به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طبیعتا یک مجموعه تلویزیونی پر طرفدار در هر حالت میتواند به عنوان یکی از آثار موفق تلویزیون در جلب نظر مخاطب و افزایش مخاطبان تلویزیون موثر باشد، اما برای موفقیت سریال های پر مخاطب فاکتورهایی وجود دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. با کارشناسان رسانه موضوع را بررسی میکنیم.
بیشتر بخوانید
جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، در پاسخ به این سوال که اگر شنیدهها از ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» درست باشد چه توصیهای به تولید کنندگان این سریال دارید؟ گفت: واقعیت سریالهایی مانند «پایتخت» این است که از منظر تاریخی عمر مصرف آنها تمام شده است. در واقع اگر مجموعههایی مانند «پایتخت» که به دلیل نوعی نوآوری و حرکت معنوی در فرهنگ مردم با موفقیتهایی در قسمتها یا فصول آغازین روبهرو شدند، در ادامه نتوانستند به مضامین تازه، ساختار قویتر و حرفهای جدید برای گفتن دست پیدا کنند از همینرو در فصول بعدی، بهطور مشخص از فصل سوم به بعد، «پایتخت» نتوانست مخاطبان انبوه فصول گذشته را با خود همراه کند. به همین دلیل سریالی مانند «پایتخت» به جای آنکه یک نوع مرکز، مرحله یا الگویی برای تولید آثار خوب مردمی شود به علت توجه بیش از اندازه به مسائل مادی و استفاده از انواع اسپانسرها در جای جای سریال از اهداف نخستین فرهنگی، مردمی و ملی خود فاصله گرفت. به همین دلیل است که سازندگان آن به جای توجه بیشتر به علاقه و سلایق مخاطبان و با توجه به فرهنگ جامعه هر بار با ایجاد یکسری ماجراهای فرعی دامنه تولید فصلی این سریال را ادامه میدهند یا جایگاه شاخصی برای تداوم این نوع تولیدات به وجود میآورند.
این منتقد ادامه داد: اگرچه بازیگران و هنرمندان شناخته شدهای در این سریال فعال هستند، اما آنچه که بخشی از مخاطبان را همچنان با این سریال همراه کرده همان شخصیتهای آشنا هستند که متاسفانه به دلیل تکرار بسیاری از موقعیتها، دیالوگها و روابط دیگر جذابیت سابق را ندارد از همین رو اگر قرار باشد فصل دیگری برای این سریال ساخته شود به طور قطع توفیقی مانند فصول قبل به دنبال نخواهد داشت چراکه مردم انتظار تماشای آثار قویتر و غنیتر به لحاظ ساختار هنری و محتوا دارند که متاسفانه سریال «پایتخت» از این مسیر دور افتاده است.
آذین در ادامه و در این خصوص که آیا ورود بازیگران و شخصیتهای جدید به داستان کمک حال خواهند بود یا خیر؟ چنین اظهار کرد: اینها در واقع کمکی به روند داستان نمیکند و ترفندهایی هستند که سازندگان این نوع سریالها به کار میبرند تا به نوعی سریال را سرپا نگه دارند در غیر این صورت بستر اصلی داستان سریالی مانند «پایتخت» باید «پایتخت» باشد نه اینکه عنوان با ماجرا فرق داشته باشد. «پایتخت» بسیار از فرهنگ و مناسبات جامعه ما فاصله گرفته است و ترفندهای تعویض بازیگر و ورود شخصیتهای جدید به داستان سریال را جذاب نمیکند آنچه که باعث جذابیت سریال میشود مضامین نو، پرداخت مناسب، پردازش مناسب و استاندارد هنری و ارائه پیامهای منطبق با فرهنگ جامعه و زندگی امروز ایرانیان است.
منبع: برنا
انتهای پیام/
خودتان نگاه کنید سریالهای ایرانی همش یا غم است و افسردگی یا لودگی ،مثلا در همین پایتخت این ارسطو همش دنبال زن بود و جواب رد می گرفت و بعد طلب کار بود با اینکه باید درست انتخاب می کرد و در یک سری هم که زن گرفت و سری بعد زنش مرد،پنجعلی همش زن می گرفت و زنهایش می مردند،نقی همش دنبال این بود که با دروغ خودش رو بالا ببره و...
پایتخت برای عواملش شده خندوانه برای رامبد جوان یعنی راه پول دراوردن اسان با تکرار چیزهای بی نمک ان هم بی نمک تکراری.اگر
سریال ها پولی بود چند نفر حاضر به دیدن این سریالها و برنامه ها بودن خودتان قضاوت کنید.
خودتان نگاه کنید سریالهای ایرانی همش یا غم است و افسردگی یا لودگی ،مثلا در همین پایتخت این ارسطو همش دنبال زن بود و جواب رد می گرفت و بعد طلب کار بود با اینکه باید درست انتخاب می کرد و در یک سری هم که زن گرفت و سری بعد زنش مرد،پنجعلی همش زن می گرفت و زنهایش می مردند،نقی همش دنبال این بود که با دروغ خودش رو بالا ببره و..
پایتخت برای عواملش شده خندوانه برای رامبد جوان یعنی راه پول دراوردن اسان با تکرار چیزهای بی نمک ان هم بی نمک تکراری.اگر
این سریال ها پولی بود چند نفر حاضر به دیدن این سریالها و برنامه ها بودن خودتان قضاوت کنید.
نون خ که عالی عالی هستش فقط خواهش میکنم ازسعید آقاخانی مثل سریال پایتخت نشه و ازشون میخوام که این سریال رو زیاد ادمه بدن با تشکر
منکه به همون سریال جومونگ راضیم!!!
یه سریال هم بایستی قبل از اینکه دیگه به گیر پاش ولودگی الکی برسه وارزشش کم بشه دیگه تموم وتکرار نشه
ممنون
خوبه که هرسال نظرسنجی میزارن باز هم مشخصه چقدر طرفداراش زیاده