حجت الاسلام علی جلالی گفت:برای نخستین بار در استان از محل سرمایه گذاری موقوفات دامداری با ۲۰۰۰ راس دام گوشتی راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  حجت الاسلام علی جلالی،مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان امروز ۱۲ مهرماه درنشست خبری به مناسبت دهه وقف (۱۲ تا۲۱ مهرماه) گفت: نخستین روز از دهه وقف به عنوان وقف، رسانه و تکریم واقفان خیراندیش نامگذاری شده است.

او افزود: دهه وقف یادآور سنت حسنه اسلام است که ایام این دهه با عناوین وقف، ترویج فرهنگ قرآن، عترت و مهدویت وقف، خدمات فرهنگی و اجتماعی به جامعه؛ وقف، بقاع متبرکه، ترویج فرهنگ زیارت؛ وقف و کاهش آسیب‌های اجتماعی؛ وقف، توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی؛ وقف، اشتغال و تولید و ... نامگذاری شده است.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت دهه وقف در سطح استان کرمان عنوان کرد: دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در استان، ارائه گزارش عملکرد ادارات اوقاف، برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ومجوز ستاد کرونا و ... از جمله برنامه‌های پیش بینی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در ادامه بیان کرد: استان کرمان مردمی متدین، ولایتمدار و محب اهل بیت (ع)دارد که باعث شده از استان‌های برخوردار در زمینه موقوفات در کشور و جزو شش استان برتر کشور در زمینه تعدد و تکثر موقوفات قرار بگیرد.

او افزود: عمده نیات واقفین در حوزه‌های مذهبی، اجتماعی، فرهنگی، قرآنی، تعزیه داری اهل بیت(ع) و به ویژه برای اباعبدالله الحسین علیه السلام بوده است.

حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: در گذشته آنچه به عنوان وقف صورت گرفته، براساس نیاز روز جامعه بوده و امروز نیاز به وقف در حوزه‌ها و مسائل جدید از جمله معیشت، اسکان، ازدواج، دانش بنیان، درمان، کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان کرمان وجود دارد.

او با اشاره به عملکرد یک سال گذشته اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اظهار کرد: یکی از اقدامات جدی، اجرای نیت واقفین بوده که عمده آن در خصوص تعزیه داری اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین علیه السلام بود و مراسم سوگواری به صورت محدود و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار و از هیئت‌های عزاداری حمایت شده که در این راستا بیش از ۸۵ هزار میان وعده را در قالب طرح شمیم حسینی به هیئت‌های عزاداری تقدیم کردیم و اطعام به صورت بیرون بر توسط بقاع متبرکه انجام و حمایت‌های نقدی از هیئت‌های شاخص استان صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، ۱۴ مرحله کمک‌های مومنانه در سراسر کشور از جمله در استان کرمان توسط ادارات اوقاف و امور خیریه تزیع شده و همچنین دو مرحله تهیه بسته‌های مهر تحصیلی را نیز برای داش آموزان مناطق کم برخوردارتر داشته ایم.

او با تاکید بر توجه به ارزش افزوده موقوفات در استان کرمان تصریح کرد: زنجیره تولید را در اوقاف استان کرمان شکل دادیم که بخش عمده کار در خصوص کشاورزی، دامداری و آبزیان است و برای نخستین بار در استان از محل سرمایه گذاری موقوفات دامداری راه اندازی شده که پیش بینی پرورش ۲۰۰۰ راس دام گوشتی را دارد و فاز نخست طرح با ۶۰۰ راس افتتاح شده و این اقدام برای تامین گوشت مورد نیاز استان صورت گرفته است.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به اینکه پیگیری ثبت مالکیت موقوفات در دستورکار برنامه‌های ما طی امسال است، گفت: پرونده‌هایی داریم که مدت‌ها از عمر آن‌ها می‌گذرد و بلاتکلیف است که رفع مشکل این موارد نیز در دستور کار قراردارد.

او بیان کرد: ۵۰ درصد درآمد موقوفات حتما باید به حوزه سرمایه گذاری وارد شود و توجه به کشاورزی، دامداری و تکمیل زنجیره تولید را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به پیگیری وصول مطالبات اظهار کرد: همشهریانی که رابطه استیجاری آن‌ها با اوقاف قطع شده، لازم است این مسئله را پیگیری کنند.

او افزود: استفاده از ظرفیت‌های موجود برای مشارکت حداکثری در برنامه‌ها و برای رفع نیاز‌های جامعه و کمک به خدمات اجتماعی ازدیگر برنامه‌های اوقاف در استان کرمان طی امسال است و با توجه به اینکه یکی از اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، معنویت و اخلاق است، بقاع متبرکه در این زمینه بسیار اثرگذار هستند و کار را دنبال می‌کنیم.

در این نشست حجت الاسلام"بساوند" رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان نیز اظهار کرد: در حوزه وقف قرآنی نیاز به تبلیغ و فعالیت بیشتر داریم، زیرا در این حوزه خیلی استفاده عملی نشده و وقف قرآنی در استان کرمان خیلی کم داریم.

او در ادامه با اشاره به اینکه از ۹۸۴ نفر ثبت نام کننده برای مسابقات قرآنی در مرحله شهرستانی، ۸۵۰ نفر در آزمون شرکت نموده و ۲۳۷ نفر به مرحله استانی در رشته‌های حفظ، اذان، ترتیل و ... راه یافتند.

بساوند بیان کرد: در مرحله استانی نیز از ۲۳۷ نفر راه یافته، در رشته‌های حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل، قرائت و اذان ۱۱ نفر به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند که آزمون ۲۶ مهرماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد و افرادی که نمره حد نصاب را کسب کنند به چهل و چهارمین مرحله کشوری مسابقات قرآن راه پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار