محمدی  از تشکیل ۳ هزار و ۱۵۵ پرونده برای بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمدی مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هفته سلامت روان از ۱۸ تا ۲۴ مهر بوده و شعار امسال این هفته "سلامت روان در جهانی نابرابر" بوده و هدف بهداشت روان یا سلامت روانی، رسیدن به آرامش و رضایت باطن است.

او افزود: بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی بوده، به شکلی که فرد بتواند عملکرد موفقیت‌آمیز در کارکرد‌های ذهنی و در نتیجه انجام فعالیت‌های سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی مؤثر با حوادث ناگوار زندگی داشته باشد.

محمدی بابیان اینکه مداخلات کارآمد روانشناختی نقش موثری در ارتقای سلامت روان دارد، ادامه داد: مداخلات کارآمد مشاوره‌ای و روانشناختی با تأکید بر ارتقای سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، از جمله فعالیت‌های بهزیستی در ارتباط با بهبود سلامت روان مراجعه‌کنندگان است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در رابطه با ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی توسط بهزیستی، گفت: خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ برای ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی برای بهبود سلامت تماس‌گیرندگان و خط مداخله در بحران ۱۲۳ بهزیستی در زمان بروز بحران‌هایی چون خودکشی، خشونت و کودک‌آزاری، فرار، بدسرپرستی، بی‌سرپرستی، بی‌سرپناهی از جمله تمهیدات ایجاد شده برای کمک به افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی است.

محمدی بااشاره به فعالیت ۳۷مرکز مشاوره و روانشناختی در استان زنجان، گفت: ۱۳ مرکز مشاوره عمومی و ۱۷ مرکز تخصصی روانشناختی در زمینه‌های کودک و نوجوان، سلامت جنسی، تحصیلی_تربیتی، کودکان با نیاز‌های ویژه و یک مرکز سلامت روان و یک مرکز مشاوره دولتی در زنجان و ۵ دفتر مشاوره دولتی در شهرستان‌های ابهر، خدابنده، طارم، ماهنشان، ایجرود فعالیت می‌کنند که در نیمه اول امسال نزدیک به ۹ هزار خدمات مشاوره ارائه می دهند.

او از تشکیل ۳ هزار و ۱۵۵ پرونده برای بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان زنجان خبر داد و افزود: اکنون ۲ مرکز نگهداری شبانه‌روزی بیماران اعصاب و روان تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کند و بیش از هزار و ۶۰۰ نفر از این افراد مستمری‌بگیر و مابقی از سایر خدمات بهره‌مند هستند.

این مسئول با اشاره به نقش سمن‌ها و موسسات خیریه در آگاه‌سازی و سلامت روان جامعه، ادامه داد: موسسات خیریه و سمن‌های حوزه سلامت می‌توانند نقش زیادی در ارتقای سلامت روان جامعه، پیشگیری، غربالگری و درمان بیماری‌ها و رفع عوامل منفی موثر بر سلامت روان داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان بابیان اینکه در حال حاضر در استان زنجان ۲ مرکز روزانه آموزشی توان‌بخشی بیماران اعصاب و روان، روزانه نزدیک به ۱۰۰ نفر، خدمات توان‌بخشی، اجتماعی، مشاوره، آموزش خانواده و حرفه‌آموزی از قبیل فرش‌بافی و صنایع‌دستی ارائه می‌شود، گفت: اطلاع‌رسانی و آموزش‌های حوزه سلامت روان در محله‌ها برای آشنایی با بحران‌های احتمالی و نحوه مواجهه و برخورد با عوارض آن از اقدامات اجتماع‌محور این برنامه است.

محمدی بااشاره به فعالیت خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ که از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در ۲ شیفت فعال است، ادامه داد: خدمات مشاوره‌ای تلفنی به صورت رایگان در زمینه‌های فردی، خانوادگی، کودک و نوجوان و مشاوره پیش از ازدواج توسط مشاوران و روان‌شناسان صدای مشاور ارائه می‌شود.

 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.