به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ناوگان حمل ونقل عمومی یکی از ارکان مهم جوامع امروزی است با توجه به اینکه در جوامع مدرن امروزی حجم زیادی از رفت و آمدها در طول روز به وسیله وسایل نقلیه انجام میشود و استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی پیامد هایی مانند آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات اقتصادی ایجاد می کند همه شهروندان نمیتوانند از خودروهای شخصی استفاده کنند بنابراین باید سیستم حمل و نقل عمومی مجهزی در شهرها ایجاد شود تا تاکسیها هم به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی سهم قابل توجهی از ترددهای شهری را به خود اختصاص دهند.
سوار تاکسی شدم هنوز در را نبسته بودم که صدای راننده تاکسی که پیرمرد مسنی بود آغازگر مسیر شد، راننده شروع به صحبت و درد دل کرد از شرایط سختی که در این روزها با آن دست و پنجه نرم میکند و با وجود اینکه تمام وقت کار میکند، اما باز هم کم میآورد، شرایطی که همیشه به سختی طی میشد، اما شیوع و گسترش کرونا آن را سختتر کرد گفتههای این راننده تمام مسیر ذهنم را مشغول کرده بود تصمیم گرفتم وضعیت رانندگان تاکسی همانهایی که اگر نباشند نیمی از کارهای یک شهر مختل میشود را پیگیری کنم، این تجربه را به یاد داشتم از روزی که رانندههای حمل و نقل عمومی اعتصاب کرده بودند و با چشمان خود دیدیم که چگونه همگان سرگردان بودند بنابراین به سراغ رانندگان رفتم.
رضایی راننده تاکسی شیرازی گفت: من سال ها است که به عنوان راننده تاکسی فعالیت میکنم، رانندگان تاکسی مشکلات بسیار زیادی دارند، اما مهمترین مشکل آنها قیمت بسیار بالای وسایل و قطعات خودرو است و گاهی هم گفته میشود وسایل یارانهای مانند لاستیک و روغن بین رانندگان توزیع میشود بسیار ناعادلانه و نامناسب پخش میشود و به دست عدهای محدود میرسد و بیشتر به آن دسته از رانندگانی تعلق میگیرد که از تاکسی به عنوان شغل دوم استفاده میکنند و دارای بیمه بازنشستگی هستند نه کسانی که شغل شان رانندگی است و به طور شبانه روزی فعالیت میکنند.
او بیان کرد: شیوع کرونا کار ما را دشوارتر کرد، با وجود اینکه شرایط سخت بود، اما موارد متعددی پیش میآمد که ما باید از خودگذشتگی میکردیم به طور مثال زمانی که فرد معلولی نیاز به کمک داشت آن هم در زمان اوج بیماری با جان و دل به او کمک کردم مشکل اصلی ما بیمه نشدن است و از طرف دیگر واگذاری تاکسی رانی به بخش خصوصی هزینههای ما را بیشتر کرد و ما برای تمدید دفترچه در دفاتر پیشخوان هزینه زیادی پرداخت میکنیم.
با چند راننده دیگر در شیراز گفتگو کردم رانندگان شیرازی درد و دلهای یکسانی داشتند و همه نگران و ناراضی از هزینه تعمیرات، قطعات و ابزارها و بیمه نشدن بودند بنا براین به سراغ رانندگان تاکسی دیگر استانها رفتم تا ببینم شرایط سایر استانها به چه صورت است.
آقای مهدوی راننده تبریزی نیز تصریح کرد: از اواخر سال ۱۳۹۸ که بیماری کرونا شایع شد در بیکاری و مصیبتهایی که رانندگان تاکسی متحمل شدند هیچ گونه کمکی نشد، حتی برای آن دسته از تاکسیهایی که با وام خریداری شده بود ابتدا بانکها اعلام کردند که اقساط را سه ماه دیرتر پرداخت کنید و مدارک مورد نیاز را از رانندگان گرفتند، اما بعد از مدتی گفتند باید هزینه تاخیر سود سه ماهه را پرداخت کنید.
او ادامه داد: همه چیز گران شده، اما نرخ کرایه تاکسی نسبت به این گرانیها ناچیز است حتی کرایه خطوط سه گانه فرودگاه، ترمینال و راه آهن تبریز کمتر از مصوبه شورای شهراست در کنار این عوامل هزینه بالای قطعات خودرو نیز به معضلی سرسام آور برای رانندگان تاکسی تبدیل شده است.
محمدی راننده یزدی نیز در رابطه با مشکلات رانندگان تاکسی این شهر افزود: هزینه تعمیرات خودرو بسیار بالا است و قطعات نیز بی کیفیت هستند و ما هر بار که خودرو خراب میشود و قطعهای را تعمیر میکنیم میدانیم که کارایی چندانی ندارند و همین باعث میشود تا چندین بار در ماه برای تعمیرات هزینه پرداخت کنیم، قیمت لوازم یدکی خودرو، روغن موتور و دیگر وسایل چندین برابر شده و دخل و خرج ما با هم زمین تا آسمان تفاوت دارد.
گفتگو با رانندگان تاکسی دیگر استانها نشان از سختی شرایط این قشر زحمت کش دارد و این نگرانی و درد و دل فقط به رانندگان استان فارس و شیراز مربوط نمی شود.
پیمان باباخانی رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز اضافه کرد: یکی از اصلیترین مشکلات تاکسی رانان در سراسر کشور بسته شدن سامانه بیمه رانندگان از سال ۱۳۹۲ به بعد است و آنها بیمه خود را به صورت آزاد پرداخت میکنند، باید یک مطالبه عمومی صورت بگیرد که دولت سامانه بیمه حمل و نقل عمومی را باز کند تا رانندگان بتوانند خود را بیمه کنند.
او اظهار کرد: وجود بیمه از لحاظ روانی تاثیر مهمی بر روی افراد میگذارد و نوعی امید به زندگی برای حال و آینده در آنها ایجاد میکند، ما نامه نگاریهایی در این رابطه با مجمع نمایندگان شیراز انجام دادیم که از طریق مجلس این مشکل را پیگیری کنیم.
او گفت: از زمان شیوع کرونا اقداماتی مانند جدا سازی کابین راننده، توزیع ماسک ضدعفونی کردن تاکسیها و قرار دادن مواد ضدعفونی در پمپ گازها انجام شد تا رانندگان پس از سوخت گیری از این مواد استفاده کنند.
باباخانی بیان کرد: یکی از مصوبات خوبی که دنبال شد پرداخت پنجاه درصد از هزینه تعویض مخزن گاز تاکسیها در شهر شیراز بود که منابع آن از شهرداری شیراز تامین میشد که این امر اقدامی برای کمک به رانندگان بود.
او تصریح کرد: مصوبه دیگری که از شورای شهر شیراز دنبال شد در رابطه با نوسازی ناوگان بود که مقرر شد هزار دستگاه نوسازی شود به این شکل که اصل وام به اضافه ۴ درصد از سود وام را رانندگان بپردازند و از آنجایی که وام بانکها در حال حاضر ۱۸ درصد است ۱۴ درصد باقی مانده سود را شهرداری پرداخت میکند.
رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز ادامه داد: در این رابطه ما با ۵ بانک در حال گفتگو هستیم تا بهترین شکل وام را برای رانندگان بگیرم، اما وضعیت پرداخت وام بانکها متفاوت است و جوابهای متعددی از بانکها گرفته ایم تا بهترین راه برای این قشر زحمت کش پیدا کنیم از طرف دیگر برای نوسازی با ایران خودرو هم صحبتهای لازم برای تخصیص خودروها انجام شد و حداکثر تا ۴۰ روز آینده این وام آماده میشود و به رانندگان تعلق میگیرد.
باباخانی افزود: در طول ایام کرونا با پست بانک تفاهم نامه امضا شد تا یک وام ۵۰ میلیون تومانی ۹ درصدی برای نوسازی تاکسیهای شیراز بدهند که با استفاده از همین وام نزدیک ۱۵۰ نفر ازرانندگان تاکسی از این تسهیلات استفاده کردند.
او اضافه کرد: طرح کارتخوان تاکسی یعنی پرداخت اکترونیک و محاسبه کرایه در سازمان حمل ونقل مسافر شهرداری شیراز درحال انجام است و فرخوان لازم و شرکت مجری طرح مشخص شد امضاهای لازم انجام شد و فقط امضای نهایی شهردار شیراز باقی مانده و پس از آن تفاهم نامه جاری میشود و ناوگان به این سیستم مجهز میشود.
رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز اظهار کرد: در این تفاهم نامه ذکر شده که تسهیلاتی با سود کم از طرف شرکت مجری طرح به رانندگان برای مخارجشان داده میشود و مقداری از این وام برای اجرای طرح توسط شرکت از رانندگان گرفته میشود.
همچنین علی اصغر ولی زاده سرپرست اداره صدورمجوز سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز گفت: شهر شیراز ده هزار تاکسی دارد که از این تعداد ۷ هزار خودرو آن فعال هستند و همگی واکسینه شدند، شیراز از جمله شهرهای پیشتاز در زمینه واکسیناسیون رانندگان تاکسی بود، اما طی ایام شیوع بیماری ۲۴ نفر از رانندگان تاکسی عمومی فقط در شهر شیراز به علت کرونا فوت کردند.
او بیان کرد: از جمله اقدامات حمایتی شامل یک بار تست رایگان کرونا برای رانندگان تاکسی، اهدای بسته معیشتی به آنها و در حال حاضر نیز مقرر شده بسته معیشتی ۵۰۰ هزار تومانی کمک هزینه به رانندگان تعلق گیرد اما هنوز اجرایی نشده است.
ولی زاده در پاسخ به نگرانی رانندگان تاکسی از توزیع نامناسب لاستیک یارانهای تصریح کرد: چیزی به عنوان توزیع یارانهای وجود ندارد، اما مطابق مصوبه سال ۱۳۹۷ به رانندگان تاکسی دو حلقه لاستیک رایگان میدادند که به ۳۷ درصد از رانندگان تاکسی اهدا شد و اکنون هم با کویر تایر رایزنیهای لازم انجام شد تا میان مابقی رانند گان توزیع شود.
سرپرست اداره صدور مجوز سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در پاسخ به این سوال که آیا حمل ونقل عمومی به بخش خصوصی واگذار شده ادامه داد: خیر، چیزی تحت عنوان واگذاری تاکسی رانی به بخش خصوصی وجود ندارد، اما طبق مصوبهای در سال ۱۳۹۴ تاکسی رانی، اتوبوس رانی و پایانههای برون شهری در سازمانی به نام سازمان حمل ونقل مسافر تجمیع شد، اما این به معنای واگذاری به بخش خصوصی نیست.
ولی زاده افزود: اما برخی خدمات مانند صدور مجوز به خاطر راحتتر شدن کار رانندگان تاکسی به دفاتر پیشخوان واگذر شد یعنی کارها به صورت برون سپاری دنبال میشود تا دسترسی رانندگان راحتتر و میزان مراجعات به سازمان کمتر شود و به همین منظور نزدیک به ۳۰ دفتر پیشخوان آموزش دادیم که بخشی از کارها را زیر نظر سازمان حمل و نقل مسافر انجام دهند.
سرپرست اداره صدور مجوز سازمان حمل ونقل مسافر شهرداری شیراز اضافه کرد: ما به دنبال ایجاد خانه تاکسی در شهر شیراز هستیم و فراخوان آن داده شده که در این خانه تاکسی تمامی خدماتی که برای خودرو و معیشت رانندگان از کارواش تعمیرات و آرایشگاه گرفته تا هایپر مارکت و دیگر نیازهای رانندگان با تفاوت قیمت فاحشی نسبت به بیرون انجام شود.
او گفت: از زمان شیوع کرونا تا کنون نزدیک به سیصدهزار ماسک و ۱۳ هزار مواد ضد عفونی کننده در بین رانندگان تاکسی توزیع شده، همچنین نصب کاور جداکننده کابین راننده توسط سازمان انجام شد.
ولی زاده بیان کرد: درآمد رانندگان تاکسی به شدت کاهش پیدا کرده است، اما سعی میکنیم با راه اندازی خطوط مبدا و مقصد، دستگاه کارتخوان تاکسی و خانه تاکسی بخشی از قطعات با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار بگیرد و به حل مشکلات این قشر زحمتکش رفع شود.
رانندگان تاکسی یکی از قشرهای مهمی هستند که نبودشان جامعه را با مشکل روبهرو میکندو تلاش و کوشش آنها کمتر از کادر درمان نیست و همان گونه که کادر درمان به طور مستقیم به جنگ با این ویروس میروند رانندگان تاکسی نیز قبل از آنها در معرض خطر قرار دارند.
بسته شدن سامانه بیمه معضل اساسی رانندگان حمل و نقل عمومی است که حس نا امنی را برای آن ها ایجاد میکند و رانندگان با پرداخت هزینههای بیشتر به صورت آزاد اقدام به بیمه میکنند که هزینههای زیادی را بر آنها تحمیل میکند البته در این بین هزینههای بالا و مشکلات اقتصادی سبب میشود برخی رانندگان نتوانند خود را بیمه کنند.
گرانی ابزار، قطعات، لوازم یدکی وهزینههای بالای تعمیرات خودرو در کنار بی کیفیت بودن برخی از این ابزارنیز فشار مضاعف اقتصادی به این قشر سخت کوش وارد میکنند.
برخی از این مشکلات به راحتی قابل حل شدن هستند دولت میتواند با بیمه کردن و در اختیار دادن وسایل و ابزار یارانهای و دیگر راهکارهای حمایتی از آنها حمایت کند.
بیمه نوعی احساس امنیت شغلی برای آینده ایجاد میکند که طی چند سال بسته بودن سامانه بیمه احساس امنیت شغلی از این قشر گرفته شده است.
گسترش بیماری کرونا باعث کاهش تردد، کم شدن مسافر و کاهش در آمد رانندگان شد که به دیگر مشکلات آن ها اضافه شده است و تعدادی از رانندگان تاکسی و خانواده هایشان به واسطه این بیماری جان خود را از دست دادند، رانندگان معتقدند که ما همواره مشکلات داشتیم، اما طی چند سال گذشته این مشکلات دو چندان شده و نیازمند همت و مساعدت بیشتر مسئولان هستند چرا که در صورت بی توجهی روز به روز سفره این قشر زحمتکش کوچکتر میشود.
انتهای پیام/ت