مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بههیچعنوان بنادر چین بر روی کشتی ایران بسته نیست و این موضوع از لحاظ عمومی صحت ندارد و من آن را تکذیب میکنم، گفت: برخی از بنادر در چین هستند که به دلایل فنی اجازه پهلودهی به کشتیهای ما را نمیدهند.
او ادامه داد: بنابراین امکان تردد کشتیها تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
پل مه با بیان اینکه عدم بارگیری و پهلوگیری برخی از کشتیهای ایرانی در بنادر چینی باعث شده که هزینه حمل و تخلیه و بارگیری کالاها برای صاحبان کشتیها افزایش یابد، گفت: بهطور مثال امکان پهلوگیری کشتیها در بندر شماره یک چین و هند وجود ندارد، بنابراین کشتیها مجبور هستند به بندر شماره دو هدایت شوند و در آنجا پهلوگیری کنند و از بندر شماره دو کالا توسط کشتیها به بندر شماره یک انتقال پیدا کنند که این مجموعه اقدامات باعث افزایش هزینهها برای صاحبان کالا شده است.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تصریح کرد: در حال حاضر بهطور کامل تردد کشتیهای ایرانی به بنادر چین برقرار است و کشتیهای چینی هم میتوانند به بنادر ایران حمل بار داشته باشند.
پل مه درباره عدم پهلوگیری این کشتیها در هند هم گفت: در حال حاضر تنها در یک بندر هند امکان پهلوگیری و ورود کشتیها ایرانی وجود ندارد که این بندر موندرا نام دارد.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تصریح کرد: به دلیل آنکه یکبار ترانزیتی از مبدأ افغانستان از مسیر ایران به این بندر هدایتشده دارای مواد مخدر بوده باعث ایجاد مشکلات و سختگیریهایی شده که بهزودی این مشکل برطرف خواهد شد.
او ادامه داد: درحالحاضر امکان تردد در تمامی بنادر کشورهای مختلف برای ایرانیها وجود دارد، براساس این گزارش چندی پیش مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به محدودیت و ممنوعیت ورود ناوگان ایرانی به چین گفت از سال گذشته ممنوعیت ورود ناوگان شرکت کشتیرانی به بنادر مهم چین شروع شد و به همین دلیل تا ۴ ماه متوقف مانده بودیم.
این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر هم امکان تردد به بنادر مهم چین را نداریم.
همچنین محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: از اردیبهشت ماه سال ۹۷ تحریمهای شدیدی در صنعت دریایی کشور تحمیل شد که بخشی از آنها متوجه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود به طوری که تمام کشتیهای این شرکت مشمول تحریمهای غیرقانونی شدند و محدودیتهای زیادی برای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد.
راستاد با بیان اینکه در حال حاضر ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از پایانهها با محدودیتهای مواجه هستند، گفت: البته با یک سری از تمهیدات توانستیم کشتیهای شرکت کشتیرانی را وارد سایر بنادر چین کنیم تا از این طریق فعالیتهای خود را انجام دهند و از طریق سایر پایانهها به بنادر اصلی چین متصل شوند.
براساس این گزارش ایجاد چنین محدودیتیهایی توسط کشورهای مختلف به هربهانهای خود باعث ایجاد مشکلات مختلف در حوزه حمل و نقل میشود که باید توسط دستگاههای دیپلماتیک رایزنی و برطرف شود.
انتهای پیام/