با تدابیر و تغییراتی که رئیس جمهور تونس به اجرا گذاشته است نظام حکومتی در تونس به تدریج ریاستی می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری فرانس ۲۴، با تدابیر و تغییراتی که قیس سعید، رئیس جمهور تونس به اجرا گذاشته است از جمله منحل کردن پارلمان کشور، نظام حکومتی در تونس اندک اندک ریاستی می‌شود. اکنون هشت هفته است که مردم تونس منتظر نقشه راهی هستند که قرار است رئیس جمهورشان ارائه دهد.

قیس سعید در چارچوب این نقشه راه تصمیم گرفت که رئیس جمهور جایگزین مجلس نمایندگان شود. به این ترتیب که از این به بعد قانون گذاری در کشور با صدور حکم رئیس جمهور انجام می‌گیرد و نمایندگان پارلمان از این به بعد حقوق خود را از دست می‌دهند. در همین راستا نظام حکومتی در تونس ریاستی می‌شود.

این اقدامات باعث خشم احزاب سیاسی کشور به ویژه حزب النهضه شده است. این امر همچنین باعث نگرانی جامعه مدنی و ناظران بین المللی شده است.

راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضه اعلام کرده است اقداماتی که رئیس جمهور کشور تصمیم به انجام آنها گرفته است به مثابه لغو قانون اساسی کشور است و ما این اقدامات را رد می‌کنیم.

در تاریخ ۲۵ ژوییه گذشته قیس سعید نخست وزیر را برکنار و پارلمان را منحل کرد و به بهانه مبارزه با فساد همه اختیارات را در دست خود قبضه کرد.

این اقدام مورد استقبال مردم تونس قرار گرفت که از فساد مقامات و مسئولان به ستوه آمده بودند. اما برخی دیگر نیز آن را نوعی کودتای رئیس جمهور برای تصاحب قدرت می‌دانند. اقدامات اخیری که قیس سعید انجام داده است باور آن‌ها را در خصوص کودتا تقویت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار