خزعلی گفت: مافیای کنکور باعث شده اند تا استعداد یابی دانش آموزان و دانشجویان در سیستم هدایت تحصیلی دچار مشکل شود.

کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیستم استعدادیابی کشور اظهار کرد: سند ملی حقوق کودک و نوجوان مصوبه سال ۹۷ است که در شهریور ۱۴۰۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

او افزود: با اجرایی شدن سند ملی حقوق کودک و نوجوان از همان ابتدای آموزش به افراد در مهدکودک، مدرسه و دبیرستان مهارت‌های لازم برای مسئولیت پذیری و آینده نگری آن‌ها فراهم می‌شود.

خزعلی تصریح کرد: اگر ترفند کنکور و شرکت‌هایی که برای مافیای اقتصادی در تلاش هستند تا روی شیوه آموزشی کشور مسلط شوند، برداشته شود و اصلاح شرایط کنکور که در دستور شورای کار انقلاب فرهنگی است فراهم شود نقش تربیتی آموزش و پرورش بیشتر خود را نشان می‌دهد و افراد از کودکی و نوجوانی برای مسئولیت پذیری آماده می‌شوند و مطابق استعداد خود می‌توانند با دریافت مشاوره‌های گوناگون جهت استعدادیابی خود هدایت شوند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حال حاضر تعارض منافع در کنکور سراسری باعث شده تا جهت تحصیلی دانش آموزان بیشتر از اینکه شامل استعداد شود به سمت و سوی مزایای اقتصادی پیش رود؛ چرا که ترفند‌های صاحبان شرکت‌ها و مراکز آموزشی در این زمینه به میزان زیادی دخیل است و همین عامل باعث شده تا ترفند‌های آن‌ها دانش آموزان را جذب رشته‌های پول ساز نه با علاقه کند.

خزعلی گفت: ترفند‌های مافیای کنکور باعث شده تا دانش آموزان با نحوه علمی تست زدن و اختراع و اکتشاف آشنا نشوند و استعداد‌های خود را در راستای مناسب بکار نگیرند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کلاس‌های کنکور باعث ضربه به کسانی می‌شود که آشنایی با ترفند‌های تست زنی ندارند، در صورتی که از نظر علمی قوی هستند؛ بنابراین ما از استعداد‌های واقعی جامعه محروم می‌شویم و به محفوظات و ترفند‌های فریب زنی آن‌ها بسنده می‌کنیم.

شیوه کنکور در حال اصلاح شدن است

خزعلی ادامه داد: این موضوع برای بهبود، طی چند جلسه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و شیوه کنکور در حال اصلاح شدن است و امیدواریم که بتوانیم در مشاوره و هدایت تحصیلی واقعی در دوران آموزش و پرورش جوانان را به سمت و سوی رشته‌هایی جذب کنیم که با علاقه خود به سمت آن‌ها جذب می‌شوند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مدرک گرایی میان دانشجویان گفت: مقصر پدید آمدن این موضوع با مسئولان و برنامه ریزان است که جهت و تصمیم گیری‌ها را به سمت و سوی مدرک سوق می‌دهند و آن‌ها را با مدرک هماهنگ نکرده اند، بلکه با محفوظات هماهنگ کرده اند.

خزعلی بیان کرد: با تغییراتی که در وزارت خانه و آموزش‌ها به وجود می‌آید بجای حفظ و محفوظات باید به مهارت‌ها و کار‌های علمی که تغییر رفتار را در جوانان ایجاد می‌کند، اشاره کرد؛ چرا که تعریف آموزش این است تا بتواند فرد را به صورتی تربیت کند که تغییر رفتار حاصل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
تازه فهمیدین
آخرین اخبار