هفته گذشته جلسه معارفه معاون فرهنگی جدید وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

سیاست‌های دولت مردمی در عرصه فرهنگ روشن و فراگیر است

جلسه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه (۲۹ شهریور) با دستور جلسه «تکریم و معارفه مدیران قدیم و جدید» این وزارتخانه برگزار شد. در این جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سیاست‌های دولت مردمی در عرصه فرهنگ روشن و فراگیر است و تمام تلاش ما به پیش بردن این سیاست‌هاست. از این رو در انتخاب همکاران و انتصاب مدیران جدید، شناخت کامل از ایشان و میزان توانایی آنان ملاک اصلی است.

احتمال برگزاری اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد با چند روز تأخیر

مصطفی راضی جلالی مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در گفت وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایزه ادبی جلال آل احمد بیان کرد: تعویق در زمان برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد امری بی سابقه نبوده است. در ابتدای استقرار دولت‌ها، وزیر و معاون فرهنگی دولت قبل صلاح نمی‌دانست دبیر علمی و اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد را تعیین کند. امسال هم به دلیل اینکه اواخر دولت دوازدهم بود، همین مشی در پیش گرفته شد. با استقرار دولت سیزدهم و حکمی که به تازگی برای تعیین معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد، با توجه به اشراف وزیر به جوایز ادبی، تعیین دبیر علمی و اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد در اولویت کاری شان قرار بگیرد.

رونمایی از کتاب فعالین زیست بوم نوشت افزار ایرانی

در بخش اول کتاب فعالین زیست بوم نوشت افزار ایرانی به ارائه و تشریح درخت فن‌آوری صنعت نوشت‌افزار که با تلاش تنی چند از جوانان پژوهشگر و تولیدکننده احصا شده، پرداخته اند. همچنین در بخش دیگری از این کتاب با معرفی فعالین صنعت نوشت‌افزار سراسر کشور محصولات تولیدی آن‌ها به‌صورت جامع به‌نمایش درآمده است. مخاطب این کتاب نخبگان فرهنگی، مسئولین و صنعتگران حوزه نوشت‌افزار هستند.

نشست رونمایی از این کتاب ارزشمند به میزبانی مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در محل یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) با حضور حجت الاسلام حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری، هادی جوهری، معاون مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت، محمد یقینی، مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی و محمودرضا صنعتکار دبیر انجمن تولید کنندگان نوشت افزار و جمعی دیگر از فعالین این عرصه برگزار گردید.

کتاب نفیس «کتاب‌آرایی نسخه‌های هنری دوره قاجار» منتشر شد

کتاب نفیس «کتاب آرایی نسخه‌های هنری دوره قاجار با استناد به نسخ خطی کتابخانه ملی ایران» بر اساس تحقیق و تألیف حبیب الله عظیمی و با همکاری انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از طرف انتشارات «مجمع ذخایراسلامی قم-ایران» منتشر شد.در کتاب نفیس «کتاب آرایی نسخه‌های هنری دوره قاجار با استناد به نسخ خطی کتابخانه ملی ایران» بخشی از مطالب علمی برای نخستین بار در قطع رَحلی، کاغذ گلاسه، تصاویر رنگی و با کیفیت منتشر شده است.

معرفی برگزیدگان سومین «مهرواره شعر» آفرینش کانونجدید

یرگزیدگان سومین «مهرواره شعر» آفرینش، از سوی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی معرفی شدند که از میان نزدیک به ۹۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه سومین مهرواره شعر آفرینش از سراسر کشور و پس از دو مرحله داوری، ۹۰ نفر از اعضای انجمن‌های شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (در دو گروه سنی نوجوان و ارشد) در فهرست برگزیدگان جای گرفتند که از این تعداد ۱۷ نفر به عنوان برگزیدگان بخش ویژه (شعر طنز) معرفی شدند.

رقابت ۹۷۰ پادکست در مرحله دوم جشنواره قصه‌گویی کانون

در اولین سال حضور و رقابت پادکست‌ها در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، بیش از ۱۷۰۰ اثر در این بخش به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که با پایان داوری مرحله اول، ۹۷۰ پادکست قصه‌گویی به مرحله‌دوم ارزیابی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون راه یافت. محمد گودرزی‌دهریزی دبیر این رویداد، با بیان این‌که ۱۷۰۰ اثر رسیده از سوی یک گروه ۵ نفره پایش شده است، تاکید کرد: این آثار در مرحله دوم از سوی یک گروه ۳ نفره از داوران مجرب، پایش و برترین‌ها معرفی خواهند شد.

به دنبال تقویت انجمن‌های ادبی هستیم

محمدمهدی اسماعیلی بعد از ظهر شنبه (۲۷ شهریورماه) در نشست با اصحاب شعر و ادب با عنوان «خلوت انس» که در تالار وحدت برگزار شد، با گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی اظهار داشت: میراث بزرگ زبان فارسی با شعر حفظ شده است و شاعران، حافظان فرهنگ ما بوده اند. پس از ورود اسلام به برخی کشور‌ها بسیاری از مناطق اسلامی که امروز به عربی سخن می‌گویند در اصل به زبان‌های دیگر حرف می‌زدند، اما ایرانی‌ها با وجود عشق به اسلام و قرآن، هویت خود را با زبان فارسی حفظ کردند.

وی ادامه داد: امروز وقتی از هویت ایرانی حرف می‌زنیم اولین مولفه آن همین زبان‌فارسی است، قدرت زبان شعر و ادب که برای همه ما یک میراث فکری و فرهنگی مشترک به وجود آورده امروز دارای یک قلمرو وسیع با جغرافیای انسانی است که از افغانستان گرفته تا پاکستان و تاجیکستان شاهد زبان و ادب فارسی هستیم.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.