عضو شورای شهر تهران گفت: تهران دارای موقعیتی منحصر به‌فرد است و همکاری‌های نزدیکی را با کشور‌های همسایه و منطقه شکل داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،علی اصغر قائمی، عضو شورای ششم شهر تهران در نطق پیش از دستور گفت: به روح شهدای دفاع مقدس و امام بزگوار درود می‌فرستم که با شجاعت خود، درس مقاومت و ایستادگی دادند و مسیر اعتلاف کشور را روشن کردند. این سرزمین مدیون وفاداری شهیدانی از جمله علی لندی است که در طول تاریخ شاهد از خود گذشتگی جوانانی غیور بوده‌ است.

وی افزود: حافظه تاریخی مردم ایران صحنه‌های بدیع دست‌پروران پدران و مادران این سرزمین را به یاد دارد. یک روز در صحنه مبارزه با رژیم ستمکار پهلوی، یک روز پنجه در پنجه انداختن با دشمن بعثی عراق، روزی صحنه خدمت‌رسانی به مردمان گرفتار در سیل، بی‌آبی و کرونا و اینبار نوجوانی از نسل حسین فهمیده‌ها و بهنام محمدی‌ها که ققنوس‌وار خود را برای نجات همنوعان گرفتار در آتش به خطر انداخت و عزت، شرف و ایثار را معنایی دوباره بخشید.

قائمی با بیان اینکه علی لندی جوان شجاع ایذه‌ای در ایام شروع ماه تحصیلی از مدرسه ایثار فارع‌التحصیل شد، بیان کرد: او به نماد انسان‌گری برای ایثار تبدیل شد تا الگویی برای نوجوانان و جوانان امروز و فردا باشد. همچنین در این ایام که مقارن با سالروز شهادت جهان‌آرا، فکوری، فلاحی، کلاهدوز و نامجوست،  یاد و خاطره‌ی آنان را گرامی میداریم.

قائمی درباره مقاومت و ایثارگری گفت: اکنون دریافتیم که ملت‌های آزاده و استوار برای بقاء و ایستادگی راهی به جز ایثار و مقاومت در راه درست ندارند. نمونه بارز آن، این سیاست اصولی را در اخبار شاهد بودیم و سفر رئیس‌جمهور کشورمان به تاجیکستان و عضویت دائمی به نشست شانگ‌های بدون دادن امتیاز به کشور‌های زیاده‌خواه است.

وی افزود: بار دیگر دفاع مقدس در مقابل استکبار  نمایان شد. اینجانب ضمن عرض تبریک به دولت مردمی رئیسی، آرزوی خدمت بی‌منت را به اعضای کابینه ایشان دارم.

موقعیت تهران نقش مهمی در ایجاد همکاری با کشور‌های همسایه دارد

قائمی با بیان اینکه امروزه نقش بی‌بدیل دیپلماسی فعال و نه منفعل در پیشبرد منافع دولت تاثیرگذار است، گفت: دیپلماسی شهری هم از این قاعده مستثنی نیست و شهر تهران به عنوان یکی از ۲۰ کلانشر بزرگ و پایتخت جمهوری اسلامی ایران، دارای موقعیتی منحصر به فرد است. این پایتخت تاکنون همکاری‌های نزدیکی را با کشور‌ها به خصوص کشور‌های همسایه شکل داده است. سازمان کشور‌های اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی اکو و پیمان شانگ‌های از همکاری‌های مهم منطقه‌ای هستند که تهران هم از نقش‌آفرین‌های آن به شمار می‌رود.

این عضو شورای ششم شهر تهران گفت: هرچند تا پیش از سال ۱۳۸۴ موضوع دیپلماسی شهری در شهرداری تهران به طور جدی شکل نگرفته بود، ولی در سایه اتخاذ یک سیاست درست با دستگاه دیپلماسی با برنامه‌ریزی و اصولی همچون دانش‌پایگی و هوشمندسازی شهر، یکپارچگی و پایداری، توسعه زیرساخت‌ها و سیستم‌ها و خدمات نوآورانه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی، شهردار تهران موفق شد به یکی از نهاد موفق پیشرو در جهت دیپلماسی شهری تبدیل شود.

قائمی با بیان اینکه توسعه روابط خواهرخواندگی با سایر پایتخت‌ها و معرفی ایده‌های خلاقانه همچون تاسیس مجمع شهرداران آسیایی از نتایج رویکرد فعال دیپلماسی شهری به شمار می‌رود ادامه داد: مجمع شهرداران آسیایی با مشارکت بیش از یکصد نفر شهرداران و مدیران محلی در سال ۱۳۸۷ در تهران پایه‌گذاری شده و به عنوان معدود مقر‌های دائمی بی‌المللی در تهران است.

این عضو شورای ششم شهر تهران با بیان اینکه این مجمع تاکنون پنج دوره اجلاس برگزار کرده، افزود: ان‌شاالله اجلاس ششم این مجمع در اواخر آذر ماه سال جاری در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد.

قائمی با بیان اینکه این همکاری‌ها می‌تواند کمک شایانی به تهران و مشکلات پایتخت کند، افزود: در شرایط کنونی باید فعال‌سازی این همکاری‌های اثرگذار به احیای روند افتخارات گذشته همچون انتخاب و اعطای جایزه جهانی به تهران به عنوان بهبود کیفیت زندگی شهر تهران منجر شود.

این عضو شورای ششم شهر تهران با ابراز امیدواری جهت دستیابی پایتخت به کلانشهری برای الگو خاطر نشان کرد: شهردار تهران باید دیپلماسی شهری را نه فقط برای معرفی دستاورد تهران بلکه برای ابزاری برای توسعه شهری و بهرمندی از ظرفیت‌ها و برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی درنظر داشته باشد.

موقعیت تهران نقش مهمی در ایجاد همکاری با کشور‌های همسایه دارد

قائمی تاکید کرد:  در دوره جدید باید بستر دیپلماسی شهری از چارچوب‌های سنتی به سایبری ارتقا یابد و شهرداری تهران با برنامه‌ای منسجم ضمن حفاظت از اطلاعات باید از عرصه سایبری نهایت استفاده را کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار