در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صنعت پتروشیمی ظرفیت تشکیل وزارتخانه را دارد نه ادغام با پخش و پالایش!

کارشناس حوزه انرژی گفت: پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع زیرمجموعه صنعت نفت، به حدی از گسترش و توسعه رسیده است که حتی بحث بر سر وزارتخانه شدن آن مطرح است.

امیر مرادی کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح جدید مجلس برای تشکیل شرکت ملی پالایش و پتروشیمی، اظهار کرد: شاهد این هستیم که افراد فاقد تخصص در مورد صنعت نفت تصمیم گیری می کنند. پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع زیرمجموعه صنعت نفت، به حدی از گسترش و توسعه رسیده است که حتی بحث بر سر وزارتخانه شدن آن مطرح است.

او افزود: صنعت پتروشیمی در حال رفع نیاز ارزی کشور است و شکل کار آن با پالایش و پخش تفاوت زیادی دارد. وظیفه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، تولید، پالایش و توزیع نفت و فرآورده های آن است.

مرادی گفت: زمانی که هر کدام از دو شرکت صنایع پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده های نفتی می توانند به شکل هماهنگ و موازی کار خود را انجام دهند، چه اصراری برای ادغام آن ها وجود دارد؟

او تاکید کرد: بررسی ها نشان نمی دهد که این کار سود خاصی داشته باشد. نگاه ها به صنعت پتروشیمی، نگاه نادرستی است. مجموعه ای که به طور منظم فعالیت می کند، چرا باید با یک سری قوانین دچار مشکل شود.

این کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: اگر نیت ها این است که بتوانند با ادغام کردن این دو شرکت زیر مجموعه وزارت نفت، به تنظیم گری میان آن ها بپردازند، باید توجه شود که خود وزارت نفت به عنوان نهاد بالادستی مشغول انجام این کار است. وزیر نفت می تواند به این مسئله در جلسه شورای معاونان رسیدگی کند.


بیشتر بخوانید:


او اضافه کرد: وزارت نفت حدود ۱۰۰ سال و صنعت پتروشیمی بیش از نیم قرن سابقه دارد. توجه به سابقه عملکرد آن‌ها نیز نشان می‌دهد که ایراد در ساختار‌ها نیست بلکه ایراد در نوع تفکر مدیریتی است که بر آن حاکم شده است.

مرادی تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند دلیل توسعه نیافتن پتروپالایشگاه‌ها در ایران، نبود نهاد تنظیم گر است و به همین دلیل در حال تلاش برای ادغام این دو شرکت بزرگ مادرتخصصی هستند در حالی که بدون ادغام و تفکیک کردن نیز می‌توان این کار را انجام داد، به شرط آن که نوع نگاه مدیریتی تغییر کند.

او گفت: ضمن این که مشکل تنظیم گری فقط مربوط به توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیست، بلکه حوزه انرژی کشور به طور کلی نیاز به یک نهاد تنظیم گر بالادستی دارد. به ویژه این که باید بتوان وزارتخانه‌های نیرو و نفت را با هم هماهنگ‌تر کرد، زیرا در دوره گذار انرژی قرار گرفته ایم. البته ایجاد این نهاد با ادغام دو وزارتخانه متفاوت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار