محمدی بااشاره به اینکه ۱۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر ازجمعیت استان زنجان راسالمندان تشکیل می‌دهند،گفت:از این تعداد۲ هزار و ۸۳۶ نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمدی مدیرکل بهزیستی استان زنجان بااشاره به اینکه ۱۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر ازجمعیت استان زنجان  را سالمندان تشکیل می‌دهند،گفت: از این تعداد۲ هزار و ۸۳۶ نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که به دلیل معلولیت‌های مختلف (جسمی، ذهنی، بینایی، شنوایی و اعصاب و روان) تحت پوشش قرار گرفته و از خدمات مستمری و غیر مستمر از جمله هزینه‌های درمانی، وسایل کمک توانبخشی و مناسب سازی محیط زندگی بهره‌مند هستند.

او با اشاره به فعالیت ۲ مرکز شبانه‌روزی مراقبتی و توانبخشی سالمندان در استان زنجان و ارائه خدمات به ۱۱۴ سالمند، افزود: ۳ مرکز روزانه آموزش توانبخشی بهزیستی در این استان فعال است که مسئولیت برگزاری کلاس های آموزشی در موضوعات مختلف دینی، ورزشی و ... را بر عهده دارند.

محمدی به طرح توانمند سازی سالمندان اشاره کرد و ادامه داد: بهزیستی استان زنجان در جهت افزایش میزان توانمندسازی سالمندان تحت پوشش ۱۵۰ سالمند را تحت پوشش قرار داده و با انجام آموزش‌های متناسب با نیاز‌های سالمندان، استفاده از تجارب و مهارت‌های آن ها و رفع نیازمندی‌های دوران سالمندی اقدامات قابل توجهی در این خصوص ارائه می‌ کند.

او در خصوص ویزیت در منزل برای سالمندان بسترگرا، گفت: ۹۵ نفر از سالمندان بسترگرا از خدمات ویزیت در منزل با حضور پزشک، پرستار، و مددکار، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بهره‌مند هستند.

مدیرکل بهزیستی در ادامه به دبیرخانه شورای سالمندان استان زنجان اشاره کرد و افزود: با شروع پاندمی کووید ۱۹ و با هدف کاهش مرگ و میر و بستری سالمندان و افزایش پوشش مراقبتی توسط دستگاه‌های متولی امور سالمندان اقدامات قابل توجهی، چون مساعدت در هزینه‌های درمانی، تأمین اقلام بهداشتی و بسته‌های معیشتی به سالمندان نیازمند و در نهایت تشویق و اقناع سالمندان و خانواده‌های آن ها به انجام واکسیناسیون کرونا جهت ایمن سازی سالمندان در مقابل بیماری صورت گرفته است.

او به روند ساخت مرکز نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت در خدابنده اشاره کرد و گفت: کلنگ احداث این پروژه درسال ۱۳۹۶با زیر بنای ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع به زمین زده شد.

محمدی به سند ملی سالمندان اشاره کرد و افزود: هدف سند سالمندی، رسیدن به جامعه‌ای بدون تبعیض سنی است و هدف دیگر سند، ارائه پاسخ مناسب به چالش‌ها و فرصت‌های سالمندی فردی و جمعیتی است که این سند در مرحله سیاست‌های اجرایی است و برای ملموس شدن برای سالمندان نیاز به اجرا دارد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.