چین سه فضانورد را برای سفری شش ماهه به فضا فرستاد

چین در طولانی‌ترین ماموریتش در فضا سه فضانورد را برای ساخت ایستگاه فضایی به مدار زمین فرستاد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، چین موشکی را به فضا ارسال کرد که سه فضانورد شامل دو مرد و یک زن را به ماژول اصلی ایستگاه فضایی آینده این کشور پرتاب کرد. این سفر شش ماه به طول می‌انجامد و طولانی‌ترین حضور فضانوردان چینی در مدار زمین خواهد بود.

یک موشک Long March-۲F حامل فضاپیمای Shenzhou-۱۳ که به معنی «کشتی الهی» است، در ساعت ۱۲:۲۳ بامداد از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در استان شمال غربی گانسو به فضا پرتاب شد شد. آژانس فضایی چین گفت، این کشتی در ساعت ۶:۵۶ صبح با موفقیت به ایستگاه فضایی متصل شد و فضانوردان ساعت ۱۰:۰۳ صبح وارد واحد اصلی ایستگاه فضایی شدند.

چین سه فضانورد را برای سفری شش ماه به فضا فرستاد

چین ساخت ایستگاه فضایی را در ماه آوریل با پرتاب «تیانه»، اولین و بزرگترین ماژول ایستگاه فضایی از سه واحد ایستگاه، آغاز کرد. «تیانه» که کمی بزرگتر از اتوبوس‌های شهری است، در ایستگاه فضایی تکمیل شده محل زندگی خواهد بود.

Shenzhou-۱۳ دومین مأموریت چهار خدمه‌ای است که برای تکمیل ایستگاه فضایی تا پایان سال ۲۰۲۲ مورد نیاز است. در طول اولین ماموریت خدمه که در ماه سپتامبر به پایان رسید، سه فضانورد دیگر به مدت ۹۰ روز در تیانه ماندند.

چین سه فضانورد را برای سفری شش ماه به فضا فرستاد

در آخرین مأموریت، فضانوردان آزمایش‌های کلیدی و فناوری‌های رباتیک مورد نیاز برای مونتاژ ایستگاه فضایی، تأیید سیستم‌های پشتیبانی از حیات و انجام آزمایش‌های علمی متعدد را انجام خواهند داد.

ژای ژیانگ، ۵۵ ساله، که فرماندهی این ماموریت را بر عهده گرفته است، از اولین دسته کارآموزان فضانورد چین در اواخر دهه ۱۹۹۰ است. ژای اولین پیاده روی فضایی چین را در سال ۲۰۰۸ انجام داد. شنژو -۱۳ دومین ماموریت فضایی او بود.

ژای روز پنجشنبه در کنفرانس خبری گفت: چالش برانگیزترین قسمت این ماموریت اقامت طولانی مدت آن به مدت شش ماه در مدار خواهد بود. این موضوع از نظر جسمی و روانی استقامت بیشتری را خواهد داشت.

وانگ یاپینگ و یئه گوانگفو، که هر دو ۴۱ ساله هستند، دو مسافر دیگر این ماموریت بودند. وانگ به دلیل سرسختی در بین همکارانش شهرت دارد. او خلبان سابق نیروی هوایی است، برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ به فضا رفت و به تیانگونگ -۱ رفت که نمونه اولیه آزمایشگاه فضایی بود. او پس از لیو یانگ در سال ۲۰۱۲، دومین فضانورد زن چینی در فضا است.

چین سه فضانورد را برای سفری شش ماه به فضا فرستاد

پس از بازگشت خدمه به زمین در آوریل، چین قصد دارد شش ماموریت دیگر اعم از تحویل ماژول‌های ایستگاه فضایی دوم و سوم و دو ماموریت ارسال خدمه را نیز اجرا کند. چین که از نظر قوانین ایالات متحده از همکاری با ناسا شده است، در یک دهه گذشته به توسعه فناوری‌های مختص به خود پرداخته است.

ایستگاه فضایی چین، تنها ایستگاه فضایی در مدار زمین

چین سه فضانورد را برای سفری شش ماه به فضا فرستاد

با توجه به اینکه ایستگاه فضایی بین المللی چند سال دیگر بازنشسته می‌شود، ایستگاه فضایی چین به تنها ایستگاه فضایی در مدار زمین تبدیل خواهد شد. چین سومین کشوری بود که پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده، فردی را با موشک خود در فضا قرار داد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار