معاون وزیر کشور گفت: پروژه‌های توسعه‌ای باید در تراز سواحل مکران تعریف شود و شکل گیری سازمان توسعه سواحل مکران مسیر اجرای پروژه‌ها را هموار می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور که عصر پنجشنبه وارد استان استان سیستان و بلوچستان شده بود و در طی سفر ۲ روزه، از پروژه‌های مصوب شورای توسعه سواحل مکران، طرح‌ها و پروژه‌های مصوب و همچنین سند اضطراری محرومیت زدایی منطقه بلوچستان، در چهار شهرستان چابهار، کنارک و دشتیاری و زرآباد بازدید و در جریان اهم موانع و مشکلات مجریان طرح‌ها و روند اجرای پروژه‌ها قرار گرفت.

بابک دین پرست بیان کرد: سازمان توسعه سواحل مکران با هدف اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ شد، اما در فرایند اجرای این راهبرد استراتژیک مشکلاتی هم وجود داشت که نبود ساز و کاری مناسب برای پیگیری و اجرای پروژه‌ها یکی از آن‌ها بود و شکل‌گیری سازمان توسعه سواحل مکران در دستور کار قرار گرفت و با جدیت در حال پیگیری است.
دبیر شورای توسعه وامنیت پایدار شرق و غرب کشور، در حاشیه این بازدیدها، بر ضرورت اهتمام بیش از پیش تمامی دستگاهها، در جهت رفع موانع و مشکلات موجود، در مسیر تکمیل هرچه سریعتر این پروژه‌ها و تسهیل صدور مجوز‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در منطقه تاکید نمود.
وی در جریان بازدید از بیمارستان نیروی دریایی کنارک، بیان کرد: بیمارستان ۶۴ تختخوابی نیروی دریایی کنارک یکی از پروژه‌های مهم و حیاتی منطقه به شمار می‌رود که با توجه به تلاش دستگاه‌های ذیربط، پیشرفت خوبی داشته و برای به سرانجام رسیدن و بهره برداری از این مرکز درمانی، تمامی دستگاه‌های مرتبط بایستی پای کار باشند. گفتنی است و در جریان این بازدید، موضوع تامین انشعاب آب مورد نیاز بیمارستان، بعنوان مهمترین مانع موجود در مسیر افتتاح دو بخش اورژانس و درمانگاه‌های تخصصی این بیمارستان مورد تاکید قرار گرفت.

دین پرست افزود: در حاشیه بازدید از پروژه احداث ۹۲۰ واحد مسکونی درشهر جدید تیس، بر ضرورت اهتمام تمامی دستگاه‌های مسئول جهت تحقق تعهدات قانونی سالانه‌ی دولت برای احداث مسکن، به مجریان پروژه تاکید شد تا تمهیدات لازم را در راستای اجرای بهینه پروژه، با بالاترین کیفیت و در تراز پروژه‌های توسعه سواحل مکران معمول و از هرگونه شتاب زدگی که موجب کاهش سطح کیفیت پروژه خواهد شد، پرهیز نمایند.
وی تصریح کرد: پروژه‌های خوبی در حال اجراست، اما در حالت واقع بینانه این پروژه‌ها در تراز اهداف محقق شده توسعه سواحل مکران نبوده و لازم است پروژه‌های مهم‌تری را مورد توجه قرار بدهیم.

دین پرست در ادامه افزود: آزاد سازی اراضی یک مساله‌ای است که به هیچ وجه در این مورد کوتاه نخواهیم آمد، مسئولیت این کار را وزارت کشور عهده دار است، جنوب ایران بالغ بر دو هزار و ۷۷۸ کیلومتر نوار ساحلی دارد که در میان چهار استان از جمله سیستان و بلوچستان تقسیم شده و جزو اموال مردم به شمار می‌رود لذا باید بتوانند از ظرفیت آن‌ها استفاده کنند، اما تعدادی از دستگاه‌ها علاوه بر دخل و تصرف اراضی بیش از ۱۵۹ کیلومتر از اراضی اقدام به حصار کشی و پیشگیری از ورود مردم به آن محدوده نیز نموده اند و این موضوع با فوریت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر کشور ادامه داد: زیر ساخت‌های لازم برای این منطقه باید در اولویت باشد. به‌عنوان نمونه در منطقه‌ای که آب، برق، جاده، آنتن تلفن همراه، اینترنت نباشد و حرف زدن از پروژه‌های توسعه‌ای دور از ذهن است حتما باید در بازنگری از پروژه‌ها به این نکته‌های ضروری توجه کنیم.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در سفر خود به استان سیستان وبلوچستان"، با همراهی معاون اقتصادی استاندار، مدیران ذیربط استانی و شهرستانی و فرمانداران ۴ شهرستان زرآباد، کنارک، چابهار و دشتیاری، از مجتمع کشت و صنعت، باغات کشت انگور دریایی و مورینگا در شهرستان زرآباد، بیمارستان ۶۴ تختخوابی نیروی دریایی کنارک، طرح مسکن ملی شهر جدید تیس، طرح پرورش میگوی رودیک، مزرعه پرورش جلبک در منطقه بریس، پروژه فولاد چابهار، پتروشیمی نگین مکران، اسکله صیادی پسابندر، بازارچه مرزی پسابندر، ناحیه صنعتی پسابندر، صنایع غذایی سیمای چابهار، مزارع پرورش میگوی گواتر و مرکز تحقیقات شیلات در گواتر، بازدید به عمل آورد و در جلسه بررسی مسایل و مشکلات پروژه‌ها شرکت و صبح امروز استان را مقصد تهران ترک نمودند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار