آئین رونمایی، نقد و بررسی کتاب «دور از جان!» با موضوع مجموعه داستان های کرونا بر اساس خاطرات مجاهدگران به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و نشر ستاره ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آئین رونمایی، نقد و بررسی کتاب «دور از جان!» با موضوع مجموعه داستان های کرونا بر اساس خاطرات مجاهدگران و حضور سعید تشکری، دبیر گروه نویسندگان؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ محمد حسین زاده، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع)؛ سعید محسن زاده کاشانی، قائم مقام و مدیر مسئول نشر ستار ها؛ جمعی از خانواده های معظم شهدای مدافع سلامت و کادر درمان به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و نشر ستاره ها برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت، گفت: به عنوان نکته اول باید بگویم که کرونا این پدیده جهانی و همه گیر تبدیل به یک واقعیت در زندگی امروزی ما شده است و ناچار به کنار آمدن با آن هستیم. به طور حتما ایام کرونا نقش به سزایی در ادبیات ایران و جهان در راستای درگیری مردم دنیا در مختصات گوناگون با این پدیده ایفا خواهد کرد.

او با بیان اینکه کرونا باعث تغییر سبک زندگی مردم شده است، افزود: البته این تغییر به نوع جهان بینی و فرهنگ مردم آن جامعه نیز بستگی دارد. امروز مردم ایران زمین به واسطه وجود جهان بینی الهی، نوع دوستی و ایثار خالق سبکی متفاوت از این تغییر مسیر در زندگی شده اند. ما مفتخریم که با وجود بسیاری از مشکلات و کمبودها خالق زیبایی ها بی نظیری در حوزه ایثار، محبت و نوع دوستی در جهان شده ایم.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به کتاب «دور از جان!» و ضمن قدردانی از سعید تشکری، دبیر گروه نویسندگان، ادامه داد: این کتاب روایتگر فداکاریها و مهربانیهای مردم ایران در ایام کرونا است، از مردم عادی تا خانواده های شهید مدافع سلامت که با گذشت از جان و عزیز خود در راه سلامت جامعه جهاد کردند. مجموعه داستانهایی از واقعیت و فضاهایی است که به طور حتم همه ما آنهارا لمس کرده ایم، روایت مادری که در خانه ماسک می دوزد و یا پزشک و پرستاری که سختی دوری از خانواده را تحمل می کند.

در ادامه محمد حسین زاده معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) گفت: ایران در طول سالیان گذشته در بردارنده اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری بوده است که به دلیل عدم منابع روایتی و مستندات در تاریخ گم شده است. وظیفه امروز ما در حوزه ادبیات مبارزه با بیماری بزرگ و به مراتب خطرناک تر از کرونا یعنی کم حافظه بودن جامعه و عدم ثبت اتفاقات مثبت و منفی این ایام است. کتاب «دور از جان!» به سرپرستی سعید تشکری این هدف والا را نشانه گرفته و از فراموش شدن و گم شدن تاریخ عصر کرونا و مدافعان سلامت در آینده سرزمین ایران به سهم خود جلوگیری کرده است.

او با بیان اینکه کتاب «دور از جان!» با زبان قصه نگارش شده است، افزود: زبان قصه برخلاف زبان تاریخ که خشک و رسمی است، زبان عموم مردم است. این کتاب روایتگر درگیری مردم از غنی تا فقیر، از بی سواد تا کم سواد با کرونا است، روایتگر اشتباهات، خطاها، فداکاریها و مجهادتها است.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) با اشاره به افتخار آفرینی مردم ایران در همدلی و همیاری به یکدیگر در مقیاس جهانی، ادامه داد: کتاب «دور از جان!» تنها گوشه ای از مجاهدتها، ایثارگریها، نوع دوستی ها و ... مردم را به ثبت رسانده است.

در پایان سعید تشکری، دبیر نویسندگان کتاب «دور از جان!» با بیان اینکه منشأ اثر و فکر این کتاب متعلق به محمد حسین زاده است، گفت: پس از طرح این مساله با برپایی جشنواره ای تحت عنوان «کرونا» سعی در جمع آوری خاطرات از جهادگران بسیجی و کادر پزشکی تا مردم عادی در دوران کرونا کردیم.

او با بیان اینکه تنها دغدغه و نگرانی من سوء استفاده برخی افراد از این ایام در آینده است، افزود: اگر امروز ادبیات در ثبت و ضبط این وقایع کوتاهی کند تبدیل به ادبیات موزه ای خواهد شد. ما در ادبیات کتابهایی همچون «دور از جان!» تلاش می کنیم تا با برقراری ارتباط واقعی و موثر بین قهرمان، نویسنده و مکان وقوع، حوادث را آنگونه که هست، روایت کنیم.

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.