رئیس سازمان امور عشایر گفت: هر یک نفر دامدار عشایری گوشت مورد نیاز ۲۰ ایرانی را تولید می‌کند.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر در نشست خبری که امروز به مناسبت روز ملی عشایر برگزار شد، با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی نقش روستا و عشایر بی نظیر است، اظهار کرد: هر کشوری که در بخش امنیت غذایی بتواند دستاورد داشته باشد، پشتوانه امنیت ملی پیدا می کند.

او افزود: از ۴ میلیون بهره بردار بخش کشوری، ۳.۵ میلیون نفر در جامعه روستایی و عشایری قرار دارند که عشایر در تولید گوشت قرمز، تخم مرغ، مرغ و فرآورده‌های لبنی نقش بسزایی دارند.

تامین ۸۵ درصد گوشت مورد نیاز کشور توسط جامعه عشایر و روستاییان

علایی مقدم با اشاره به اینکه بالای ۸۵ درصد گوشت مورد نیاز را روستاییان و عشایر تولید می‌کنند، بیان کرد: از مجموع ۸۸۰ هزار تن، ۲۵ درصد گوشت توسط جامعه عشایر تولید می‌شود که با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر، هر یک نفر دامدار عشایر گوشت مورد نیاز ۲۰ ایرانی را تولید می‌کنند.

رئیس ستاد برگزاری مراسم روز ملی و عشایر ادامه داد: از ۱۶۵ میلیون مساحت کشور، ۱۵۰ میلیون هکتار تحت سیطره وزارت جهاد کشاورزی است که ۸۴ میلیون هکتار مراتع قابل بهره برداری است که ۳۵ میلیون هکتار آن سهم عشایر است.

به گفته او، بنابر اصل ۴۳ قانون اساسی، سند چشم انداز ۲۰ ساله و بیانیه گام دوم انقلاب تاکید بسیار اساسی برای توسعه و رشد روستا، حمایت فنی و مهندسی و دستیابی به محصولات اساسی و افزایش ضریب خوداتکایی مورد تاکید قرار داده است.

علایی مقدم با اشاره به اینکه سهم بخش تسهیلات عشایر در مقایسه با بخش صنعت کم است، گفت: سهم تسهیلات در بخش کشاورزی ۸ درصد، صنعت ۳۰ درصد، خدمات ۳۸ درصد و مسکن ۴ درصد است که امیدواریم در برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس برای مهاجرت معکوس تسهیلات افزایش یابد.

به گفته او، از سال ۴۵ تا ۶۵ رشد جمعیت روستایی و عشایری مثبت ۲.۲۷ بود که از سال ۶۵ تا ۹۵ به منفی ۱۰ درصد رسید. 

صادرات دام به زودی آغاز می‌شود

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر عشایر مورد توجه دولت و حاکمیت قرار گرفته است، گفت: در برنامه پنجم توسعه تنها یک بار به نام عشایر اشاره شده بود، اما در برنامه ششم ۱۷ بار نام عشایر ذکر شده که این نشان‌دهنده اهمیت این جامعه است.

علایی‌مقدم با بیان اینکه طی این هفته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش کشاورزی روستا‌ها و عشایر افتتاح می‌شود، افزود: تقویت زیرساخت‌ها در این حوزه مد نظر است، همچنین ۶۰۰ خانه بهداشت سیار برای عشایر کشور افتتاح می‌شود.

او از افزایش شاخص برخورداری از بهداشت عشایر از ۳۴ درصد به ۵۳ درصد خبر داد و گفت: شاخص برخورداری از آب آشامیدنی از ۴۳ درصد به ۶۳ درصد رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون عشایر کشور علیه کرونا در مقایسه با متوسط کشور بالاست، گفت: تاکنون ۶۳ درصد عشایر دوز اول واکسن و ۴۴ درصد آن‌ها دوز دوم آن را دریافت کرده‌اند که این رقم‌ها نسبت به میانگین کشوری بسیار بالاست.

علایی‌مقدم با اشاره به اینکه خشکسالی و کم بارشی طی ۵۰ سال اخیر بی سابقه است، بیان کرد: امسال ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به مراتع کشور به دلیل خشکسالی خسارت وارد شده است، در این راستا دولت برای حمایت از جامعه عشایر، اقداماتی را همچون خرید تضمینی دام عشایر برای جلوگیری از عرضه دام‌های نارس به بازار بوده است.

او ادامه داد: علاوه بر خرید تضمینی، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، وام‌های عشایری که در راستای تولید تسهیلات دریافت کرده باشند به مدت یک سال استمهال می‌شود. همچنین در راستای تأمین نهاده‌های دامی عشایر تاکنون ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی بین آن‌ها توزیع شد‌و بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی تا آبان ماه ۱۰۰ هزار تن نهاده دیگر میان عشایر توزیع می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر درباره خرید دام مازاد عشایر گفت: سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار طرح را بر عهده داشت و شرکت پشتیبانی امور دام مسئول خرید، اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی مسئول معرفی دام‌های مازاد و معاونت امور دام مسئول توزیع نهاده به عشایر کشور بود. همچنین معاونت امور دام به ازای هر کیلوگرم دامی که عشایر تحویل شرکت پشتیبانی امور دام می‌دادند، سه کیلوگرم نهاده تحویل آنان می‌داد.

او با اشاره به دلایل کندی اجرای طرح خرید تضمینی افزود: تاکنون بیش از ۸۵ هزار رأس دام از عشایر کشور خریداری شده و اخیرا وزیر جهاد کشاورزی دستور داده که خرید با سرعت بیشتری انجام شود. هر چند همین میزان خرید در قیمت دام تأثیرگذار بوده است. هم اکنون به دلیل عدم تامین اعتبار اولیه، روند اجرای طرح کند پیش رفت.

ضعف نظارت دستگاه‌های نظارتی علت اصلی گرانی گوشت قرمز

علایی مقدم با اشاره به اینکه صادرات دام به زودی آغاز می‌شود، بیان کرد: بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی، دستورالعمل صادرات دام زنده در حال تدوین است و به زودی آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: یک میلیون رأس دام توسط اتحادیه‌ها و همکاری شرکت پشتیبانی امور دام به صورت مدیریت شده از کشور صادر شود که این اتفاق ارزآوری بسیار خوبی برای کشور ما خواهد داشت.

علایی‌مقدم با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار بیان کرد: بنابر آمار سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ناشی از شرایط کرونا از ۹.۶ کیلوگرم به ۶.۵ کیلوگرم رسید که با این وجود با مازاد تولید روبه رو شدیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین قیمت لاشه گوشت قرمز در کشور بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان و میانگین قیمت دام زنده ۴۵ هزار تومان در هر کیلوگرم است؛ بنابراین چه دلیلی وجود دارد که در خرده‌فروشی‌ها گوشت را کیلویی ۱۷۰ هزار تومان بفروشند؟

او در پایان تصریح کرد: اختلاف قیمت دام زنده و مراکز تولید تا مراکز عرضه ناشی از کوتاهی دستگاه‌های نظارتی و عدم نظارت است که متاسفانه در برخی مواقع اختلاف قیمت شمال تا جنوب شهر به ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد؛ بنابراین از تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف درخواست داریم که با سرعت و جدیت تمام به این حوزه ورود کنند و اجازه ندهند هرکسی به هر قیمتی که دوست دارد گوشت را به دست مصرف‌کننده برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
برای ۲۰ فرد نه داش
برای ۲۰ دلال و رانت خور چرا
چون مردم قدرت خرید ندارند
آخرین اخبار