مدیر کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: خطر آتش‌سوزی بازار تاریخی اراک را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، مصطفی مرزبان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در خصوص ایمنی بنای بازار تاریخی اراک  گفت: یکی از محتمل‌ترین خطرات که بازار اراک را تهدید می‌کند آتش‌سوزی است.

مرزبان افزود: ایجاد کاربری‌های نامناسب با ساختار فضایی و معماری بازار به ویژه در زمینه تبدیل بخش‌های عمده سرا‌ها و فضا‌های مشاع به انباری خطر بالقوه‌ای است که بازار اراک را به ویژه از نظر آتش‌سوزی تهدید می‌کند.

او اضافه کرد: آسیب‌های انسانی به ویژه الحاقات و اضافه بنا‌های صورت گرفته در بازار و همچنین بهره برداری غیر اصولی و مغایر با ضوابط ایمنی بازار تاریخی اراک را تهدید می‌کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: برای تحقق ایمنی بازار تاریخی اراک چند دستگاه اجرایی از جمله میراث فرهنگی، شهرداری و آتشنشانی نقش مهمی دارند.

او ادامه داد: در صورت تعامل و هماهنگی این دستگاه‌ها ایمنی بازار برقرار می‌شود که البته پشتیبانی دستگاه قضایی و ضابطین قضایی نیز در این زمینه ضروری خواهد بود.

مرزبان گفت: برای تامین ایمنی بازار تاریخی اراک جلسه کمیته مشترک میراث فرهنگی، شهرداری و آتشنشانی تشکیل شد تا استفاده‌های غیر اصولی از بازار، تبدیل کردن انبار‌های غیر اصولی و دخل و تصرفات، تخریب و الحاقات صورت گرفته را شناسایی، پیگیری، اخطار و اجرا کند.

او اضافه کرد: هدف از تشکیل این جلسه مطالعه ارزیابی وضعیت ایمنی بازار اراک و ارائه راهکار‌های کنترلی و جلوگیری از بروز حادثه است.

بازار تاریخی اراک با قدمتی ۲۰۰ ساله شاهدی بر قدمت و پیشینه شهر اراک بوده و بر اساس اصول مهندسی و معماری روز زمان خودش در قالب یک مجموعه فاخر اقتصادی و اجتماعی ساخته شده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.