خروج ۸۰ درصدی عشایر از مراتع چهارمحال و بختیاری

۸۰ درصد عشایر از مراتع چهارمحال و بختیاری خارج شده و تنها ۲۰ درصد باقی مانده‌اند که اکنون در حال شناسایی و دریافت اخطار هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرامرز مرادی رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در سنوات گذشته ۱۵ شهریورماه به عنوان زمان خروج عشایر از استان اعلام شد، اما امسال به علت خشکسالی در استان و همچنین در خوزستان و کم آب شدن این استان زمان خروج به ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰ موکول شد.

او افزود: اکنون چند روزی از زمان خروج عشایر از استان گذشته، اما تعداد کمی از عشایر به دلایل نامعلوم همچنان در استان وجود دارند که توصیه می‌کنیم زودتر از استان خارج شوند، زیرا در غیر این صورت یگان حفاظت ضمن حضور در مراتع دامداران خاطی را شناسایی و طبق قانون عدم رعایت چرا با آنان برخورد می‌کند.


بیشتر بخوانید


مرادی اضافه کرد: دامداران خاطی در درجه اول جریمه می‌شوند و سپس پرونده آن‌ها در کمیسیون ابطال چرا بررسی می‌شود که کمترین کاری که در برخورد با این افراد صورت می‌گیرد اخطاریه نوبت اول است که با دریافت اخطار‌های نوبت دوم پروانه چرای آن‌ها باطل می‌شود.

او با بیان اینکه زمان کوچ هم از طریق پیامک و هم اخطاریه به دامداران اعلام شده، اظهار داشت: در حال حاضر پوشش گیاهی در سطح استان وجود ندارد و اگر گیاه بخواهد ذخیره مواد غذایی انجام دهد در ریشه خود ذخیره می‌کند که سال بعد جوانه‌زنی کند حال اگر گوسفند چرا کند ذخیره‌سازی مواد غذایی صورت نخواهد گرفت و سال بعد گیاه رشد نمی‌کند.

مرادی تصریح کرد: همچنین، چون پوشش گیاهی در مراتع وجود ندارد، خاک جلوی پای گوسفند جابه‌جا می‌شود و خلل و فرج خاک و بافت و ساختمان خاک خراب می‌شود و هنگام اولین بارش خاک و گیاهی وجود ندارد که بتواند جلوی آب را بگیرد لذا آب در سطح خاک جاری می‌شود و خاکی که طی ۷۰۰ تا ۳۰۰ سال ایجاد شده با یک بار بارندگی از بین می‌رود و در نهایت یک خاک سفید در مراتع دیده می‌شود و گیاهی در این خاک رشد نخواهد کرد.

او گفت: در جریمه دادگاهی ۲۰ درصد ارزش هر گوسفند که امسال معادل ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده در نظر گرفته شده است و علاوه بر این جریمه دادگاهی جریمه خسارتی که به مناطق وارد شده نیز بررسی می‌شود که خسارت با حضور کارشناسان و دامداران در مراتع حساب و خسارت به صورت دادخواست به دادگاه ارسال می‌شود.

مرادی بیان کرد: ۱۷ هزار و ۵۰۰ پروانه چرا در استان صادر شده که ۸۰ درصد عشایر استان از مراتع خارج شده و تنها ۲۰ درصد باقی مانده که اکنون در حال شناسایی و دریافت اخطار هستند.

او اظهار داشت: امسال، ۴۷۴ پرونده به دلایل مختلف از جمله دام مازاد برای ابطال پرونده چرا به کمیسیون ارسال شده است.

مرادی با بیان اینکه بیش از سه برابر ظرفیت مراتع دام در عرصه مرتعی وجود دارد، ادامه داد: جمعیت دامی موجود در عرصه مرتعی استان دو و نیم میلیون واحد دامی است و این در حالی است که ظرفیت واقعی مراتع ۸۰۰ رأس واحد دامی است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.