مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه از نسخه‌های خطی به‌عنوان سفیران فرهنگ و زمان یاد کرد و گفت : این بخش در فضایی به‌مساحت بیش از ۳۰ مترمربع در کتابخانه عمومی امیرکبیر راه‌اندازی شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، معصومه حسنی‌خونسار مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت : بیش از ۸۵۰ نسخه که شامل ۲۰ نسخه خطی، ۶۵۳ چاپ سنگی و ۱۶۲ چاپ سربی است که در شرایطی استاندارد نگهداری می‌شود.

او گفت : نحوه نگهداری کتب خطی باید از نظر شرایط رطوبت و دما و نور مطابق استاندارد‌ها باشد تا آسیب نبیند. کار ترمیم و مرمت کتب آسیب دیده را بزودی آغاز خواهیم کرد و فهرست نویسی کتب خطی هم آغاز شده تا شناسنامه نسخ مشخص شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه افزود: دیجیتال سازی نسخ خطی از دیگر برنامه‌هایی است که در اولویت کار‌های کتابخانه‌های استان قرار دارد تا همه منابع به صورت دیجیتال درآید و محققان بدون لمس کتاب‌ها بتوانند در بهترین شرایط و کمترین زمان به نسخ خطی دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

او افزود: راه اندازی این بخش جهت حفظ و نگهداری از نسخ خطی و قدیمی استان و استفاده پژوهشگران از نیاز‌های ضروری بود که تحقق یافته است.

حسنی خونسار نسخ قدیمی و خطی را بخش مهمی از فرهنگ و هویت جامعه یاد کرد و گفت: به این منظور، حفظ هویت فرهنگی، آثار ملی و فرهنگی باید با جدیت و ضرورت بیشتری دنبال شود، چون حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی یک وظیفه عمومی است و راه اندازی چنین بخش‌هایی نقش موثری در نگهداری آثار و نسخ قدیمی به عنوان هویت جامعه دارد.

او افزود: انتظار می‌رود با کمک فرهیختگان، علما و اهالی علمی نسخ قدیمی موجود در این استان شناسایی و به این بخش اهدا شود، از مردم استان دعوت می‌شود تا به منظور حفظ هویت فرهنگی مردمان این منطقه، نسخه‌های خطی و آثار فرهنگی موجود در منازل خود را به بخش نگهداری نسخه‌های خطی تحویل دهند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.