در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دست دولتی‌ها در دستکش پتروشیمی‌های خصوصی! / ناعادلانه شدن قیمت گذاری‌ها نتیجه خصولتی شدن انجمن پتروشیمی است

بابلی گفت: افرادی که در گذشته مسئولیت دولتی داشته اند، وارد شرکت‌های پتروشیمی شده و بافت انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی را تغییر داده اند.

غلامحسین بابلی، عضو هیئت مدیره و از مؤسسان انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییرات عجیبی که در این انجمن بخش خصوصی رخ داده، با اشاره به تاریخچه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به صنعت پتروشیمی، بیان کرد: در سال ۱۳۷۹ توسط وزیر وقت صنایع و مدیرکل صنایع نساجی این وزارتخانه، به تعدادی از کارآفرینان موفق صنعت نساجی پیشنهاد شد که به منظور صرفه جویی ارزی و کاهش واردات مواد اولیه، به ویژه پلی پروپیلن، پلی استر و اکرولیک، بهتر است که با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور، برای احداث واحد‌های پتروشیمی تولیدکننده مواد اولیه اینگونه واحد‌های نساجی، سرمایه گذاری شود.

او افزود: در راستای سیاست‌های دولت در برنامه‌های دوم و سوم توسعه اقتصادی کشور، برای مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های توسعه صنایع پتروشیمی و همچنین در اجرای مواد بند (و) از تبصره ۲۹ قانون بودجه سال‌های ۷۶ تا ۷۸، آقایان غلامحسین مطهری، محمود نجفی اصل، علی رجالی و محسن نجفی از کارآفرینان موفق صنایع نساجی، در سال ۱۳۷۹ آمادگی خود را جهت انجام سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های پلی پروپیلن و اتیلن گلایکول اعلام کردند.

بابلی اضافه کرد: سپس با تاسیس شرکت‌های نوید زرشیمی، فرساشیمی، پلی پروپیلن رجال و پلی اتیلن لاله به این مسئله ورود کردند. همچنین با موافقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، واگذاری‌ها در سال‌های ۸۱ و ۸۲ انجام شد و خوشبختانه در سال‌های ۸۶ و ۸۷، این طرح‌ها به بهره برداری تجاری دست یافتند و تاکنون، در ارزآوری و تامین مواد اولیه واحدهای پایین دستی داخلی، سهم بزرگی را کسب کرده اند.


بیشتر بخوانید:


اهداف مشترک بخش خصوصی سبب ایجاد انجمن پتروشیمی شد

او در ادامه گفت: این شرکت ها به منظور دستیابی به زبان مشترک ضمن انجام فعالیت‌هایی که داشتند، در جهت تحقق و حفظ منافع جمعی، اولین جلسه انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در سال ۸۷ را به طور غیررسمی و با الگوگیری از انجمن صنفی کارفرمایی صنعت نساجی، در دفتر شرکت نوید زرشیمی تشکیل دادند که سنگ بنای انجمن فعلی بود.

این فعال صنعت پتروشیمی درباره اهداف این انجمن اظهار کرد: تنظیم قرارداد ۲۵ ساله خوراک و یوتیلیتی، تعیین قیمت خوراک با توجه به نشریات و سوابق صادراتی سایر پتروشیمی‌ها، تعیین فرمول محاسبه کرایه حمل خوراک اتیلن و پروپیلن، استقلال در فروش محصولات صادراتی خارج از انحصار PCC (شرکت بازرگانی پتروشیمی) و غیره، از جمله اهداف تشکیل این انجمن غیررسمی بوده است که به دلیل تاکید مکرر وزیر وقت نفت که ایجاد تشکل بخش خصوصی را ضروری تشخیص داده بود، با عضویت شرکت پتروشیمی اراک به مدیریت آقای احمد محمدی بوساری و انتخاب او به عنوان دبیر موقت انجمن، دو نوبت جلسه نیز به صورت غیررسمی در دفتر شرکت پتروشیمی اراک تشکیل شد.

او ادامه داد: در نهایت، اولین جلسه انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با حضور نمایندگان وزارت کار و عضویت ۱۷ واحد پتروشیمی، رسما تشکیل شد که در این جلسه، آقای غلامحسین مطهری از شرکت نوید زرشیمی به عنوان رئیس هیئت مدیره با بالاترین آرا انتخاب شد. همچنین آقایان محمود نجفی اصل از شرکت فرسا شیمی و علی رجالی از پتروشیمی رجال به عنوان اعضای هیئت مدیره برگزیده شدند. از پنج نفر عضو هیئت مدیره، تمامی افراد از بین کارآفرینان شرکت‌های بخش ۱۰۰ درصد خصوصی بودند و مؤسسان و هیئت امنا نیز، به طور فعال از این بخش انتخاب شدند که این انجمن را به سوی اهدافش پیش بردند.

انجمن کارفرمایی پتروشیمی به انجمن هلدینگ‌ها و خصولتی‌ها تبدیل شده است!

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره وضعیت فعلی این انجمن، اظهار کرد: من در چند مورد درباره این انجمن نگرانی‌هایی دارم و حس می‌کنم که این انجمن، به انجمن هلدینگ‌ها و خصولتی‌ها تبدیل شده است. گاهی با تغییراتی که در هلدینگ‌ها ایجاد می‌شود، نمایندگانی در جلسات این انجمن حضور پیدا می‌کنند که معاون وزیر، مدیرکل‌های واحد‌های دولتی، مدیرکل‌های وزارت صنایع و دیگر وزارتخانه‌ها بوده اند!

او تاکید کرد: این مسئله باعث می‌شود که بافت انجمن، از حالت خصوصی به دولتی برگردد. این افراد گاهی با سخنان قلدرمآبانه خود، ناشی از این که فکر می‌کنند هنوز پشت میز‌های دولتی نشسته اند، درباره پیشنهادات و نظرات سایر اعضا، نظر مثبتی ندارد و تلاش می‌کنند تا عقاید خودشان را تحمیل کنند.

بابلی افزود: به همین دلیل، لازم است که در کنار این انجمن هلدینگی و خصولتی فعلی، یک انجمن دیگر برای واحد‌های پایین دستی و خصوصی ایجاد شود که مرام نامه این انجمن را محترم بدانند، در مقابل مشکلات اعضای آن مسئولیت پذیر باشند و با تربیت روحیه جمع گرایی، برای حل مشکلات، مساعدت کنند نه مخالفت! تجارت سالم، قیمت گذاری عادلانه و پرهیز از قیمت گذاری تبعیض آمیز، مواردی است که به وضوح در مرام نامه انجمن تذکر داده شده است.

او در مورد نگرانی بعدی خود از شرایط فعلی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: با اصلاح اساسنامه و عضویت این انجمن در اتاق بازرگانی، انتظار می‌رود که این انجمن به منظور انتقال مسائل و مشکلات صنعت پتروشیمی به پارلمان بخش خصوصی اتاق بازرگانی، ضمن طرح و اظهار نظر در تصمیمات نهایی، مشارکت فعال داشته باشد، اما چنین چیزی احساس نمی‌شود. البته اگر تاکنون نیز فعالیتی صورت گرفته، من که حضور فعال و بی غیبت در جلسات هیئت مدیره انجمن دارم، از آن بی اطلاعم!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار