دوران هشت سال دفاع مقدس صحنه نبرد رزمندگان رشید، مومن، ولایتمدار، شجاع و میهن دوستی بود که زیر نظر فرماندهانی استوار صفوف دشمن را درهم می‌شکستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هفتم مهرماه سال ۱۳۶۰ سانحه‌ای برای هواپیمای سی ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رخ داد که منجر به سقوط آن شد و طی آن سرداران رشید اسلام سرتیپ سیدموسی نامجو وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، شهید یوسف کلاهدوز قائم مقام فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرتیپ جواد فکوری مشاور جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، سرلشکر، ولی الله فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی و محمدعلی جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر به همراه ده‌ها تن از مجروحان جنگ که برای مداوا در حال انتقال به تهران بودند به شهادت رسیدند و پس از این حادثه، روز هفتم مهر ماه به نام روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس نامگذاری شد.

امیر سرتیپ دوم ستاد مرتضی محمدی جانشین فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش در خصوص نقش فرماندهان خراسانی در دوران دفاع مقدس گفت: فرماندهان در جنگ تحمیلی با داشتن رفتاری پدرانه با زیر دستان و سربازان نقشی موثر و اساسی در هدایت جنگ و نیرو‌های تحت امر خود داشتند و بسیاری از آنان قهرمانانه در دوران دفاع مقدس به فیض شهادت نایل آمدند.

او افزود:یکی از فرماندهان شهید لشکر ۷۷ خراسان امیر شهید پرویز حبرانی است که در سال ۱۳۱۴ در قوچان متولد شد و در دوران تحصیل از شاگردان ممتازی بود که وارد دانشکده افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و پس از ماه‌ها مبارزه در حالی که فرمانده گردان ۱۱۰ پیاده لشکر بود در هشتم مهر سال ۱۳۶۰ سلحشورانه در عملیات ثامن‌الائمه به درجه والای شهادت دست یافت و در گلزار شهدای خواجه ربیع مشهد آرام گرفت و هم اینک تیپ ۳۷۷ مشهد به نام این شهید مزین است.

جانشین فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش ادامه داد: امیر شهید محمود منظم تولایی از دیگر شهدای لشکر ۷۷ بود که پس از اخذ مدرک دیپلم وارد دانشکده افسری شد و فرمانده گردان ۱۲۹ پیاده لشکر ۷۷ پیروز خراسان بود و در بیست و نهم آذر ۱۳۵۹ در منطقه جنوب به فیض شهادت نایل آمد و در حرم مطهر به خاک سپرده شد و تیپ ۲۷۷ قوچان هم به نام این شهید مزین شده است.


بیشتر بخوانید


امیر سرتیپ دوم ستاد محمدی بیان کرد: امیر شهید فرامرز عباسی از دیگر فرماندهان شهید لشکر ۷۷ است که در سال ۱۳۱۷ متولد شد و بعد از دوران تحصیل به استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در آمد و در جبهه‌های جنگ رشادت او زبانزد رزمندگان بود و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۰ در منطقه عملیاتی آبادان در حالی که فرمانده گردان ۱۰۴ پیاده بود به فیض شهادت نایل آمد و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد و به خاطر رشادت‌های او یک خیابان در مشهد به نام این شهید بزرگوار مزین گشت.

فرماندهان ارتش و سایر قوای مسلح در دوران دفاع مقدس وظیفه مهم طراحی، هدایت و اجرای عملیات و نقشه‌های جنگی را هم بر عهده داشتند که کاری تخصصی است و نیازمند دانش فرماندهی و مدیریت جنگ و نبرد است.

آنان در این جهاد فکری و ذهنی می‌کوشیدند نیرو‌های تحت امر خود را به گونه‌ای هدایت و فرماندهی کنند که با کمترین تلفات و خسارات بیشترین ضربات را به دشمن وارد کنند و در این میان نوع ارتباط بین فرماندهان و رزمندگان بسیار حایز اهمیت بود و در دوران دفاع مقدس فرماندهی و سربازی هر دو در چهارچوب ادای تکلیف شرعی جهاد و ادای وظیفه میهنی دفاع از وطن تفسیر می‌شد و فرمانده و سرباز هر دو در داخل این پازل نقش آفرینی می‌کردند.

او درباره نقش رزمندگان خراسانی در ایام دفاع مقدس تصریح کرد: رزمندگان خراسان نقش بسیار مهمی در طول دوران دفاع مقدس داشتند و به عنوان فرستادگان امام رضا (ع) شناخته می‌شدند.

جانشین فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه (ع) خراسان پنج هزار و ۳۶۵ شهید گلگون کفن را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است که از این تعداد

سه هزار و ۸۰۰ شهید، اهل خراسان هستند و بقیه از سایر استان‌ها بودند و در این بین ۱۶ خلبان شهید و ۲۵ شهید نیروی دریایی ارتش نیز می‌درخشند.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمدی اظهار کرد: در بین یگان‌های نظامی نیرو‌های مسلح استان، لشکر ۷۷ پیروز خراسان که به نام لشکر ثامن الائمه نیز مزین شده است جایگاه بسیار ویژه و ممتازی دارد و شورای عالی دفاع در دوران جنگ تحمیلی و بعد از شکست حصرآبادان توسط این لشکر عنوان" پیروز "را به این لشکر اضافه کرد که این عنوان ناشی از تدابیر فرماندهان کاردان و شجاعت سربازان جان بر کف این لشکر است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسام فرهنگی قوچانی
۲۰:۵۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
یاد و خاطره همه شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم را گرامی داشته همچنین یاد شهدای 7 مهر و حادثه سقوط هواپیمای که منجر به شهادت فرماندهان نظامی از جمله شهید یوسف کلاهدوز که روز هفتم مهر ماه به نام روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس نامگذاری شد است را گرامی می داریم