رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بهترین نیتّی که افراد خیر و واقفان می‌توانند داشته باشند ترویج علم و فناوری است.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: علم و فناوری برای بشر آسایش به همراه می‌آورد و وقف این امکان را ایجاد می‌کند تا ظرفیت‌های مغفول و نهفته موجود در کشور و هر منطقه‌ای کشف شود و بتوان از آن به شکل مطلوب بهره برداری کرد.

او افزود: هرچه خیّران و واقفان در ترویج علم و فناوری و همچنین کمک به مراکز آموزشی همّت کنند به همان نسبت جامعه‌ای دارای بهره مندی از امکانات و پایدار خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: مدارس دارای وقف مخصوص، بیشترین تاثیر را در طول دوره حیات خود برای ایجاد جامعه‌ای پایدار داشته اند از این رو انتظار این است که هم اکنون نیز واقفان و خیران به دانشگاه‌ها همچون مدارس علمی گذشته بنگرند، زیرا دانشگاه‌ها ادامه دهنده همان مسیر در جهت ترویج علم هستند.

کافی با اشاره به استفاده مناسب دانشگاه فردوسی مشهد از ظرفیت وقف و واقفان بیان کرد: بیشتر خوابگاه‌های این دانشگاه توسط بنیاد نیکوکاری فردوسی ایجاد شده است.

او تصریح کرد: این انتظار وجود دارد که در کنار ایجاد امکاناتی همچون خوابگاه‌ها بتوان از ظرفیت وقف در فراهم کردن تجهیزات دانشگاهی و علمی نیز استفاده کرد.


بیشتر بخوانید

  •  

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: نیاز است که یکایک جامعه نیکوکار به حوزه علم و پژوهش کمک کنند تا فعالیت‌های پژوهشگران کمتر به بودجه دولتی وابسته باشد.

کافی اظهار کرد: به خاطر مشکلات موجود در کشور کمتر از نیم درصد از حدود سه درصد بودجه دولتی که برای مراکز علمی و پژوهشی در نظر گرفته می‌شود به این مراکز رسیده است و به همین دلیل، جامعه علمی به خوبی نتوانسته نتایج کار‌های خود را در اختیار جامعه قرار دهد تا باعث تحول و پیشرفت کشور شود.

او افزود: دولت‌ها با توجه به نیاز‌های کشور مجبور هستند تا بودجه مصوب را کاهش دهند و به همین دلیل مراکز تحقیقاتی دچار مشکل هستند و بهتر است این مراکز خیلی کم به بودجه‌های دولتی وابسته باشند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: افرادی که دل در گرو ایران دارند باید ملزومات گسترش علم و فناوری را نیز در اختیار پژوهشگران قرار دهند چرا که با پیشرفت فناوری، بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های محققان به نتیجه رسیده است و نتایج فعالیت‌های آن‌ها اکنون در اختیار مردم قرار گرفته است و شاید کمتر به مسیر دستیابی آن توجه داشته باشند.

کافی بیان کرد: اگر به تاریخ کهن ایران بنگریم شاهد هستیم که افتخارات بسیاری در حوزه‌های مختلف علم مانند کشاورزی، طب، استفاده از منابع آب همچون قنات و گیاهان زراعی اهلی شده توسط ایرانیان به دست آمده و در اختیار جهانیان قرار گرفته است.

او تصریح کرد: در گذشته دانشمندان ایرانی مانند شیخ بهایی در مدارس علمیه اسلامی پرورش یافته و سپس در حوزه‌های دیگر علوم به پژوهش پرداخته و تاثیر می‌گذاشتند، ولی اکنون به دلیل گسترش علم و شهرنشینی، دانشگاه‌ها وظیفه تحقیق و توسعه علم در حوزه‌های پزشکی، مهندسی و علوم انسانی را بر عهده دارند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: در حال حاضر انجمن یاوران علم و فناوری با همکاری دانشگاهیان و اداره اوقاف شکل گرفته است و درخواست می‌شود تا مردم با کمک‌های خود و وقف‌های مربوط به این انجمن در مسیر تعالی علم در کشور یاری رسان باشند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.