶:۴۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
سهمیه ها باعث بی عدالتی و بی رغبتی دانش آموزان شده واین در آینده خطرناک است.باید سهمیه ها برداشته بشه وملاک صرفا میزان سطح علمی داوطلب باشه.به فرزندان ایثارگران از منابع مالی بدن ولی واقعا علم مملکت را خراب نکنند که البته خراب شده و درکل بی عدالتی تو این حوزه
United States of America
علی
۱۶:۲۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
آدم معتقد و زحمتکش و دین‌مدار با استفاده از سهمیه حق دیگران را ضایع نمی کند حالا حق سهمیه برای هرکسی باشد فرق نمکند
United States of America
علی
۱۶:۲۰ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
چون برخی نمایندگان مجلس عضو هیئت علمی هستند سهمیه داشتن فرزندان اعضاي هیئت علمی استفاده از رانت نیست
Germany
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۰۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
چرا دروغ؟
یا اگر آن‌ها در دانشگاهی رشته پیراپزشکی یا دامپزشکی قبول شده اند و رتبه‌شان با نفر آخر رشته پزشکی دانشگاهی دیگر همخوانی داشته باشد، رشته‌ خود را تغییر دهند و پزشک شوند

چرا برای نوشتن مطلب تحقیق نمی شود و با گفتن چنین دروغ شاخداری ذهن مردم خراب می شود؟

اگر واقعا به فکر سهمیه ها هستید با یک سرچ کوچک می توانید ببینید سهمیه واقعی و قبول شدن با کمترین درصدهای دروس کنکور مفهومش چیست.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۶:۵۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
من عضو هیئت علمی یک موسسه پژوهشی دولتی هستم. به شدت مخالف سهمیه چه هییت علمی و چه هر نوع دیگری میباشم. چون کنکور یک مسابقه علمی است هر کس که شایسته تر است. بسم الله. تا زمانی که تمام سهمیه ها برداشته نشود این داستان ادامه خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
تا جاییکه ما شنیدیم سهمیه ها خارج از ظرفیت دانشگاهها پذیرفته می‌شوند یعنی اگر این سهمیه حذف هم بشه در تعداد ورودیها سهمیه آزاد تغییری ایجاد نمیشه.سوال اینجاست بچه شهید یا خود جانباز و آزاده هزینه زیادی برای امنیت کشور دادند خب این سهمیه کمی منطقیه.اما هیات علمی حقوق گرفتند بهترین امکانات مادی و معنوی برای بچه‌ها سوم بوده .حالا چرا شهمیه؟!
France
استاد
۲۱:۱۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
با سلام
وقتی صحبت از عدالت می شود خوب است گزینشی نباشد. عدالت در کنکور یعنی رتبه کشوری ملاک باشد. یعنی هیچ سهمیه ای اعم از مناطق و رزمندگان و .... نیز نباشد. مثلا اگر پزشکی تهران ۱۵۰ نفر می گیره ۱۵۰ نفر اول کنکور باشند اما اینطور نیست و بخشی از این افراد از منطقه ۳ باید باشند بخشی منطقه ۲ و بخشی منطقه ۱. در اینجا دانش آموز منطقه ۳ با کشوری ۳۰۰ قبول می‌شود ولی دانش اموز منطقه ۱ با رتبه کشوری ۱۴۰ قبول نمی شود. این عدالت است؟ قطعا برخی از خوانندگان می فرمایند این فرق می کند و ... اگر سهمیه مناطق عدالت است پس سهمیه رزمندگان و شهدا و هیات علنی و ... به طریق اولی عین عدالت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
با رتبه ۵۰ هزار کشوری طرف پزشکی قبول شده با سهمیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
از سهمیه ها نگید که دل همه خون. مخصوصا سهمیه بنیاد شهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
کاش تمام نظراتو میزاشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تو رشته پزشک سهمیه ها خیلی حساسیت ایجاد کرده همه میخان پزشک شن متقاضی زیاده ولی قبولی به دلیل انحصار خیلی کمه طرف با رتبه 10000 با سهمیه پزشکی قبول میشه ولی اگه کسی سهمیه نداشته باشه و پول بین الملل هم نداشته باشه با رتبه 1800 باید بره پرستاری بخونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
رتبه صدهزار برو کارنامه ها رو ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
من هیات علمی دانشگاه تهران هستم. امیدوارم یک روز تمامی سهمیه ها حذف شود و فقط دو معیار استعداد تحصیلی و میزان محرومیت منطقه تحصیلی در انتخاب دانشگاه و رشته ملاک باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
احسن شما انسان واقع بینی هستی با گوشت و استخوانت بیماری سهمیه ها را چشیدی این سهمیه ها کل کشور را به فنا و قهقرا بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چقدم ادا اطوار دارن این هیئت علمی ها. داریم نتیجه تلاش و خدمات این عزیزان رو در سطح علمی فارغ التحصیلان می بینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چرا نمیگید فقط تو دانشگاه تهران توی کارشناسی اگر دو ترم معدل بالای هجده بیارید میتونید تغییر رشته بدین ولی تو دانشگاه شیراز نمیشه رانت تهرانی بودنه وگرنه من بعداز دو ترم از این رشته ای که قبول شدم جابه جا میشدم عقده هیات علمی ها شما رو کشته به والله قسم که ما از جا به جایی اش استفاده نکردیم تازه همونم باید ۹۳ در صد نمره رو آورده باشی که جا به جا کنی تغییر رشته که نداریم یعنی انتقالی که شما ترم های دوم به بعد انجام میدین هی رانت رانت میکنید خدا لعنتتون کنه به حق حضرت زهرا ( س)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
ایشالا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنه این سهمیه ها رو برداره
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۸:۰۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
همه سهمیه ها رو بردارن. بویژه سهمیه ناعادلانه ایثارگران و خانواده های شهدا و غیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۳:۲۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
نتوانستی حرف حق را بارگذاری کنی چون با علی ( ع ) نیستی و فقط زبانی با ایشان ( ع) هستی نه عملی؛ یعنی اینکه ایمان بدون عمل صالح یعنی عالم بی عمل یعنی زنبور بی عسل ؛ فقط کمی سرچ در اینترنت , شما را به آنچه در مورد اعضای محترم هیات علمی وزارت علوم گفته ام می رساند به حرف حق, ولی حرف حق تلخ است و تو ای کسی که گلچین می کنی پیام ها را لطفا اول تصمیم بگیر که می خواهی حرف حق با تبصره هایش را بزنی ویا اینکه از قانونی حرف بزنی که ناراضی می سازد درست مثل قانون زمان منحوس پهلوی .... و تو خود بخوان حدیث .... بدرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چرا کامنت ها منتشر نمیشه؟ دستور از بالا رسیده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
به این میگن جمهوری اسلامی
هههههه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سلام بر نویسنده عزیز این مقاله
به نظرم درباره مطلبی که شما تیتر زده اید اصلا اطلاع دقیقی ندارید. بهتر است دقیقتر آیین نامه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی را مطالعه کنید. برداشت بنده این است که با مطرح کردن این موضوع به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از سهمیه های آنچنانی هستید. توصیه می کنم اسامی تمامی قبولی های پزشکی چند ساله اخیر دانشگاه تهران به همراه سهمیه آنها را گزارش کنید تا دیگران متوجه شوند که چقدر مباحث شما با واقعیت متفاوت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چرا مغرضانه تیتر می‌زنید. چیزی به نام سهمیه ورود فرزندان اساتید وجود ندارد بلکه فقط تسهیلات انتقال فرزندان هیات علمی است. این هم پررنگ شده تا مردم فراموش کنند ژن‌های خوب در دانشگاه صندلی می‌خرند که با کمک رسانه و انحراف افکار عمومی این کار انجام شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
برادر عزیر بروید به دانشگاه آزاد گیر بدین که بدون حتی یک استاد در یک رشته تخصصی، دانشجو ارشد و دکتری میگیره و افراد بی سوادی که وارد ارگانها شدن، میروند و دکتری میگیرن و با غرور کاذب جلوی پروژه های صنعتی می گیرن .چون اسم دکتر به یدک می کشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
من در یکی از معروف ترین دانشگاه های دولتی ارشد گرفتم سطح علمی اساتید فرقی با دانشگاه ازادی که لیسانس گرفتم نداشت .کاملا در یک سطح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
جالبه تو با کارشناسی ارشد در پیتت سطح علمی اساتید را سنجیدی ، یا شاید متر وپیمانه داشتی رفتی اندازه زدی ؟ اصلا جمله جمله ات گویای همه چیز است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چرا فرزندان پرسنل محترم نیروی انتظامی از سربازی معاف می شوند، به آن گیر نمیدین
گیرتون جابجایی هست؟
چرا هزار سهمیه الکی که داریم به آن گیر نمیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
حرف مفت نزن. یکی از اقوام سرهنگ بازنشسته است پسرش با ارشد و نخبه الان هفت ماه است که سرباز است. بدبخت دروغگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
خبرنگار محترم ، مطلبی که نوشتید مربوط به سالهای گذشته است ولی از امسال به بعد ففط نقل و انتقال انجام میشود و نه تغییر رشته ،آنهم اگر نود درصد نمره آخرین نفر قبولی آن دانشگاه را داشته باشد،خوانندگان مطلب شما میتوانند به سایت وزارت علوم یا سنجش مراجعه و از کذب بودن مطلب شما آگاهی یابنددر ضمن مشکل اصلی سهمیه های مختلف دیگر است که درصد آن خیلی بالاست ،لطفا رد گم کن نباشید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
کدوم نخبه؟ دلتون رو به همین وازه ها خوش کردین. نخبه نخبه! کسی که فقط به فکر خودش و نهایتا خانواده خودشه حالا چه فرقی میکنه کجا باشه. مملکت نخبه نمیخواد دلسوز میخواد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۳۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تو بیمارستان محل کار ما پزشکان سهمیه ای هستند که ماهی ۵۰۰ میلیون کارانه میگیرن جالبه که با سهمیه پزشک شدن با سهمیه تخصص میگیرن ادعای ارزشی بودن دارن و با درامدهای نجومی فرزندانشون رو خارج فرستادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
م.ن
۰۹:۳۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
وکلا قضات سردفتران داروخانه داران استاد زادگان
سرزمین درد مردم مظلوم و ادعا و ادعا فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
متاسفانه اوضاع در رشته پزشکی بحرانیه ظرفیت محدوده جامعه هم نیاز به پزشک داره ولی اقایان اجازه افزایش ظرفیت پزشک نمیدن. اکثر کسایی که پزشکی قبول میشن سهمیه دارن یا بین الملل میرن یا انتقالی از کشورهای خارح میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۳۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سهمیه فقط اونجاش که من و یکی از دوستام (فرزند آزاده) تو کنکور شرکت کردیم ، از نظر نمره من مجاز و اون غیر مجاز بود ولی اون قبول شد و من نشدم.
قصدم توهین به هیچ کدوم از فرزندان شهدا ، آزاده ، ایثارگر نیست ولی سهمیه تو کنکور اونم جایی که بحث علم و دانش مطرح هست باعث به وجود آمودن تبعیض بین افراد شده.
دوستانی هم که میگن جابجایی مهم نیست فقط مسئله جا نیست بلکه میزان کیفیت تحصیل تو مراکز به حد خیلی زیادی فرق میکنه، پس لطفا دانشگاه ها تو شهرستان ها رو با دانشگاه ها تو مرکز کشور رو هم در نظر بگیرید، گرچه این نوع سهمیه خیلی زیاد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چرا اینطور با کینه نسبت به اساتید می نویسید و حرف میزنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چون حرف حق تلخه به نظر شما کینه ورزی اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
پدری که بارانت بورسیه شد و در خارج از ایران باپول بیت المال بعد استاد شد و دو فرزندش در آموزشگاهی که معلمانش طراحان سوال کنکور بودند ادامه تحصیل و از امتیاز استادی پدر در دانشگاههای معتبر قبول شدند و بعد از چند سال با رانت و.......ارتباط در خارج از کشور کار و بهترین گذران ...با پول ملت و رانت برای خودشان...این یک ظلم به فردی است که اینقدر درس خوند اما چون پدرش استاد جان نبود ‌...‌‌‌‌‌‌.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
واقعا ظلمه به معنای واقعی کلمه! ما چه گناهی کردیم که بابامون کارگر هست؟! ماها آدم نیستیم؟! همه سهمیه ها و امکانات و چیزای خوب برای شغل های باکلاس و استاد دانشگاه و... هست. اگر قرار باشد عدالت رعایت نشود فرق کشور انقلابی ما با نظام های سرمایه داری چیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
منت هم میذارن که بخاطر رشد و پیشرفت کشور این کار انجام میشه.مردم رو چی فرض کردید؟ طرف دختر یا پسرشو از دانشگاه دورافتاده شهرستان میاره تو بهترین دانشگاه های تهران واسه اینکه برای ارشد و دکتری راحت بتونه تو آمریکا و کانادا و ... پذیرش بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
الان كسي كه پول داشته باشه از دانشگاه دارقوز آباد هم مدرك گرفته باشه ميتونه در بهترين دانشگاههاي دنيا بره. حرف مفت نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
حرف مفتو تو داری میزنی پول فقط تو ایران ملاک هست بقیه دانشگاههای خارج شاید بتونی ثبت نام کنی ولی هیچ وقت فارغالتحصیل نمیشی ، مگر اینکه سواد داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
مشکل ما جا ب جایی نیست
مشکل ما رانتی که برا آزمون دستیاری یا همون تخصص
که ۶۰ درصد پذیرش سهمیه فرزندان جانباز و شهید میشه.....
علم و نباید هیچ وقت جایگاهش تضیعف بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اقای ناشناس اول از همه 60 درصد نیست این یک
دوما سهمیه این قشر عزیز ربطی به سهمیه کنکور دارد و مازاد اون است
سوما وارد حاشیه نشو اینجا بحث سو استفاده از سهمیه است که متاسفانه هیت علمی سرامد انها هست
چهارما: چرا یک طرفه پیش می ری و اسمی از سهمیه سنگین هیئت علمی نمی اوری من شخصی ار می شناختم که که قبولی در رشته دامپزشکی توانست رشته پزشکی بخواند اون در دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
آقا نخبه کشی نکنید بذارید یه چند تا آدم توانمند که داخل کشور مانده اند انگیزه ای برای ماندن داشته باشند. این همه ژن خوب سهمیه بهترین دانشگاه را همیشه داشته اند بعد شما به اساتید محترم دانشگاه گیر داده اید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
نکنه تو خودت از همون آنهایی بچه زرنگ..تو چه میدانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
الان بچه ای که نتونسته تو کنکور رتبه قبولی در دانشگاه شریف بیاره ولی بخاطر پدر مادرش از دانشگاه زاهدان منتقل میشه به شریف نخبه تشریف دارن؟
Singapore
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
هیئت علمی با این حقوقی که دریافت میکنند بیشترشان در حد یک معلم هستند نه بیشتر و انگیزه وتلاششون بیشتر برای ارتقا ظاهری می‌باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اون نخبه های ک با رتبه ۸۰ هزار میان تو دانشگاه کنار رتبه یک کنکور میشیننن .جزو قوانین اسلامه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
من با تلاش خودم بدون سهمیه توو بهترین دانشگاههای تهران درس خوندم مدرک فوق لیسانس مکانیک دارم.
کسانیکه تو دانشگاه آزاد یا دانشگاههای سطح پایین مدرک ضعیف دارند مفهوم نخبه رو نمی فهمند و چنین پاسخ هایی به کامنت بالا میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
در هیچ کجای دنیا ، این طور نیست
اگر میخواهد خدمت کند ، بماند و خدمت کند اگر هم نه خوب برود
چرا الکی بهش شاخ ودم میدهید
حقوق کارگر ها هم نسبت به کشورهای دیگر کم است ، دلیل آنهم پایه پولی کشور است ، این که نشد حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
عامل عقب ماندگی کشورمان همین هست سهمیه هایی که به افراد مختلف دادن تا همین نوع که شما گزارش کردید هر دو از یک نوع هست نباید رانت علمی به هیچ کس داده شود اگر کسی زحمتی کشیده با پول ازش تشکر کنید و مابقی نزد خدا محفوظ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
هياهوي چرت و پرت. نميدانم چرا شلوغش ميكنيد اول اين قانون فقط در خصوص انتقال است نه رشته. و آن هم اگر جاي خالي باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اتفاقا کاملا اشتباه متوجه شدی هیچ حرفی از جای خالی نشده و صراحتا ذکر شده که اگر ظرفیت ۱۵۰ نفر باشه هرکسی که از این رانت استفاده کنه میشه نفر ۱۵۱
Singapore
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چرا برای رشته ام هست .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سیستم ساسانیان بصورت پنهان همچنان بر این کشور حاکم است
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۳۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سهمیه های دیگر را هم توضیح دهید: خانواده شهدا ایثارگران بسیج و ...
که باعث میشوند حق بقیه ضایع شود سهمیه فرزندان اساتید که رقمی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
به هر که اعتقاد داری اینطور نیست بد بخت ترین و بی حامی ترین فقط در حد خرفه بیچاره خانواده شهدا البته افرادی که پارتی دارن و کامی مستثنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اگه پدرت اعصاب روان بود بازم اینو می گفتی . الان یه جای شما زخمی بشی خدا تومن از شخص مجرم می گیری . شهدا وجانبازان رفتن جونشون رو دادن تا یه عراقی به ناموس ایرانی چپ نگاه نکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
با تمام احترام نسبت به شهدا و جانبازان ، ولی الان سو استفاده از عنوان ایثارگری میشه ، فرزند جانباز 25 درصد چرا باید سهمیه داشته باشه یا نوه یک شهید والا مقام ، ماشاله مجلسیا کم مونده به هم ولایتی شهدا و جانبازان سهمیه بدن ،تا امتیازات شامل حالشون بشه. الان شده " همسایه ماشهید بوده ، پس من هم ایثارگرم!!!"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
فقط اساتید درجه یک با درجه استاد تمامی باید سهمیه کنکور داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اینم از اون حرفها هست.یک هیات علمی حداقل 30سال باید درس بخواند که دکتری بگیرد.بعد هزار کارمند با سفارش وارد سیستم می شوند و از دانشگاه آزاد مدرک دکتری میگیرند و خودشون با هیات علمی مقایسه می کنند. برادر شما چه می دانی دکتری گرفتن در دانشگاه دولتی و قبولی در مصاحبه چقدر سخت هست.شما ریاضی دبیرستان هم به زور پاس میکردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
البته باید رتبه نمره اشون در حد میانگین رتبه نمره بقیه همکلاسی ها باشه و فقط میانگین باید ملاک باشه و رتبه نمره نفر آخر کلاس کلاهبرداریه چون نفر آخر ممکنه شانسی تو اون رشته قبول شده باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا سرلک
۰۸:۰۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
سلام فرزندم امسال علیرغم شایستگی های بسیار بسیار بالا متاسفانه پشت کنکور تجربی جهت اخذ صرفا رشته پزشکی ماند و با اختلافی اندک بازماند و روحیش بسیار ضعیف شد لطمه خورد و بنده به عنوان پدرش که خودم هم برادر شهید هستم اما سهمیه محسوب نمی‌شود از این موضوع بسیار ناراحتم بابت این اتفاق هرگز حلال نمیکنم کسانی را که حق فرزندم را خوردند. حاضر هستم در یک امتحان در حضور همه افراد مسول دخترم امتحان بدهد و خواهند دید که سطح علمی دخترم چقدر بالاست و متاسفانه حقش نابود شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
شما از اینکه بخاطر برادر شهیدتون سهمیه ندارید ناراحتید یا اینکه دخترتون قبول نشده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
ما هم شما حلال نمیکنیم که از سهمیه برادر شهیدی در جاهای مختلف استفاده کردی.شهدا ولی نعمت ما هستند ولی چرا بایدد برادرش سهمیه داشته باشد، برادر من که جبهه رفته و جانباز و شهید نشده،حقی نباید داشته باشد. تمام ایران درگیر جنگ بودن.این سهمیه واقعا ناعادلانه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
خب بره یه رشته دیگه
مگه فقط پزشکی رشته خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۱۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
داماد نمیخوای؟ من سیکل دارم.
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی تهران
۰۷:۵۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
بسمه تعالی
در این موضوع فقط بحث انتقال مطرح نیست و به طور حتم تبعات دیگری هم دارد.از چند سال قبل قبل پسر یکی از وزرای سابق که با همین سهمیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس می خواند،یکی از اساتید نقل می کرد که معمولا در بیشتر درسها ضعیف است و کمترین نمره را داشت ولی با گفتن بابا سلام رساند نمرات یک دفعه ای تغییر پیدا می کردند.از طرفی خودم شاهد بودم در این دانشگاه فرزند یکی از اساتید که با سهمیه پدر دانشجوی پزشکی این دانشگاه شده بود. پس از چهار ترم مشروطی از پزشکی اخراج شده و ظاهرا برای حفظ آبرو با مدرک کارشناسی پرستاری فارغ التحصیل شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
این سهمیه ها کنکور دقیقا نماد بی عدالتی در کشور هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
کل کشور رو رانت و فساد گرفته خدا خودش به داد مردم بیچاره برسه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۲۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
رانت به هرشکلی بد است. عدالت یعنی هر کس به اندازه تلاش خودش بهره مند شود.... اگر میخواهیم پیشرفت علمی داشته باشیم، باید کسانی که شایستگی علمی دارند وارد دانشگاه ها شوند..
آخرین اخبار